In articolele precedente am prezentat citeva dintre elementele care contribuie la sporirea sau scaderea sanselor ca franciza sa reziste 10 sau chiar 20 de ani pe piata. Iata, in continuare alti factori care, potrivit unui studiu realizat de profesorul american Scott Shane, de la Universitatea Case, din Cleveland, Ohio, SUA, maresc sau scad sansele de succes al unei noi francize.
Densitatea unitatilor intr-o anumita zona geografica
Sistemele de franciza noi care au unitatile francizate concentrate din punct de vedere geografic au mai putine sanse de esec, decit alte francize noi. Capacitatea de controlare a tentativelor de fraudare sau de eludare a sistemului de catre francizati depinde si de cit de mult investeste francizorul in monitorizarea francizatilor si unitatilor conduse de acestia. Cu cit sunt mai mari distantele geografice dintre locatia francizorului si locatiile unitatilor francizate, cu atit cresc costurile de monitorizare, deoarece acestea din urma depind de marimea perioadei de timp petrecuta cu activitatile de monitorizare in comparatie cu alte activitati si operatiuni in cadrul francizei.
Mai mult, cu cit aceste distante sunt mai mari, cu atit cei care realizeaza monitorizarea petrec un timp mai indelungat departe de francizatii pe care trebuie sa-i monitorizeze, marind astfel oportunitatile respectivilor francizati de a frauda sau eluda sistemul de franciza. Deci, cu cit unitatile francizate sunt mai concentrate intr-o anumita zona geografica, cu atit mai mult poate compania francizoare sa economiseasca din costurile legate de monitorizare.
Complexitatea sistemului
Sistemele de franciza noi mai complexe sunt mai predispuse la esec. Cu cit sunt mai complicate operatiunile necesare derularii activitatilor intr-o unitate francizata, cu atit cresc costurile de transferare a lor si de pregatire a francizatilor pentru a le putea realiza. Unui francizor ii va fi mai dificil sa explice si sa specifice francizatilor ce se asteapta de la ei, ce comportament trebuie sa aiba in diferite circumstante in cazul unui concept de afacere mai complex.
Master francizatul
Rolul master francizatului este de a recruta, pregati si supraveghea francizati, una dintre menirile sale fiind aceea de a implementa prevederile contractului de franciza. Folosirea master francizatului creste costurile companiei, iar pentru toate operatiunile de aducere de noi francizati in retea, de pregatire si monitorizare a lor trebui create noi sisteme si acele rutine de care vorbeam intr-un articol anterior. Avind in vedere faptul ca francizorul nu poate sa prevada toate mecanismele prin care francizatii sa incerce sa eludeze sistemul, se reduc capacitatile de monitorizare a francizatilor si cresc sansele acestora de a frauda. Astfel, un sistem nou de franciza care utilizeaza un master-francizat are sanse mai multe de a esua.
Valabilitatea contractului
Sistemele noi de franciza au sanse mai mari de supravietuire in timp daca perioada pentru care se incheie contractele cu francizatii este mai lunga. Avind un orizont de timp mai larg, francizorul are tot interesul sa investeasca in monitorizarea si stringerea de informatii despre francizat, iar o monitorizare mai riguroasa inseamna o capacitate mai mare de detectare a tentativelor de sustragere de la plata redeventelor sau de la efectuarea operatiunilor, din partea francizatului. De asemenea, francizorul are timp sa poata observa care efecte asupra mersului afacerii sunt rezultatul mediului in care activeaza francizatul si care sunt ca urmare a comportamentului francizatului. Cu alte cuvinte, francizorul isi poate da seama daca procentul platit de francizat este mai mic la un moment dat deoarece in regiunea respectiva, in perioada respectiva s-a inregistrat o scadere a cererii pentru produsul/serviciul respectiv, sau daca procentul platit este mai mic deoarece francizatul incearca sa fraudeze sistemul. De cealalta parte, cu cit perioada de valabilitate a contractului este mai mare, cu atit scade si dorinta francizatului de a eluda sistemul, deoarece devine mai rentabil pentru el/ea sa conduca afacerea conform prevederilor contractului.
Investitia totala
Sistemele noi de franciza in care investitia totala este mai mare au sanse mai multe de a esua. In franciza exista riscul ca, o data ce francizatul a pus afacerea pe picioare, francizorul sa il determine sa-i predea lui aceasta afacere la un cost minim pentru francizor. Aceasta se poate face prin diferite prevederi contractuale, de exemplu, francizatului fiindu-i permis a utiliza un echipament doar timp de 5 ani, in loc de 10 ani, cit are durata de “viata” echipamentul respectiv, dupa cei 5 ani, urmind a-l ceda francizorului. De asemenea, francizatul doreste sa aiba si posibilitatea de recuperare a investitiei in afacere si sa obtina si profit. Cu cit investitia este mai mare, cu atit durata de amortizare este mai mare, deci francizatul va dori o perioada de valabilitate a contractului mai mare, ceea ce conduce la divergente intre francizor si francizat. Divergente mari si negocieri dificile inseamna ca francizorul va cheltui mai mult pentru atragerea noilor francizati in sistem si incheierea de contracte cu acestia.
Pentru mai multe informatii despre acest subiect, vizitati www.fbb.ro
Corina Driga, franchise consultant, IMO Franchising Group
contact@fbb.ro
Comentarii articol (0)