Contribuabil: "Am o eșalonare în curs. Primesc o decizie de impunere. Mai pot solicita o eșalonare dacă nu am finalizat-o pe cealaltă (mai am două rate)?"
Răspunsul ANAF: "Dumneavoastră puteți solicita modificarea deciziei de eșalonare la plată prin includerea obligațiilor cuprinse în decizia de impunere. Cererea se depune pe perioada de valabilitate a eșalonării. Menționăm că dvs. puteți depune cel mult două cereri de modificare a deciziei de eșalonare la plată într-un an de eșalonare."
Notă: Într-un ghid privind eșalonarea la plată, Fiscul oferă pe tema modificărilor deciziilor de eșalonare câteva informații suplimentare: se pot face maximum două cereri de modificare într-un an de eșalonare sau, după caz, într-o fracție de an eșalonare; doar că, dacă garanțiile constituite inițial (condiție obligatorie pentru eșalonare) nu acoperă toate obligațiile fiscale incluse, în urma modificării, atunci trebuie constituite noi garanții.
Contribuabil: "În cazul în care există un grafic de eșalonare, câte zile peste data de scadență poți întârzia cu plata eșalonării (ratei - n.red.)?"
Răspunsul ANAF: "Eșalonarea la plată acordată pentru obligațiile fiscale își menține valabilitatea cu conditia să se respecte cuantumul și termenele de plată din graficul de eșalonare. Eșalonarea la plată își menține valabilitatea și dacă rata de eșalonare este achitată până la următorul termen de plată din graficul de eșalonare."
Notă: Ca idee, pe perioada de eșalonare, ordinea de stingere a datoriilor este următoarea, potrivit procedurii fiscale: mai întâi, ratele de eșalonare și/sau, după caz, obligațiile fiscale de a căror plată depinde menținerea valabilității eșalonării; apoi, sumele datorate în contul următoarelor rate din graficul de plată, până la concurența cu suma eșalonată sau până la concurența cu suma achitată, după caz. Termenul de plată a ratelor este data de 15 a fiecărei luni.
Contribuabil: "Urmează ca societatea noastră să primească decizie de impunere în urma unei inspecții fiscale, o să dorim să facem eșalonarea datoriei impuse. Întrebarea este dacă datoria -- debit și accesorii -- se suspendă imediat ce s-a depus doar cererea de eșalonare (urmând să se întocmească ulterior documentația aferentă)."
Răspunsul ANAF: "Simpla depunerea a cererii prin care solicitați acordarea unei eșalonări la plată nu suspendă măsurile de executare silită. Măsurile de executare silită se suspendă de la data comunicării deciziei de eșalonare la plată. Menționăm că depunerea cererii de eșalonare nu suspendă nici executarea și nici calculul accesoriilor."
Notă: Într-adevăr, un avantaj major al obținerii eșalonării la plată este că aduce suspendarea executării silite pentru sumele care fac obiectul eșalonării. Dar, așa cum a subliniat și ANAF, nu e suficientă doar depunerea cererii, pentru că ea trebuie aprobată, conceput acordul de principiu și apoi decizia de eșalonare.
Pentru că numărul de executări silite este într-o continuă efervescență, avocatnet.ro a lansat GHIDUL EXECUTĂRILOR SILITE PENTRU PERSOANE FIZICE ȘI COMPANII, care să radiografieze legislația din domeniu și să explice pe larg aspectele esențiale ale procedurii de executare silită. Articolele din această serie sunt gândite astfel încât toți cei executați silit, fie că sunt companii sau persoane fizice, să își cunoască drepturile și obligațiile în fiecare dintre etapele procedurii, dar și să afle metode de protecție împotriva abuzurilor, căi de atac sau recomandări utile. Toate articolele din serie vor fi disponibile aici.