Inspectorii antifraudă din cadrul ANAF încep mâine controale agresive la companiile care întârzie să-și înlocuiască vechile case de marcat cu jurnal tipărit cu aparate cu jurnal electronic, conform unui comunicat de presă remis sâmbătă redacției noastre.
Concret, campania de verificări la contribuabili vine ca urmare a unei scăderi accentuate a achizițiilor de noi case de marcat. În același timp, autoritățile fiscale au observat o scădere notabilă inclusiv în cazul fiscalizării și instalării aparatelor cu jurnal electronic.
„Din 15 martie 2019, inspectorii Direcției Generale Antifraudă Fiscală din cadrul ANAF vor desfășura acțiuni de control tematic privind respectarea de către operatorii economici a obligației de dotare cu aparate de marcat cu jurnal electronic. Acțiunea de control tematic dispusă de Ministerul Finanțelor Publice este determinată de faptul că cererea de achiziționare de aparate de marcat cu jurnal electronic a înregistrat un declin accentuat în perioada decembrie 2018 - februarie 2019, vânzările diminuându-se drastic. În luna februarie 2019, comparativ cu luna ianuarie 2019, ritmul de atribuire a seriilor fiscale a scăzut cu circa 30%, iar cel de instalare a aparatelor de marcat cu jurnal electronic a scăzut cu circa 11%”, este explicat în comunicatul citat.
Autoritățile spun că firmele n-au absolut niciun motiv să întârzie înlocuirea vechilor case de marcat, în condițiile în care pe piață există stocuri de noi aparate și n-au mai fost semnalate probleme privind instalările. Totodată, reprezentanții ANAF nu înțeleg de ce există întârzieri la punerea în funcțiune a noilor aparate la firmele care deja și le-au cumpărat.
„La nivelul majorității distribuitorilor autorizați și a unităților acreditate pentru comercializare există stocuri de aparate de marcat noi și nu mai sunt semnalate dificultăți legate de lipsa capacității de instalare a unităților de service. Mai mult decât atât, solicitările de instalare și punere în funcțiune a noilor aparate de marcat au scăzut chiar și în cazul aparatelor achiziționate deja sau pentru care au fost achitate avansuri (sunt semnalate numeroase situații în care aparatele sunt lăsate de utilizatori în custodie în depozitele distribuitorilor)”, scrie în comunicatul Fiscului.
În aceste condiții, ANAF spune că inspectorii antifraudă vor fi mai puțin înțelegători și vor impune termene scurte pentru respectarea obligației de a înlocui vechile case de marcat. Totodată, în maximum zece zile de la expirarea termenelor, inspectorii vor reveni în control și, acolo unde acest lucru se impune, vor da amenzi.
„Este important de știut că ICI București a emis avize tehnice favorabile, iar MFP a emis autorizații de distribuție pentru toate tipurile de aparate de marcat, inclusiv pentru cele destinate activităților economice în care sunt utilizate modele dedicate, respectiv taximetrie, mari retaileri, schimb valutar, comerț cu carburanți (87 modele existente pe piață). Termenele de intrare în legalitate pe care le vor stabili inspectorii ANAF, potrivit legii prevenției, vor fi scurte, având în vedere faptul că pe piață există toate modelele de aparate de marcat necesare utilizatorilor, iar în ceea ce privește capacitatea de eliberare a seriilor fiscale de către ANAF și instalarea de către unitățile de service nu au mai fost semnalate dificultăți sau întârzieri. De asemenea, în termen de zece zile de la expirarea termenului de intrare în legalitate se va relua controlul și se vor aplica amenzile prevăzute de lege”, mai scrie în documentul de presă.
Firmele riscă inclusiv suspendarea activității
Conform reglementărilor actuale, amenzile pentru nerespectarea calendarului înlocuirii caselor de marcat sunt cuprinse între 8.000 și 10.000 de lei. În plus, firmelor le sunt confiscate sumele nejustificate și li se suspendă activitatea până-și schimbă casele de marcat și achită amenzile.
Inițial, autoritățile au ales să fie înțelegătoare cu companiile și au inclus în legislația prevenirii nedotarea cu noile case de marcat, astfel încât societățile să nu fie amendate din start dacă nu-și îndeplinesc obligația legală. Totodată, s-a mers pe o politică de termene mari pentru dotarea cu noi aparate, însă această abordare este schimbată de-acum, din moment ce autoritățile au observat întârzieri nejustificate în procesul de înlocuire a vechilor case de marcat.
Companiile mari și mijlocii ar fi trebuit să-și înlocuiască aparatele până la 1 iunie 2018, în timp ce companiile mici ar fi trebuit să-și înlocuiască aparatele până la data de 1 august 2018. Însă amenzile pentru neînlocuirea caselor de marcat se pot aplica abia de la 1 septembrie 2018, pentru firmele mari și mijlocii, și de la 1 noiembrie 2018, pentru firmele mici.
Potrivit celor mai recente estimări ale Ministerului Finanțelor, există în jur de 700.000 - 750.000 de aparate vechi ce trebuie înlocuite. În prezent, abia puțin peste 300.000 de aparate noi sunt în funcțiune, în condițiile în care aproape 500.000 de aparate noi sunt înregistrate în sistemele ANAF.
Abia după ce se încheie această etapă a înlocuirii tuturor aparatelor vechi va urma și etapa conectării efective a dispozitivelor la Registrul național de evidență a aparatelor de marcat electronice fiscale. Potrivit oficialilor Finanțelor, procesul de conectare va avea loc în partea a doua a anului 2019.
Registrul național prin care se va ține evidența caselor de marcat din România va ajuta Fiscul la monitorizarea tuturor aparatelor în timp real.
Comentarii articol (1)