1. Salariul minim diferențiat pentru construcții e obligatoriu?
Da. Salariul minim brut diferențiat de 3.000 de lei, stabilit de Guvern pentru domeniul construcțiilor, e obligatoriu pentru toți angajatorii din acest domeniu. Informația a fost confirmată nu doar de Inspecția Muncii, ci și de specialiștii EY România.
2. Salariul minim diferențiat e obligatoriu chiar dacă angajatorul NU beneficiază de taxele salariale reduse?
Da. Salariul minim brut diferențiat pentru domeniul construcțiilor este obligatoriu indiferent dacă angajatorii din acest domeniu beneficiază sau nu de taxele salariale reduse.
3. Salariul minim diferențiat e obligatoriu chiar dacă firma NU are cifră de afaceri din construcții de minimum 80%?
Da. Salariul minim brut diferențiat de 3.000 de lei este obligatoriu pentru toți angajatorii din domeniul construcțiilor, fără niciun fel de excepție.
4. Salariul minim diferențiat e obligatoriu pentru toți salariații firmei, chiar dacă există unii angajați care NU lucrează pe șantier?
Da. Ordonanța prin care s-a stabilit acest salariu minim brut diferențiat nu face niciun fel de diferențiere între salariații care lucrează efectiv pe un șantier și cei care fac muncă de birou, cum ar fi secretarele sau contabilii. Informația a fost confirmată inclusiv de specialiștii EY România. Firmele care vor să evite o povară financiară suplimentară pot apela la o separare a activităților de construcții de celelalte activități, acolo unde acest lucru este posibil.
5. Angajatorii care NU asigură salariul minim diferențiat pentru domeniul construcțiilor riscă ceva?
Da, riscă amendarea. La fel ca în cazul oricărui salariu minim brut stabilit de Guvern, angajatorii care nu respectă salariul minim diferențiat pentru domeniul construcțiilor riscă o amendă de la 300 la 2.000 de lei.
6. În ce perioadă se aplică taxele salariale reduse pentru angajații din domeniul construcțiilor?
Taxele salariale reduse pentru domeniul construcțiilor se aplică veniturilor obținute în perioada ianuarie 2019 - decembrie 2028.
7. Deci, de când se achită efectiv taxele salariale reduse?
Taxele salariale reduse pentru angajații din domeniul construcțiilor se plătesc prima oară pentru veniturile aferente lunii ianuarie 2019. Asta înseamnă că prima declarare și plată a taxelor salariale reduse se face în februarie 2019, până pe data de 25. În acest sens, formularul fiscal 112 și versiunea sa electronică au fost actualizate luni, astfel că pot fi folosite deja.
8. Dar ce taxe salariale reduse se aplică, mai exact?
Angajatorii din domeniul construcțiilor beneficiază de scutirea plății contribuției la sănătate și a impozitului pe veniturile salariale. Totodată, contribuția la pensii (21,25% în loc de 25%) și contribuția la muncă (0,3375% în loc de 2,25%) se achită în cuantum redus. Iar atunci când vine vorba de muncă în condiții deosebite sau speciale, angajatorul este scutit de cotele suplimentare de contribuție la pensii.
9. Taxele salariale reduse se aplică indiferent de cuantumul veniturilor primite de angajat?
Nu. Taxele salariale reduse se aplică numai pentru angajații care primesc venituri lunare brute între 3.000 și 30.000 de lei.
10. Dacă veniturile lunare brute depășesc 30.000 de lei, ce se întâmplă?
Pentru salariații din domeniul construcțiilor care au venituri lunare brute de la 30.001 lei în sus se datorează taxele salariale obișnuite. Adică impozit 10%, sănătate 10%, pensii 25% și muncă 2,25%. Plus, acolo unde este cazul, 4% sau 8% cotă suplimentară de contribuție la pensii.
11. Taxele salariale reduse se aplică și angajaților part time?
Da, însă numai dacă au venituri lunare brute între 3.000 și 30.000 de lei. Dacă veniturile sunt de la 2.999 de lei în jos, se datorează taxele salariale obișnuite. În acest context, trebuie precizat că taxarea muncii part time în construcții a devenit foarte complicată.
12. Taxele salariale reduse se aplică și angajaților detașați?
Nu. Autoritățile au precizat în mod expres că acești salariați nu beneficiază de facilitățile fiscale.
13. Persoanele fizice autorizate pot beneficia de taxele salariale reduse pentru veniturile proprii?
Nu. Taxele salariale reduse se aplică exclusiv salariaților din domeniul construcțiilor. Acestea nu se aplică pentru veniturile proprii ale unei persoane fizice autorizate, deoarece sunt venituri independente, nu salariale. Totuși, persoanele autorizate beneficiază indirect, dacă sunt angajatori, pentru că plătesc taxe salariale mai mici pentru salariații proprii.
14. Trebuie monitorizat lunar ca firma să aibă minimum 80% cifră de afaceri din construcții?
Da, dacă firma desfășoară și alte activități în afara celor din domeniul construcțiilor. Dacă nu este îndeplinită această condiție, angajatorii nu pot aplica taxele salariale reduse, ceea ce poate duce la probleme cu salariile nete ale angajaților. O posibilă soluție la aceste fluctuații este acordarea unor prime în lunile în care nu se aplică facilitățile fiscale.
15. Cifra de afaceri pentru domeniul construcțiilor cum se stabilește?
Avem un ordin de ministru care conține aceste instrucțiuni, ce pot fi găsite în articolul de aici.
16. Ce se întâmplă dacă firma NU mai îndeplinește condițiile pentru aplicarea taxelor salariale reduse?
În acest caz, firma datorează, pentru angajații proprii, taxele salariale obișnuite. Adică impozit 10%, sănătate 10%, pensii 25% și muncă 2,25%. Plus acele cote suplimentare de 4% (muncă în condiții deosebite) și 8% (muncă în condiții speciale) pentru pensii, acolo unde este cazul.
17. Taxele salariale reduse se pot aplica numai la pachet sau și individual?
Taxele salariale reduse pentru domeniul construcțiilor se aplică numai la pachet. Acestea nu se pot aplica individual.
18. Dar care sunt, totuși, condițiile pentru ca o firmă din domeniul construcțiilor să beneficieze de taxele salariale reduse?
Angajatorii pot beneficia de taxele salariale reduse numai dacă activează în domeniul construcțiilor (vezi lista activităților aici) și realizează cel puțin 80% din cifra de afaceri totală din activitățile din domeniul construcțiilor (specialiștii deja au atras atenția că regula privind pragul de 80% este ilogic și poate crea probleme). Totodată, o a doua condiție este ca veniturile brute lunare ale salariaților să fie între 3.000 și 30.000 de lei.
19. Cum se poate afla dacă firma aplică corect taxele salariale reduse?
Toate instrucțiunile pentru completarea corectă a declarației 112, pentru declararea taxelor salariale reduse, pot fi găsite în Ordinul Ministerului Finanțelor nr. 611/2019.
Comentarii articol (3)