Am achizitionat licenta, am amenajat si deschis noua unitate francizata respectind intocmai instructiunile trasate de francizor, insa cit timp va rezista afacerea mea pe piata? Sau, va supravietui ea? De unde stiu ca nu doar afacerea mea va rezista, ci insusi intreg sistemul de franciza caruia m-am alaturat?
Nu este necesar doar ca francizatul “sa-si faca temele”, adica sa respecte intocmai cerintele francizorului si sa aplice indicatiile din Manualele Operationale ale afacerii. Pentru a reusi si a rezista pe piata, franciza trebuie sa aiba la baza un concept solid si testat, iar afacerea francizorului trebuie sa reziste si ea.
Conform unui studiu realizat de profesorul dr. Scott Shane, pe 1292 francize noi din SUA, in perioada 1979 – 1996, doar 15% din francize ajung sa reziste pe piata 18 ani. Astfel, din afacerile studiate si a caror evolutie a fost urmarita, 1097 au esuat.
Deci, cind potentialul francizor are de sortat dintre atitea oferte de franciza, cum stie el/ea care afacere are toate atributele pentru a rezista pe piata? In cele doua lucrari ale sale, “Research Notes and Communications Making New Franchise Systems Work” si, respectiv, “New Firm Survival: Institutional Explanations for New Franchisor Mortality”, Scott traseaza mai multe ipoteze privind factorii care contribuie la longevitatea unei afaceri.
Astfel, cu cit o firma exista de mai mult timp pe piata, cu atit probabilitatea de esec scade. Explicatia este ca atunci cind o firma demareaza un tip nou de activitate sau pur si simplu isi incepe activitatea, intii trebuie sa se creeze o obisnuinta, o rutina si un reflex al celor care executa operatiunile implicate de noua activitate. Stabilirea rutinei si a noilor proceduri, obisnuirea angajatilor cu noile atributii precum si unii cu ceilalti necesita timp, precum si efort. Compania se concentreaza, cel putin partial, asupra acestor aspecte, fiind, conform profesorului american, predispusa mai mult spre esec. Dar, in timp, oamenii se invata cu noile proceduri, acestea devin o rutina pentru ei, permitind firmei sa economiseasca timp si alte resurse, fapt ce mareste sansele de supravietuire a companiei.
Cu cit o companie este mai mare, cu atit are mai multe sanse sa reziste mai mult pe piata. Cu cit o firma este mai mare, cu atit este ea mai vizibila pentru ochii publicului. De asemenea, este mai puternica si isi creeaza prestigiu, dind astfel consumatorilor senzatia de stabilitate si ca, in interiorul companiei, totul functioneaza “ca pe roate”. O astfel de firma este vazuta ca avind un acces mai usor la resurse financiare, ceea ce le faciliteaza relatiile cu furnizorii de resurse, precum si ca avind posibilitatea de a raspunde provocarilor concurentei.
Un potential francizat va trebui sa afle cit de mare este reteaua de franciza in cadrul careia vrea sa achizitioneze licenta, precum si de cit timp exista aceasta pe piata. Insa nu doar vechimea si marimea contribuie la reducerea riscului de esec al unei companii, ci si cit de bine este cotata afacerea in presa. Altfel spus, cu cit i se acorda mai multa atentie unei afaceri, cu atit cresc sansele sale de a atrage francizati; cu cit afacerea are mai multi francizati, deci se extinde si creste, cu atit ii scad sansele de esec. Oamenii au, de obicei, o atitudine rezervata fata de noile afaceri, despre care nu stiu mai nimic. De aceea, firma are nevoie de o confirmare a performantelor si calitatilor sale si ce poate atrage atentia publicului mai mult decit presa? Exista numeroase publicatii care dau rating-uri diferitelor companii sau care fac prezentari ale acestora si/sau ideilor de afaceri pe care aceste firme isi bazeaza activitatea.
Oamenii se tem, in general, de necunoscut si astfel de rating-uri si de prezentari nu doar ii familiarizeaza pe consumatori si pe potentialii francizati cu noua afacere, ci sunt ca niste validari ale competentelor companiei respective, in ochii consumatorilor. Mai mult, aceste rating-uri permit o diferentiere intre companii, acestea fiindu-le alocate diferite nivele de rating. O companie care obtine un rating bun sau care beneficiaza de o prezentare pozitiva in media este perceputa ca un invingator care, spre deosebire de celelalte afaceri similare, daca a reusit sa atraga atentia presei, cu siguranta merita si atentia consumatorilor sau a potentialilor francizati.
Oamenii prefera stabilitatea si predictabilitatea. De aceea, companiile sunt determinate ca atunci cind adopta o politica, un mod de a opera sau de a face afaceri sa o mentina. Aceste rezolutii se transforma, cu timpul in rutina, devenind standarde ale unor modalitati de a realiza diferite activitati. Astfel, de exemplu, in franciza, francizorii, o data ce au stabilit termenii contractului de franciza, ei schimba foarte putin, de-alungul timpului, acesti termeni.
www.fbb.ro
Autor: Corina Driga, franchise consultant, IMO Franchising Group
imooffice@gmail.com
Comentarii articol (0)