În raportul de țară din 2019 privind România, recent publicat pe website-ul propriu, CE face analiza climatului economic și social din țara noastră și analizează impactul unor inițiative legislative asupra economiei românești.
Astfel, potrivit documentului, prin adoptarea, la sfârșitul anului trecut, a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 114/2018, cunoscută și ca ordonanța lăcomiei, Pilonul II de pensii este slăbit în continuare. Acest lucru se întâmplă după ce, în 2018, contribuțiile la pensiile administrate privat au fost reduse de la 6%, la cât ar fi trebuit să ajungă în 2016, la 3,75%.
Astfel, OUG nr. 114/2018 stabilește că Pilonul II de pensii devine opțional, salariații cu o perioadă de cotizare mai mare de cinci ani având acum posibilitatea de a renunța la acest pilon și de a-și transfera toate contribuțiile viitoare la Pilonul I de pensii.
Totodată, OUG nr. 114/2018 prevede și reducerea masivă a nivelului comisioanelor de administrare a fondurilor acumulate în contul Pilonului II (de la 2,5% la 1%), dar și majorarea nivelului capitalului minim pe care trebuie să-l asigure administratorii privați de pensii. În realitate, administratorii Pilonului II de pensii mai pot reține un comision de doar 0,2% din contribuții, deoarece 0,5%, adică jumătate, din acest comision se transferă la Casa Națională de Pensii, iar 0,3%, Autorității de Supraveghere Financiară.
În acest context, CE consideră că “aceste modificări fac ca mediul de lucru pentru administratorii fondurilor de pensii să fie foarte imprevizibil, le afectează rezultatele financiare și sporesc probabilitatea de ieșire a acestora de pe piață. Modificările menționate întăresc, de asemenea, impresia generală a unui mediu legislativ imprevizibil”.
În esență, concluzia trasă de CE este aceeași la care au ajuns și mai mulți specialiști din țara noastră și despre care noi am scris mai pe larg aici, mai exact, faptul că administratorii pensiilor private ale românilor, respectiv ai Pilonului II de pensii, ar putea să se retragă din România.
În raportul prezentat, CE atrage atenția că ceea ce se câștigă la bugetul de stat pe termen scurt din creșterea probabilă a numărului celor care își transferă contribuțiile viitoare de la Pilonul II de pensii la Pilonul I se va estompa în timp, deoarece numărul pensionarilor va crește constant, iar veniturile din pensii vor avea mai puține surse.
Din anul 2008, sistemul de pensii din țara noastră este bazat pe trei piloni de pensie: Pilonul I sau sistemul public de pensii, Pilonul II sau pensiile administrate privat și Pilonul III – pensiile facultative.
Primele două categorii de pensii (Pilonul I și Pilonul II) sunt obligatorii, diferența dintre ele fiind aceea că fondurile Pilonului II sunt administrate de companii private, nu de stat, iar la Pilonul II, spre deosebire de Pilonul I, nu trebuie să contribuie decât persoanele în vârstă de până la 35 de ani, care sunt asigurate şi contribuie la sistemul public de pensii.
Comentarii articol (1)