În acest an vor fi lansate numeroase programe de finanțare, atât din fonduri europene, cât și naționale. În timp ce unele sunt destinate micilor afaceri, altele vizează dezvoltarea unor activități deja existente, ajutorul nerambursabil depășind în unele situații un milion de euro/proiect.
Indiferent care este linia de finanțare dorită, obținerea unei finanțări nearmbursabile presupune parcurgerea următorilor pași:
1. Stabilirea ideii de afaceri
Pregătirea oricărui proiect trebuie să înceapă cu stabilirea ideii de afaceri. Fie că este vorba de lansarea unei noi afaceri sau dezvoltarea unei activități existente, stabilirea ideii de afaceri presupune analiza unor aspecte precum:
- cine va beneficia de pe uma lansării afacerii?
- care este concurența existentă în acest moment și cea potențială?
- cum va evalua piața și așteptările clienților în perioada următoare?
- care este investiția necesară pentru lansarea afacerii?
În funcție de toate aceste întrebări, antreprenorul ar trebui să își stabilească sursa de investiție necesară (fonduri proprii, credite bancare sau fonduri nerambursabile).
2. Colaborarea cu o firmă de consultanță
Colaborarea cu o firmă de consultanță este recomandată într-o fază cât mai timpurie a proiectului. Firma de consultanță trebuie să îl asiste pe antreprenor în parcurgerea următorilor pași:
- stabilirea formei juridice optime a afacerii;
- alegerea liniei de finanțare potrivită;
- etapele pregătirii documentației necesare;
- întocmirea planului de afaceri ,a cererii de finanțare, a altei documentații solicitate de către finanțator.
Firma de consultanță trebuie să fie aleasă pe baza portofoliului de proiecte similare pregătite și implementate cu succes. Pe de altă parte, cheltuielile ocazionate de această colaborare sunt eligibile și vor fi decontate antreprenorului dacă proiectul va fi câștigător, iar contractul de finanțare se va semna.
3. Stabilirea eligibilității proiectului
Programele de finanțare impun condiții diferite solicitanților de fonduri nerambursabile, iar o clasificare simplă a acestora se va face în funcție de:
- locul de implementare al proiectului: urban sau rural;
- forma de organizare juridică: societate comercială, persoană fizică autorizată, etc;
- vechimea afacerii: fonduri nerambursabile pentru firme debutante sau pentru firme cu istoric;
- ponderea ajutorului financiar nerambursabil poate fi de 100% din totalul ofndurilor necesare. În același timp, alte linii de finanțare solicită și o contribuție proprie din partea antreprenorului.
Alegerea unei linii de finanțare potrivită va fi o sarcină a firmei de consultanță, iar pregătirea proiectului va începe din această etapă.
4. Înființarea unei societăți comerciale
Fondurile nerambursabile alocate firmelor debutante necesită ca înregistrarea la Oficiul Registrului Comerțului (ORC) să fie realizată la momentul depunerii proiectului.
Iată care sunt principalele fonduri nerambursabile destinate societăților comerciale în acest an, precum și cele destinate persoanelor fizice autorizate.
Etapele și costurile înregistrării unei firme la ORC au fost detaliate în cadrul unui articol anterior.
5. Obținerea documentelor justificative
Pregătirea unui proiect necesită obținerea mai multor documente:
Documente privind societatea. În această categorie putem aminti:
- situații financiar-contabile;
- actul constitutiv;
- certificatul de înregistrare al societății;
- contracte privind sediul social sau punctele de lucru.
Documente solicitate cu ocazia pregătirii proiectului:
- certificate privind lipsa datoriilor fiscale;
- avize, acorduri, autorizații privind realizarea investiției;
- oferte financiare și tehnice privind achizițiile planificate.
Documente privind resursele umane implicate în realizarea proiectului:
- CV-uri pentru membrii echipei de proiect;
- diplome sau certificate pentru angajații cheie;
- acte de identitate în copie.
6. Întocmirea planului de afaceri
Pregătirea planului de afaceri este un procedeu standardizat, având în vedere faptul că finanțatorul impune modelul-cadru al planului de afaceri. Prin urmare, pregătirea acestui document presupune descărcarea acestui model și completarea tuturor secțiunilor cerute de către finanțator:
- istoricul societății;
- prezentarea proiectului de investiții;
- bugetul investiției și sursele de finanțare avute în vedere;
- analiza de marketing a afacerii;
- necesitatea și oportunitatea realizării investiției.
7. Depunerea proiectului
După ce proiectul este finalizat, depunerea acestuia spre evaluare are loc doar în cadrul unei sesiuni active pentru linia de finanțare respectivă.
Sesiunile de depunere a proiectelor sunt anunțate pe site-ul fiecărui finanțator, iar depunerea planurilor de afaceri și a celorlalte documente solicitate se poate realiza doar în format electronic, cu respectarea tuturor condițiilor precizate în ghidul solicitantului.
Comentarii articol (0)