Detașarea este un act unilateral, atunci când este dispusă, de către angajator, în limitele pe care i le permite legea (mai exact, cel mult un an). În acest context, bineînțeles că cel mai important act este decizia de detașare, în sine. Iar interesul angajatorului va fi să demonstreze, prin aceasta, respectarea normelor obligatorii din legislația muncii, cu privire la detașare: în special, respectarea limitei de detașare.
În plus, decizia de detașare ar trebui să conțină și o prevedere conform căreia angajatul a fost informat cu privire la modificarea unilaterală a contractului individual de muncă (detașarea fiind o schimbare a locului muncii, ceea ce, conform Codului muncii, reprezintă o modificare a contractului individual de muncă).
De asemenea, în cazul în care angajatul se opune detașării, pe baza unor motive personale temeinice (poți citi, aici, mai multe detalii despre acest subiect), dar angajatorul consideră că astfel de motive nu sunt motive personale temeinice, angajatorul ar putea insera acest lucru în decizia de detașare, arătând, în special, motivul pentru care nu consideră că există o situație personală temeinică (de preferință, argumentat).
În același context al respectării legislației muncii, ar fi bine pentru angajator să ia în considerare încheierea unui alt tip de act, de data aceasta bilateral.
Este vorba, în concret, despre un contract încheiat cu angajatorul unde se face detașarea, în vederea dispunerii acesteia. Relevantă pentru subiectul prezent este inserarea în contract a unei clauze prin care angajatorul la care se dispune detașarea se obligă să respecte angajatului detașat drepturile mai favorabile (mai exact, care drepturi îi sunt mai favorabile angajatului, în funcție de angajator).
Acest lucru este necesar din cauza obligației angajatorului (în Codul muncii) de la care se face detașarea de a se asigura că angajatului îi sunt respectate drepturile, de către angajatorul la care s-a dispus detașarea.
În schimb, cum va fi înregistrată detașarea în REVISAL? Mai exact, de către cine? Conform Hotărârii Guvernului nr. 905/2017 privind registrul general de evidență a salariaților, înregistrarea se va face de către angajatorul de la care se dispune detașarea.
Pe de altă parte, există o serie de documente în domeniul fiscal ce trebuie întocmite, atunci când o detașare are loc. Este vorba, mai exact, de documente care să ateste că indemnizația de detașare este acordată cu respectarea legislației fiscale, astfel încât aceasta să fie scutită de impozitare.
Bineînțeles, astfel de cheltuieli ar putea fi demonstrate, teoretic, prin intermediul deciziei de detașare. În același timp, aceste cheltuieli vor apărea în balanța contabilă și angajatorul ar mai putea să demonstreze acele cheltuieli (și încadrarea lor în limita prevăzută de Codul fiscal) prin documente care să ateste acordarea efectivă a sumelor. Bineînțeles, ar trebui să existe și documente care să demonstreze utilizarea sumelor acordate în scopul declarat.
Delegări&detașări 2019. Dosar juridic este o campanie de informare marca avocatnet.ro care lămurește cele mai importante întrebări și situații de care se lovesc companiile care detașează sau delegă salariați în țară sau în străinătate. Articolele vor explica pe larg condițiile legale în care se pot face detașările și delegările, regimul de drepturi și obligații ale angajatorilor și salariaților, precum și sancțiunile care pot apărea la nerespectarea reglementărilor, oferind și răspunsuri la probleme apărute în practică. Toate articolele din serie publicate până acum sunt disponibile aici.