Condițiile în care angajații MAI pot beneficia de majorările salariale pentru munca suplimentară se regăsesc în Ordinul MAI nr. 35/2019 privind condiţiile de stabilire a majorării salariale pentru munca suplimentară prestată de personalul cu statut special, precum şi activităţile deosebite cu caracter operativ sau neprevăzut. Actul normativ a fost publicat vineri în Monitorul Oficial, măsurile cuprinse de acesta aplicându-se deja.
Spre sfârșitul lunii decembrie a anului trecut, Ordonanța de urgență a Guvernului nr.114/2018 a stabilit că, în perioada cuprinsă între 2019 și 2021, personalul cu statut special ce prestează muncă suplimentară ce nu poate fi compensată prin acordarea de ore libere plătite este îndreptățit să primească „o majorare de 75% din solda de funcție/salariul de funcție cuvenit(ă), proporțional cu timpul efectiv lucrat în aceste condiții”.
Astfel, pentru a stabili toate situațiile în care angajații ministerului pot beneficia de această majorare salarială, recent a fost oficializat Ordinul MAI nr. 35/2019. După cum stabilește actul normativ, „prin personal cu statut special se înțelege cadrele militare în activitate, polițiștii şi soldaţii şi gradaţii profesionişti în activitate din unităţile MAI”.
Concret, ordinul MAI prevede, în primul rând, care sunt activitățile pentru care se poate presta muncă suplimentară cu acordarea unei majorări salariale. Astfel, vorbim aici despre activități cu un grad ridicat de risc asupra integrității fizice, sănătății sau vieții personalului implicat, acțiuni cu un grad ridicat de complexitate și dificultate, acțiuni care presupun intervenția specializată în funcție de nivelul de urgență al situației sau care apar în cazul unor situații de catastrofe sau calamități.
Aceste activități sunt cele “desfășurate în domeniul ordinii şi siguranţei publice, în respectarea regimului frontierei de stat a României, în situaţii de urgenţă, în personalizarea, emiterea şi evidenţa generală a documentelor de identitate şi a paşapoartelor simple, în emiterea şi evidenţa permiselor de conducere şi a certificatelor de înmatriculare ale autovehiculelor rutiere, pentru îndeplinirea sarcinilor și atribuțiilor de serviciu specifice unității potrivit competențelor legal stabilite”, după cum se specifică în ordinul MAI.
Apoi, în document se stipulează că munca peste program se face numai pentru că șeful ierarhic a dispus asta, în scris, fără să se depășească 180 de ore anual. În mod excepțional, numărul acestora poate fi majorat la 360 de ore anual.
Pentru a putea beneficia de majorarea salarială, polițiștii care prestează muncă suplimentară trebuie să se asigure că următoarele condiții sunt îndeplinite:
- există ordinul/dispoziția scrisă de la șeful său ierarhic;
- să nu beneficieze de alte drepturi salariale sub formă de majorări, sporuri, compensații etc sau de cuantumul acestora, prevăzute expres pentru munca suplimentară;
- compensarea muncii suplimentare, prin ore libere plătite, nu a fost posibilă în următoarele 60 de zile de la prestarea muncii;
- se asigură încadrarea în fondurile bugetare alocate cu această destinație.
Așadar, polițiștii pot primi bani în plus la salariu doar în cazul în care nu s-au putut oferi, în următoarele 60 de zile de la prestarea acelor ore suplimentare, ore libere plătite. Altfel spus, dacă un polițist lucrează zece ore peste program, el trebuie să beneficieze, în cel mult două luni, de zece ore libere plătite. Dacă acest lucru nu este posibil, atunci polițistul trebuie să primească mai mulți bani la salariul pe care-l primește la două luni după ce a prestat muncă suplimentară.
Comentarii articol (1)