Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcționarilor publici precum și pentru stabilirea unor măsuri pentru evaluarea funcționarilor publici în anul 2018 se află, momentan, în dezbatere publică la Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice. Pentru a-şi produce efectele, proiectul trebuie să adoptat de ambele Camere ale Parlamentului, promulgat de preşedintele României şi publicat în Monitorul Oficial.
În esenţă, proiectul de lege va reglementa o serie de criterii şi obiective clare – care nu se regăsesc în legislaţia actuală – ce vor sta la baza evaluării performanţelor profesionale individuale ale înalţilor funcţionari publici, a evaluării generale a acestora şi a evaluării activităţii funcţionarilor publici debutanţi.
Criterii de performanță în cazul înalților funcționari publici
Printre criteriile de performanță pentru evaluarea îndeplinirii obiectivelor strategice ale înalților funcționari publici se vor număra următoarele:
- înaltul funcţionar respectă interesele României, priorităţile Guvernului şi legile ţării în planificarea şi gestionarea activităţilor în domeniul său de responsabilitate;
- înaltul funcţionar promovează valorile etice ale serviciului public, acţionează pentru prevenirea oricărui risc sau a oricărei suspiciuni de corupţie, asigură încrederea publică în serviciul public printr-o conduită onestă, imparţială şi transparentă;
- înaltul funcţionar monitorizează şi verifică progresele înregistrate în domeniul său de responsabilitate şi elaborează opţiunile strategice în materie de politici publice, ţinând cont de impactul social, financiar, cultural şi asupra mediului pentru România, pe termen mediu.
Evaluarea performanţelor profesionale individuale ale înalţilor funcţionari publici
Potrivit propunerii legislative, evaluarea performanţelor profesionale individuale ale înalţilor funcţionari publici şi ale celor care exercită cu caracter temporar o funcţie publică corespunzătoare acestei categorii se va realiza anual. Perioada evaluată va fi cuprinsă între 1 ianuarie şi 31 decembrie a fiecărui an, iar perioada de evaluare se va realiza între 1 ianuarie şi 31 martie în anul următor perioadei evaluate.
Documentele necesare pentru evaluare vor fi:
- raportul de activitate întocmit de înaltul funcţionar public;
- referatul de evaluare întocmit de conducătorul autorităţii sau instituţiei publice din care face parte înaltul funcţionar public;
- fişa postului înaltului funcţionar public evaluat;
- documentele prin care se stabilesc obiectivele pentru perioada pentru care se face evaluarea şi indicatorii de performanţă.
Evaluarea performanţelor profesionale individuale ale înalţilor funcţionari publici se va realiza în două etape:
- se vor analiza documentele enumerate mai sus;
- se va aprecia fiecare obiectiv operaţional de către fiecare membru al Comisiei de evaluare cu note de la 1 (nota minimă) la 5 (nota maximă), nota exprimând gradul de îndeplinire a obiectivului respectiv, în raport cu termenele de realizare şi cu indicatorii de performanţă.
Nota finală a evaluării performanţelor profesionale individuale va fi media aritmetică a notelor acordate pentru toate obiectivele operaţionale.
Evaluarea generală a înalţilor funcţionari publici
După cum este prevăzut în proiectul de act normativ, evaluarea generală a înalţilor funcţionari publici se va realiza o dată la doi ani, prin raportarea rezultatelor obţinute în ultimii doi ani şi a criteriilor de performanţă la obiectivele strategice stabilite. Perioada evaluată va începe cu data de 1 ianuarie a primului an şi până la data de 31 decembrie a anului următor, iar perioada de evaluare va fi cuprinsă în internvalul 1 ianuarie - 31 martie din anul următor perioadei evaluate.
Nota finală a evaluării generale va fi media artimetică a notelor obţinute la:
- evaluarea performanţelor profesionale individuale pentru ultimul an din perioada evaluată;
- evaluarea gradului de îndeplinire a obiectivelor strategice pentru ultimii doi ani din perioada evaluată – obiectivele strategice şi criteriile de performanţă vor primi note de la 1 la 5.
Calificativul final al evaluării se va stabili pe baza notei finale, după cum urmează:
- între 1,00 şi 2,00 - nesatisfăcător;
- între 2,01 şi 3,50 - satisfăcător;
- între 3,51 şi 4,50 - bine;
- între 4,51 şi 5,00 - foarte bine.
Înalţii funcţionari publici nemulţumiţi de rezultatele obţinute la evaluarea performanţelor profesionale individuale, respectiv la evaluarea generală, se vor putea adresa instanţei de contencios administrativ competente.
Criterii de evaluare pentru funcţionarii publici debutanţi
La fel ca în cazul înalţilor funcţionari publici, pentru funcţionarii publici debutanţi vor exista mai multe criterii avute în vedere în procesul de evaluare, printre care:
- gradul de cunoaştere a reglementărilor specifice domeniului de activitate şi a principiilor care guvernează administraţia publică;
- gradul de adaptabilitate şi flexibilitate, precum şi capacitatea de îndeplinire a atribuţiilor;
- aptitudinea de a distinge corect între caracteristicile diverselor opţiuni în îndeplinirea atribuţiilor de serviciu şi de a identifica cea mai bună variantă de acţiune;
- capacitatea de relaţionare cu publicul, punctualitate, disciplină şi responsabilitate.
Evaluarea activităţii funcţionarului public debutant
Conform proiectului de lege mai sus menţionat, funcţionarul public debutant va avea un îndrumător pe parcursul perioadei de stagiu, însă acesta din urmă nu va putea avea şi calitatea de evaluator.
Evaluarea activităţii funcţionarului public debutant se va face în termen de cinci zile lucrătoare de la terminarea perioadei de stagiu, de către conducătorul compartimentului în care îşi desfăşoară activitatea, pe baza următoarelor documente:
- raportul de stagiu întocmit de funcţionarul public debutant;
- referatul întocmit de îndrumător;
- analiza gradului și modului de aplicare a fiecărui criteriu de evaluare în exercitarea atribuţiilor de serviciu de către funcționarul public debutant;
- interviul cu funcţionarul public debutant.
Calificativul final se va acorda în funcţie de nota finală obţinută pentru fiecare criteriu de evaluare, după cum urmează:
- între 1,00 şi 3,00 se acordă calificativul „necorespunzător", situaţie în care conducătorul autorităţii sau instituţiei publice dispune, prin act administrativ, eliberarea din funcţia publică a funcţionarului debutant;
- între 3,01 şi 5,00 se acordă calificativul „corespunzător", iar funcţionarii publici debutanţi sunt numiţi, prin transformarea postului, funcţionari publici definitivi în funcţia publică de execuţie din clasa corespunzătoare studiilor absolvite deținută, în gradul profesional „asistent".
Funcţionarul public debutant nemulţumit va putea contesta evaluarea în termen de cinci zile lucrătoare de la data la care i-a fost comunicat rezultatul evaluării, la conducătorul autorităţii sau instituţiei publice. Contestaţia se va soluţiona în maximum 10 zile lucrătoare, iar rezultatul acesteia – de admitere sau de respingere (motivată) – se va comunica funcţionarului public debutant în termen de cinci zile lucrătoare de la soluţionare.
Atenţie! Proiectul de lege NU se aplică momentan. Pentru a intra în vigoare, acesta trebuie să treacă de Parlament şi de şeful statului, iar apoi să fie publicat în Monitorul Oficial.