In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 28 din Legea datoriei publice nr. 313/2004,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare:
Art. I. Normele metodologice de aplicare a Legii datoriei publice nr. 313/2004 aprobate prin Hotarare Guvernului nr. 2415, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 57 din 18 ianuarie 2005, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Normele metodologice de la punctul 6 vor avea urmatorul continut:
“4.3.5. Rambursarea imprumuturilor interne si externe contractate direct de stat sau garantate de stat, precum si plata dobanzilor, comisioanelor si a altor costuri aferente acestor imprumuturi, se asigura dupa cum urmeaza:
1. Pentru imprumuturile externe contractate de Guvern, prin Ministerul Finantelor Publice, in vederea finantarii deficitului bugetului de stat si sustinerii balantei de plati si a rezervei valutare, obligatia constituirii resurselor necesare pentru plata la extern a serviciului datoriei publice externe si a efectuarii platilor revine Ministerului Finantelor Publice, care va asigura sumele necesare din urmatoarele surse:
a) imprumuturi interne si externe pentru refinantarea datoriei publice externe;
b) imprumuturi din disponibilitatile contului curent general al trezoreriei statului;
c) dobanzi incasate pentru disponibilitatile in valuta;
d) dobanzi aferente imprumuturilor din contravaloare in lei a imprumuturilor externe guvernamentale utilizate la finantarea deficitului bugetar;
e) sume prevazute in bugetul de stat cu aceasta destinatie.
2. Pentru imprumuturile interne si externe contractate direct de Guvern, prin Ministerul Finantelor Publice si subimprumutate unor beneficiari finali – agenti economici, pe baza de acord de imprumut subsidiar (AIS) sau acord de imprumut subsidiar si garantie (AISG), in conditiile legii, obligatia constituirii resurselor necesare pentru plata serviciului datoriei publice revine in totalitate beneficiarilor finali, care au obligatia sa asigure prin bugetele proprii necesarul in lei pentru plata integrala a serviciului datoriei publice interne si externe, daca hotararea de Guvern sau legea de ratificare a imprumuturilor nu prevede altfel.
3. Pentru imprumuturile interne si externe contractate direct de Guvern, prin Ministerul Finantelor Publice (MFP) si subimprumutate unor beneficiari finali – autoritati ale administratiei publice centrale - institutii publice, pe baza de acord de imprumut subsidiar, in conditiile legii, acestia au obligatia sa prevada in bugetele proprii sumele necesare pentru rambursarea creditelor interne si externe si plata dobanzilor, comisioanelor si a altor costuri aferente.
4. Pentru imprumuturile interne si externe contractate direct de Guvern, prin Ministerul Finantelor Publice si subimprumutate unor beneficiari finali – autoritati ale administratiei publice locale, servicii publice sau agenti economici de subordonare locala obligatia constituirii surselor necesare pentru plata serviciului datoriei publice interne si externe revine subimprumutatului/ beneficiarului final, in conformitate cu prevederile AIS incheiat intre MFP si subimprumutat sau AISG, incheiat intre MFP, subimprumutat si garant.
5. Pentru imprumuturile externe contractate direct de Guvern, prin Ministerul Finantelor Publice, a caror administrare a fost mandatata unei institutii financiare, pe baza de acorduri de subimprumut, in conditiile legii, obligatia asigurarii surselor necesare pentru plata la extern a serviciului datoriei publice externe revine subimprumutatului/ beneficiarului final, in conformitate cu prevederile AIS incheiat intre MFP si subimprumutat/benficiar final sau AISG, incheiat intre MFP, subimprumutat/beneficiar final si garant.
6. Prin acordul de imprumut si acordul de imprumut subsidiar se poate stabili, dupa caz, ca beneficiarii finali sa achizitioneze de pe piata financiara sumele in valuta necesare pentru plata integrala a serviciului datoriei publice interne si externe direct in contul creditorilor sau in conturile comunicate de Ministerul Finantelor Publice, urmand ca acesta sa dispuna efectuarea platii.
7. In situatia in care beneficiarul final al imprumuturilor contractate de stat prin Ministerul Finantelor Publice si subimprumutate acestuia si al celor garantate de stat prin Ministerul Finantelor Publice nu dispune de resurse financiare pentru achitarea obligatiilor de plata la scadenta, conform clauzelor acordului de imprumut subsidiar si/sau garantie, obligatia de plata integrala a serviciului datoriei publice revine Ministerului Finantelor Publice, in calitate de imprumutat si/sau garant si se efectueaza din fondul de risc conform art.15, alin. (6) din lege.
8. Pentru imprumuturile externe contractate de autoritatile administratiei publice centrale pana la data de 31.12.2004 si garantate de stat, plata serviciului datoriei publice externe se efectueaza de catre fiecare imprumutat, din sumele prevazute anual cu aceasta destinatie in bugetul de stat.
9. Pentru imprumuturile interne si externe contractate de agentii economici si garantate de stat, plata serviciului datoriei publice se efectueaza de catre fiecare garantat din surse proprii sau conform actelor normative de aprobare a garantiei, la termenele si in conditiile acordurilor de imprumut. In situatia in care agentii economici garantati nu dispun de surse proprii de plata la scadenta, Ministerul Finantelor Publice, in calitate de garant, achita aceste obligatii bancilor finantatoare din fondul de risc, conform art.15 alin.(4). din lege.
4.3.6 In cazurile prevazute la pct. 4.3.5.2- 4.3.5.5, entitatea care efectueaza plata este stabilita prin AIS/AISG.
Daca prin acordul de imprumut subsidiar sau acordul de imprumut subsidiar si de garantie se stabileste ca platile se fac prin Ministerul Finantelor Publice, subimprumutatul/beneficiarul final va vira Ministerului Finantelor Publice, cu 10 zile lucratoare inainte de scadenta prevazuta in acordul de imprumut, suma in lei sau echivalentul in lei al obligatiei de plata in valuta calculata la cursul de schimb valabil la data platii catre MFP, la care se adauga o marja asiguratorie care va acoperi eventula diferenta de curs valutar pentru perioada dintre data platii catre MFP si data platii catre creditor daca in AIS/AISG nu se prevede altfel.
4.3.7. Plata la extern a serviciului datoriei publice prin Ministerul Finantelor Publice se efectueaza de Banca Nationala a Romaniei. Ministerul Finantelor Publice, intocmeste ordinul de schimb valutar pentru cumparare valuta, daca este cazul, si ordinul de plata de valuta pe baza notificarii de plata transmise de finantatorul extern. Ministerul Finantelor Publice vireaza in data scadentei la extern contravaloarea in lei, calculata pe baza cursului valutar stabilit de Banca Nationala a Romaniei, valabil in ziua respectiva. Documentele justificative pentru plata contravalorii in lei a valutei scadente sunt notificarea de plata primita de la finantatorul extern si comunicarea Bancii Nationale a Romaniei privind cursul valutar de cumparare a valutei.
Documentele necesare pentru plata catre Banca Nationala a Romaniei a contravalorii in lei se intocmesc conform normelor privind angajarea, lichidarea, ordonantarea si plata cheltuielilor bugetare si a celor specifice trezoreriei statului, dupa caz. "
2. Normele metodologice 7.1 de la punctul 10 se completeaza cu urmatoarea prevedere:
„Modalitatea de contractare a datoriei publice interne prin titluri de stat de tip benchmark se stabileste prin proceduri aprobate prin Ordin al Ministrului Finantelor Publice.”
3. Normele metodologice de la punctul 10 se completeaza cu urmatoarele prevederi:
„7.5. Contractarea de împrumuturi de stat interne de la institutii de credit si financiare
Angajarea împrumuturilor de stat interne de la institutii de credit si financiare se face numai cu respectarea stricta a destinatiilor prevazute de lege la art.3. alin. (1) din Legea datoriei publice nr.313/2004.
Împrumuturile interne contractate direct de stat si subimprumutate beneficiarilor finali de la institutii de credit si financiare pot avea ca sursa de rambursare bugetul de stat sau sursele proprii ale operatorului economic, beneficiar final al împrumutului intern.
7.5.1. Procedura de contractare de catre Ministerul Finantelor Publice a imprumuturilor interne de la institutii de credit si financiare, cu rambursare de la bugetul de stat.
I. Etapele procesului de contractare a imprumutului sunt urmatoarele:
1. fundamentarea deciziei de contractare a unui imprumut intern pentru finantarea unei investitii/achizitii a unui ordonator principal de credite.
Ordonatorul principal de credite va prezenta MFP urmatorul set de documente:
a) Hotararea Guvernului de aprobare a indicatorilor tehnico-economici ai investitiei, dupa caz;
b) solicitarea de finantare sub semnatura ordonatorului principal de credite ;
c) avizul ordonatorului principal de credite privind necesitatea si oportunitatea realizarii proiectului de investitii finantat integral sau in completare din imprumuturi interne contractate de stat si de insusire a indicatorilor tehnico-economici si a surselor de finantare ale respectivului proiect;
d) documentul de sustinere de catre ordonatorul principal de credite ca proiectul propus face parte din strategia de dezvoltare a sectorului, pe baza sustinerii de catre ordonatorul principal de credite beneficiar.
2. initierea de catre ordonatorul principal de credite si aprobarea Hotararii Guvernului privind contractarea imprumutului intern. In proiectul Hotararii Guvernului se va preciza cel putin scopul contractarii imprumutului, suma, moneda si beneficiarul imprumutului, precum si prevederi referitoare la rambursarea imprumutului din bugetul de stat, prin bugetul ordonatorului principal de credite beneficiar al imprumutului, sau din alte surse dupa caz. Prin Hotararea Guvernului se autorizeaza Ministerul Finantelor Publice sa introduca modificarile corespunzatoare in volumul si structura bugetului ordonatorului principal de credite, in conditiile legii.
3. Dupa alocarea intrarilor de credite interne pentru proiectul propus spre finantare, MFP demareaza procedura de selectie a finantatorului, astfel:
a) MFP, prin directia de specialitate, intocmeste Nota-mandat si stabileste comisia de negociere a imprumutului, la care va participa un reprezentant al ordonatorului principal de credite solicitant;
b) MFP lanseaza cererea de oferta, care cuprinde caracteristicile specifice imprumutului care urmeaza a fi contractat, in concordanta cu prevederile hotararii de Guvern de la pct.2, precum si termenul limita pana la care pot fi transmise ofertele. Ofertele care nu intrunesc conditiile specificate in cererea de oferta sunt descalificate. Cererea de oferta va fi avizata si de ordonatorul principal de credite;
c) Comisia de negociere analizeaza ofertele si stabileste lista scurta care va cuprinde institutiile de credit si financiare cu ofertele cele mai avantajoase din punct de vedere al costurilor precum si al capacitatii de administrare si realizare a tranzactiei in termenii propusi;
d) organizarea unor intalniri de departajare cu institutiile de credit si financiare selectate in lista scurta pentru actualizarea si eventuala imbunatatire a ofertelor depuse initial;
e) analiza ofertelor rezultate si intocmirea clasamentului de catre comisia de negociere, avandu-se in vedere cel putin urmatoarele: costurile estimate la momentul remiterii ofertelor catre Ministerul Finantelor Publice, capacitatea de administrare si de derulare a tranzactiei.
4. Semnarea acordului/contractului de imprumut si incheierea acordului de imprumut subsidiar cu ordonatorul principal de credite. Acordul de imprumut isi va produce efectele dupa semnarea acordului de imprumut subsidiar intre MFP si ordonatorul principal de credite beneficiar.
MFP, prin directia de specialitate, urmareste incadrarea imprumutului solicitat in plafonul de indatorare publica, aprobat pentru anul respectiv.
7.5.2. Procedura de contractare de catre Ministerul Finantelor Publice a imprumuturilor interne de la institutii de credit si financiare, cu rambursare din sursele proprii ale operatorului economic subimprumutat
#PAGEBREAK#
I. Etapele procesului de contractare a imprumutului sunt urmatoarele:
1.fundamentarea deciziei de contractare a unui imprumut intern pentru finantarea unei investitii/achizitii de catre operatorul economic beneficiar si descrierea caracteristicilor generale ale imprumutului ce urmeaza a fi contractat.
Ministerul coordonator si operatorul economic solicitant vor prezenta MFP urmatorul set de documente:
a) Hotararea Guvernului de aprobare a indicatorilor tehnico-economici ai investitiei, dupa caz;
b) document de sustinere a proiectului din partea ministerului coordonator in sectorul economic in care activeaza operatorul economic solicitant, si in masura existentei unei strategii sectoriale, incadrarea proiectului respectiv in realizarea acesteia.
2. initierea de catre ministerul coordonator si aprobarea hotararii Guvernului de autorizare a contractarii imprumutului intern si a subimprumutarii catre operatorul economic beneficiar. In Hotararea de Guvern se va preciza ca masura de ajutor de stat se acorda efectiv dupa primirea deciziei de autorizare din partea Consiliului Concurentei.
3. Dupa aprobarea Hotararii de Guvern de la pct. 2, MFP demareaza procedura de selectie a finantatorului, astfel:
a) MFP, prin directia de specialitate, intocmeste Nota-mandat si stabileste comisia de negociere a imprumutului, la care va participa un reprezentant al ministerului coordonator si al operatorului economic;
b) MFP lanseaza cererea de oferta, care cuprinde caracteristicile specifice imprumutului care se intentioneaza a fi contractat, in concordanta cu prevederile hotararii de Guvern de la pct.2, precum si termenul limita pana la care pot fi transmise ofertele. Ofertele care nu intrunesc conditiile specificate in cererea de oferta sunt descalificate.
c) Comisia de negociere analizeaza ofertele si stabileste lista scurta care va cuprinde institutiile de credit si financiare cu ofertele cele mai avantajoase din punct de vedere al costurilor precum si al capacitatii de administrare si realizare a tranzactiei in termenii propusi;
d) organizarea unor intalniri de departajare cu institutiile de credit si financiare selectate in lista scurta pentru actualizarea si eventuala imbunatatire a ofertelor depuse initial;
e) analiza ofertelor rezultate si intocmirea clasamentului de catre comisia de negociere, avandu-se in vedere cel putin urmatoarele: costurile estimate la momentul remiterii ofertelor catre Ministerul Finantelor Publice, capacitatea de administrare si de derulare a tranzactiei.
Comisia de negociere va informa, in scris, ministerul coordonator si beneficiarul final asupra rezultatului selectiei de oferte. Ministerul Finantelor Publice impreuna cu ministerul coordonator si beneficiarul final vor initia procedura de notificare in vederea autorizarii de catre Consiliul Concurentei.
4. Ministerul Finantelor Publice transmite catre Eximbank o solicitare scrisa pentru a incepe analiza operatorului economic si avizarea solicitarii de imprumut a beneficiarului;
5. In cazul obtinerii avizului favorabil din partea CIGCCE si primirii deciziei de autorizare de la Consiliul Concurentei se procedeaza la semnarea acordului/contractului de imprumut si incheierea acordului de imprumut subsidiar cu beneficiarul imprumutului, prin care MFP transfera acestuia toate obligatiile preluate de la finantator. Acordul de imprumut isi va produce efectele dupa semnarea acordului de imprumut subsidiar intre MFP si beneficiarul imprumutului.
In vederea contractarii imprumutului, MFP prin directia de specialitate, urmareste incadrarea imprumutului in plafonul datoriei publice, aprobat pentru anul respectiv.“
4. Normele metodologice de la punctul 11 se completeaza cu punctul 8.2.3. astfel:
“8.2.3. Pentru imprumuturile interne contractate direct de stat si subimprumutate, modelul de Acord de imprumut subsidiar prevazut in Anexa nr. 1 la prezentele norme va fi adaptat corespunzator. “
5. Normele metodologice de la punctul 16 se completeaza cu urmatoarea sursa:
“4. sumele incasate de la beneficiarii de imprumuturi cu garantia statului si de la beneficiarii de subimprumuturi reprezentand ratele de capital, dobanzile, comisioanele si alte costuri aferente imprumuturilor garantate sau subimprumutate platite de catre Ministerul Finantelor Publice la scadente, in numele garantatului sau subimprumutatului. “
6. Normele metodologice 13.4.3. de la punctul 17 se modifica astfel:
“13.4.3. Pe baza informatiilor primite de la persoanele juridice beneficiare de imprumuturi interne si externe si a evidentelor tinute in cadrul Ministerului Finantelor Publice, compartimentul de specialitate din cadrul acestuia, intocmeste anual raportul privind modul de constituire si utilizare a fondului de risc, care se prezinta pentru informare si aprobare conducerii ministerului.”
7. Normele metodologice 15.1., 15.2 si 15.3. de la punctul 18 se modifica astfel:
”15.1. In conditiile legii, garantiile de stat pentru imprumuturi reprezinta obligatii indirecte ale statului roman, care se exercita in cazul in care beneficiarul imprumutului nu poate sa achite, in intregime sau partial, rata de capital, dobanda, comisioanele si/sau alte costuri stabilite in conformitate cu clauzele acordului (contractului) de imprumut.
15.2. Obligatia de rambursare a imprumuturilor directe contractate de Guvern prin Ministerul Finantelor Publice revine Ministerul Finantelor Publice. Acesta poate delega aceasta atributie beneficiarilor finali ai acordurilor de imprumut subsidiar/acordurilor de imprumut subsidiar si garantie, in conformitate cu acordul de imprumut. Achitarea obligatiilor de plata aferente imprumuturilor contractate de stat si subimprumutate beneficiarilor finali se va efectua de acestia din sursele financiare prevazute in actele normative de aprobare/ratificare a respectivelor imprumuturi.
15.3. In cazul in care beneficiarul de imprumut garantat de stat si / sau contractat de stat si subimprumutat nu poate asigura integral sau partial, la termenele scadente, sumele necesare in vederea rambursarii imprumutului, platii dobanzilor, comisioanelor si / sau a altor costuri aferente imprumutului, acesta va prezenta Ministerului Finantelor Publice o cerere de plata solicitand Ministerului Finantelor Publice sa plateasca sumele cuvenite creditorului, conform prevederilor scrisorilor de garantie, acordului de imprumut subsidiar sau acordului de imprumut subsidiar si garantie si va proba in scris, cu documente de analiza justificative, declarand pe propria raspundere, cu cel putin 10 zile calendaristice inainte de data scadentei din acordurile de imprumut asupra lipsei disponibilitatilor banesti necesare achitarii sumelor scadente. Cererea de plata va include ratele de credit datorate, dobanzile, comisioanele si alte costuri precum si data scadentei.”
8. Normele metodologice 17.1 si 17.2 de la punctul 19 se modifica astfel:
“17.1. Sumele achitate de Ministerul Finantelor Publice in numele beneficiarilor de credite garantate de stat sau de credite contractate de stat si subimprumutate, ca urmare a lipsei disponibilitatilor financiare ale acestora, se recupereaza de la beneficiarii finali conform prevederilor legale in vigoare.
17.2. Debitelor rezultate din plata de catre Ministerul Finantelor Publice a ratelor de capital, dobanzilor, comisioanelor si a altor costuri aferente creditelor, precum si din neplata comisioanelor la fondul de risc li se aplica reglementarile legale in vigoare referitoare la colectarea creantelor fiscale.”
Art. II. Hotararea Guvernului nr. 2415/2005 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii datoriei publice nr. 313/2004, cu modificarile si completarile aduse prin prezenta hotarare de guvern, se va republica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o noua numerotare.
NOTA DE FUNDAMENTARE
Pentru aplicarea prevederilor Legii datoriei publice nr. 313/2004, care a intrat in vigoare la 1 ianuarie 2005, prin Hotararea Guvernului nr. 2415/2004 au fost aprobate Normele metodologice de aplicare a Legii datoriei publice.
Pe fondul trendului descendent al inflatiei, nivelul actual al ratelor de dobanda practicate de bancile comerciale la activitatea de creditare precum si excesul de lichiditate care exista pe piata interna constituie premisele pentru reorientarea politicii Ministerul Finantelor Publice (MFP) de asigurare a necesitatilor de finantare. Astfel, in scopul reducerii riscului valutar aferent portofoliului de datorie publica precum si al diminuarii presiunilor asupra cursului de schimb si deficitului de cont curent, MFP are in vedere cresterea contractarii de imprumuturi de stat de pe piata interna in scopul asigurarii necesitatilor de finantare.
In acest sens, pentru a crea cadrul legal necesar finantarii proiectelor de achizitii/investitii prin imprumuturi de stat contractate de pe piata interna si subimprumutarea acestora catre beneficiarii de imprumut (ordonatori principali de credite/operatori economici) s-a initiat modificarea si completarea Normele metodologice de aplicare a Legii datoriei publice nr. 313/2004.
Principalele modificari si completari aduse prin prezentul act normativ se refera la:
· stabilirea procedurii de contractare a imprumuturilor de stat interne si subimprumutate ordonatorilor principali de credite, avand ca sursa de rambursare a imprumutului bugetul de stat;
· stabilirea procedurii de contractare a imprumuturilor de stat interne si subimprumutate agentului economic beneficiar, avand ca sursa de rambursare a imprumutului veniturile proprii ale beneficiarului de imprumut;
· completarea surselor de plata a serviciului datoriei publice guvernamentale si a obligatiei de rambursare a imprumuturilor de stat cu prevederi referitoare la imprumuturile de stat interne subimprumutate ministerelor/agentilor economici;
· completarea normelor metodologice cu prevederi referitoare la platile efectuate de MFP in numele beneficiarilor de imprumuturi de stat interne subimprumutate agentilor economici si la recuperarea sumelor platite de MFP in contul acestor agenti economici ;
· completarea normelor metodologice cu prevederi care permit utilizarea unor instrumente noi si anume a emisiunilor de titluri de stat de tip benchmark, care pot fi redeschise oferind oportunitatea unor emisiuni cu lichiditate crescuta.
In conformitate cu art. 28 din Legea nr.313/2004 a datoriei publice si in scopul realizarii obiectivelor expuse, supunem spre aprobare Guvernului Romaniei proiectul de Hotarare de Guvern privind modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr. 2415/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 313/2004 a datoriei publice.
Comentarii articol (0)