Dr. Scott Shane este profesor de Studii antreprenoriale, la Case Western Reserve University din Cleveland Ohio, SUA si a realizat un studiu pe 1292 retele de franciza, pe o perioada de 17 ani. In urma acestui studiu, el a ajuns la concluzia ca exista mai multi factori care influenteaza sansele de succes sau de esec ale noilor francize.
Modul in care este condusa afacerea
Potrivit lui dr. Shane, sistemele noi de franciza care permit o conducere pasiva a unitatilor francizate, au mai multe sanse de esec. O unitate francizata poate fi condusa in mod direct, de catre francizatul-proprietar sau in mod indirect, pasiv, de catre un francizat-investitor care angajeaza un manager pentru a conduce respectiva unitate. Obtinerea unor profituri nete cat mai mari reprezinta o motivatie foarte puternica pentru francizat sa depuna eforturi sustinute, deoarece nivelul profitului depinde de nivelul efortului depus pentru obtinerea sa. Shane spune ca pentru ca profiturile nete sa fie cat mai mari (sau chiar sa existe) unitatile francizate trebuie sa fie operate chiar de catre francizati.
Un manager angajat nu este interesat direct de nivelul profiturilor nete, deoarece nu este vorba de unitatea in care el sau ea a investit o suma considerabila de bani. In plus, la cheltuielile firmei se adauga un nou nivel de costuri (salariul respectivului manager, etc).
Nivelul investitiilor
Desi pare paradoxal, noile sisteme de franciza care necesita investitii mari au mai putine sanse de esec decit celelalte noi sisteme de franciza. Aceasta idee porneste de la premisa ca un francizat care a investit mai mult intr-o afacere, va depune mai mult efort si va fi mult mai interesat ca aceasta afacere sa aiba succes. In plus, potentialii francizati sunt deja filtrati inainte de inceperea negocierilor pentru incheierea contractului de franciza, deoarece doar cei cu adevarat dispusi sa depuna acel efort pentru a avea succes vor alege sa se alature unei astfel de retele.
Astfel se elimina si problemele care decurg in momentul in care un potential francizat care nu este in realitate pregatit sa detina si sa conduca o unitate intr-un anumit sistem, achizitioneaza totusi o licenta in cadrul acelei retele. Marimea investitiei in cash a francizatului, deci, ar trebui sa fie un “semnal al calitatii”, pentru a reduce probabilitatea ca in sistem sa patrunda francizati care nu pot conduce cu succes o unitate francizata, sa fie un criteriu de decelare a potentialilor francizati.
Conform dr-lui Shane, persoanele care au abilitati manageriale mai dezvoltate, semnaleaza aceasta calitate a lor prin cumpararea de licente in cadrul sistemelor de franciza si sunt de acord ca recuperarea investitiei lor sa depinda de abilitatile personale de a genera venituri. Astfel, acesti potentiali francizati considera ca merita o investitie cash la acest nivel ridicat, spre deosebire de potentialii francizati care nu au abilitati manageriale prea dezvoltate.
Experienta francizatului
Sistemele de franciza care cer francizatilor sa aiba experienta anterioara in domeniu au mai putine sanse de esec. Solicitarea ca francizatii sa aiba experienta anterioara conduce la reducerea problemelor legate de patrunderea in sistem a francizatilor incapabili sa conduca o unitate. Unii candidati, potentiali francizati mint in privinta capacitatilor si calitatilor lor de manageri, tocmai pentru a putea fi selectati pentru a achizitona o licenta in cadrul unui anumit sistem. Si aceasta cerinta privind experienta anterioara a francizatului poate fi un semnal al calitatii, din moment ce potentialii francizati care au experienta in domeniul de activitate al francizei sau au mai detinut/inca detin unitati francizate, cunosc mai bine pietele locale si au mai multe capacitati manageriale.
Nivelul redeventelor lunare
Noile sisteme de franciza care au redevente lunare mai mari au mai putine sanse de esec. Pentru a preveni si elimina incercarile de fraudare a sistemului ale unor francizati, francizorii creeaza si implementeaza prevederi contractuale pentru toate aspectele afacerii (publicitate, operatiuni, etc). De asemenea, francizorii monitorizeaza daca si cum sunt aplicate aceste prevederi, de catre francizati. Pentru aceasta activitate, francizorul este compensat prin redeventele lunare platite de francizati.
De cealalta parte, potentialii francizati vad in marimea redeventei o masura a dorintei francizorului de a dezvolta si extinde sistemul. Aceasta ii asigura pe potentialii francizati ca sistemul este organizat in asa mod incat diferitele probleme vor fi prevenite sau solutionate.
Pentru mai multe informatii despre acest subiect, vizitati www.fbb.ro
Corina Driga, franchise consultant, IMO Franchising Group
imooffice@gmail.com
Comentarii articol (0)