__________
ACTUALIZARE (1 octombrie 2021): Operaționalizarea legii a fost amânată de două ori prin OUG - prima oară până la 1 octombrie 2021 și a doua oară până la 31 martie 2022.
__________
Conform Legii 295/2020, „[c]ontestațiile formulate împotriva titlurilor de creanță, precum și împotriva altor acte administrativ-fiscale emise de organul fiscal central se soluționează de către structura specializată de soluționare a contestațiilor din cadrul Ministerului Finanțelor Publice”. Deși legea deja a intrat în vigoare de câteva zile, această măsură urmează să se aplice după șase luni de la apariția actului normativ, adică din 21 iunie 2021.
„Activitatea de soluționare a contestațiilor se realizează de către structura specializată din cadrul aparatului propriu al Ministerului Finanțelor Publice atât la nivel central, cât și la nivel teritorial. Competența și atribuțiile structurii specializate din cadrul Ministerului Finanțelor Publice și ale structurilor teritoriale de soluționare a contestațiilor se stabilesc prin ordin al ministrului finanțelor publice”, mai prevede noua lege.
În momentul de față, contestațiile privind actele fiscale sunt soluționate de ANAF. Astfel, această activitate va fi mutată la MFP din dorința de a garanta imparțialitatea celor care se ocupă de contestații. Acum, cei care emit actele fiscale sunt tot cei care soluționează contestațiile, motiv pentru care mediul de afaceri a criticat constant această organizare.
„Transferul activității de soluționare a contestațiilor de la Agenția Fiscală la Ministerul Finanțelor. E un subiect care, de fapt, a fost semnalat de mai multă vreme de mediul de afaceri, în sensul că plasarea structurii de soluționare a contestațiilor în structurile de administrare fiscală nu-i conferă o suficientă independență și e necesar să o ducem pe un alt palier, tocmai pentru a da încredere contribuabilului că demersul lui, contestația lui va fi tratată într-o manieră total independentă și va fi tratată tocmai de cei care au elaborat legislația și care sunt mai aproape de sensul pe care au vrut să îl dea unei prevederi sau alteia”, a declarat, la începutul anului 2019, la o conferință PwC România, Doru Dudaș, la acel moment director general în cadrul MFP.
Problema obiectivității era adusă în discuție inclusiv în expunerea de motive a proiectului ce ulterior a devenit Legea 295/2020. Acolo scria că Fiscul este în situația de a soluționa contestații pentru actele pe care tot acesta le emite, astfel că este greu să vorbim de imparțialitate.
„ANAF se află în poziția de a impune atât sarcina fiscală ce revine fiecărui contribuabil, cât și sarcina de a-și cenzura propriile decizii de impunere sau acte emise în procedurile de stabilire a creanțelor fiscale, ceea ce nu asigură o anumită imparțialitate decizională în ceea ce privește judecarea contestațiilor formulate de contribuabili împotriva actelor administrativ-fiscale emise de către aparatul ANAF. Totodată, trebuie subliniat faptul că pentru anumite acte administrativ-fiscale, altele decât titlurile de creanță fiscală (de exemplu, decizia de respingere a cererii de eșalonare, decizia de suspendare a inspecției fiscale, decizia de declarare a inactivității), contestațiile se soluționează chiar de către structura (compartimentul, serviciul) care a emis actul administrativ-fiscal”, scria în expunerea de motive.
Mai mulți specialiști au lăudat măsura, de la începutul anului 2019 și până recent, considerându-se, în esență, că mutarea soluționării contestațiilor va aduce, cu adevărat, obiectivitate procedurii.
Așadar, contestațiile fiscale vor fi soluționate de MFP din 21 iunie 2021, regula urmând să fie valabilă inclusiv pentru contestațiile aflate în curs de soluționare. Până la acea dată urmează să se stabilească toate modificările necesare legislației secundare și aibă loc mutarea efectivă a activității de soluționare a contestațiilor de la ANAF la MFP.