Legea nr. 24/2019 pentru modificarea și completarea Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcționarilor publici a apărut în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 36 din 14 ianuarie 2019 și intră joi în vigoare.
Scopul acestui act normativ este să aducă în stare de constituționalitate modul în care se face evaluarea funcționarilor publici la noi în țară. Anul trecut, Curtea Constituțională a spus că nu este în acord cu Constituția faptul că evaluarea funcționarilor e tratată în hotărâri de Guvern, iar nu într-o lege. Prin urmare, era necesară reglementarea adusă prin această lege.
Ce se reglementează, mai exact? Modul cum se face evaluarea înalților funcționari, a celor debutanți și a tuturor celorlalți funcționari publici din sistem. Reglementarea din lege e însă aproximativ aceeași cu cea din Hotărârea Guvernului nr. 341/2007 și Hotărârea Guvernului nr. 611/2008.
În Statutul funcționarului public se va introduce un capitol special pentru evaluarea performanțelor profesionale individuale ale funcționarilor (reglementarea actuală e dată de HG nr. 611/2008). Dintre scopurile acestei evaluări dispare însă, în proiectul propus pentru adoptare, ideea de recompensare a funcționarilor care au obținut rezultate deosebite.
Evaluarea performanțelor individuale ale înalților funcționarilor publici se va face tot anual (individuală) și din doi în doi ani (generală), bazată pe raportul de activitate al evaluatului, pe referatul de evaluare, pe fișa postului celui evaluat și pe baza obiectivelor pentru perioada evaluată și indicatorii de performanță. Etapele de evaluare vor rămâne aceleași, la fel și sistemul de calificative (de la nesatisfăcător, la foarte bine).
În cazul debutanților, evaluarea se va face tot în termen de cinci zile lucrătoare de la terminarea stagiului, menținându-se inclusiv etapa interviului cu debutantul în cadrul evaluării.
Legea publicată luni mai reglementează și câteva aspecte care au pus probleme de interpretare în practică, după cum urmează:
- posibilitatea de a delega competențele în stabilirea obiectivelor și întocmirea referatelor/rapoartelor de evaluare, de la persoana care are competența numirii în funcția publică, către unul dintre adjuncții săi (prin act administrativ);
- modificarea evaluării de către contrasemnatar și reglementarea explicită a unor efecte asociate situațiilor în care persoana care are calitatea de evaluator este în imposibilitatea efectuării evaluării.
În fine, în lege scrie că rămân valabile rapoartele de evaluare anuală pentru anul 2017, întocmite cu respectarea dispozițiilor legale în vigoare în luna ianuarie 2018.