Avertizarea Direcției Generale a Vămilor este pentru companiile autorizate să facă operațiuni cu produse accizabile în regim suspensiv de accize prin intermediul EMCS (Sistemul de Control al Mișcărilor cu Produse Accizabile) sau cu accize plătite în statul membru de expediție.
„Direcția Generală a Vămilor atenționează operatorii economici autorizați să deruleze operațiuni cu produse accizabile în regim suspensiv de accize prin intermediul EMCS sau cu accize plătite în statul membru de expediție că retragerea Regatului Unit din Uniunea Europeană poate avea impact asupra operațiunilor transfrontaliere intracomunitare cu produse accizabile către, dinspre și prin Regatul Unit. Astfel, expeditorii și destinatarii autorizați trebuie să examineze noile lor obligații după data retragerii”, este explicat într-un comunicat de presă remis luni redacției noastre.
Concret, autoritățile spun că sistemul EMCS nu va mai fi aplicabil mărfurilor care circulă în regim suspensiv de la plata accizelor, care provin din UE și sunt expediate în Marea Britanie. De asemenea, EMCS nu se va mai aplica nici celor expediate din Marea Britanie catre Uniune.
Practic, aceste mișcări și cele cu accize plătite vor fi tratate, după data Brexit-ului, ca exporturi, respectiv puneri în liberă circulație a mărfurilor, așa cum prevede Regulamentul european nr. 952/2013.
„Operatorii economici afectați sunt sfătuiți să-și organizeze activitatea astfel încât mișcările cu produse accizabile inițiate în perioada următoare să fie închise în sistemul informatic înainte de data de 30 martie 2019”, recomandă reprezentanții Direcției Generale a Vămilor.
Totodată, autoritățile noastre vamale atrag atenția asupra unor alte aspecte importante legate de Brexit. Unul este că autorizațiile emise în Marea Britanie nu vor mai fi valabile în statele membre UE, ceea ce înseamnă că orice document administrativ electronic, document administrativ simplificat sau în procedură alternativă, aprobat de autoritățile britanice înainte de Brexit, nu va mai fi o dovadă valabilă a statutului unional al mărfurilor.
Alt aspect este că toate mișcările în curs de desfășurare cu produsele accizabile provenind din sau către britanici vor fi considerate, după data retragerii din UE, deplasări din sau către o țară terță, cu toate consecințele aplicabile (statutul mărfurilor din afara UE, procedurile vamale aplicabile, confiscarea mărfurilor în caz de nerespectare etc.).
În fine, după Brexit, nu va mai putea fi inițiată nicio nouă mișcare intracomunitară de produse accizabile către sau dinspre Marea Britanie și nici nu se vor mai putea face schimburi de mesaje electronice cu Marea Britanie prin sistemele UE, cum este EMCS. Informații suplimentare despre pregătirea pentru Brexit găsiți pe site-ul Direcției Vămilor.
În altă ordine de idei, Costin Manta, senior manager impozite indirecte la EY România, a explicat recent la o conferință anuală de fiscalitate ce consecințe vor exista pe planul TVA-ului și pe planul regulilor vamale, după Brexit.
Ieșirea Marii Britanii din UE ar urma să aibă loc la finele lunii martie 2019, după ce britanicii și-au exprimat în iunie 2016 dorința ca statul să părăsească UE. Totuși, acordul pregătit de Theresa May, prim-ministrul Marii Britanii, împreună cu oficialii UE a fost respins de Parlamentul britanic.
Deoarece mai sunt doar câteva săptămâni până la Brexit, variantele Marii Britanii sunt destul de restrânse. De exemplu, s-ar putea renegocia acordul cu UE, s-ar putea cere o amânare a Brexitului sau s-ar putea renunța complet la ieșirea din Uniune, însă există și varianta unei ieșiri din UE fără un acord agreat de Marea Britanie și de UE.