Totuși, de ce ar face Comisia Europeană așa ceva? Răspunsurile la această întrebare sunt diferite: pe de o parte, trebuie văzut care e temeiul în baza căruia Comisia Europeană poate să intre în sediul unei firme românești și să îi examineze registrele.
Acest lucru este permis de legislația europeană a concurenței și, mai exact, de Regulamentul European 1/2003 privind punerea în aplicare a normelor de concurență prevăzute la articolele 81 și 82 din tratat (actualele articole 101 și 102 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene).
Practic, acest regulament îi dă puteri de investigație Comisiei Europene, când vrea să vadă dacă au existat încălcări ale normelor de concurență. Astfel, e suficient să existe, de exemplu, o modificare a structurii pieței, care să determine Comisia să înceapă o anume investigație - de exemplu, o creștere bruscă a prețurilor sau un comportament posibil abuziv al unui furnizor de materiale esențiale.
În același timp, cineva s-ar putea întreba dacă ar avea, cu adevărat, interes Comisia Europeană să facă asemenea investigații la firme românești. Răspunsul e că totul depinde de piață și de firmă și cât din piață deține acea firmă. Dacă o piață are importanță europeană, întrucât există mai multe firme europene active pe aceasta (chiar dacă, geografic, vorbim doar de România), Comisia ar putea să facă o investigație la o astfel de firmă.
Astfel, dacă într-o dimineață, la ora 6, apar reprezentanți ai Comisiei Europene la sediul firmei voastre, trebuie să știți că acest lucru e permis.
Atenție! Regulamentele Uniunii Europene sunt acte legislative care se aplică, direct, în țara noastră. De aceea, temeiul legal pentru acțiunile menționate mai sus este într-un astfel de act normativ și nu într-unul pur național.
Comentarii articol (3)