Reprezentanții Inspecției Muncii, prin inspectoratele teritoriale, strâng informații, în această perioadă, de la microfirmele cu până la nouă salariați, cu privire la conformarea la regulile de SSM. De ce? Pentru a pregăti viitoare acțiuni de informare și control la angajatori.
„Chestionarele completate de către angajatori se transmit la inspectoratele teritoriale de muncă. Din analiza acestora, inspectoratele teritoriale de muncă obțin informații privind situația generală a securității și sănătății în muncă în microîntreprinderi. Pe baza acestor informații, se vor stabili acțiuni de informare, conștientizare și de control necesare pentru îmbunătățirea securității și sănătății în microîntreprinderi”, a precizat, la solicitarea avocatnet.ro, Luminița Corneci, director la Inspecția Muncii.
Concret, angajatorii primesc actualmente chestionare ce fac referire la aspecte precum asigurarea activității de prevenire și protecție, evaluarea riscurilor de SSM, întocmirea planului de prevenire și protecție sau acordarea de echipamente de protecție.
De asemenea, chestionarele mai cuprind întrebări despre instruirea salariaților, asigurarea condițiilor corespunzătoare de microclimat (lumină, ventilare, aer condiționat, încălzire), controalele periodice de medicina muncii și asigurarea truselor de prim-ajutor.
Această acțiune de monitorizare a riscurilor de SSM din microîntreprinderile cu până la nouă salariați este prevăzută în planul de acțiuni pentru anul 2019 al Inspecției Muncii. Monitorizarea este programată pentru întreg anul curent și microfirmele sunt vizate în mod special pentru că ele reprezintă cea mai mare parte a companiilor active de pe piață.
„Conform datelor statistice, microîntreprinderile au ponderea cea mai importantă din totalul întreprinderilor din România - peste 90%. Inspecția Muncii are ca prioritate ridicarea nivelului de respectare a cerințelor legale în domeniul SSM în toate întreprinderile, cu focalizare, în cadrul acțiunii de monitorizare din anul 2019, pe microîntreprinderi”, a declarat Luminița Corneci.
Însă de ce sunt vizate microfirmele în mod deosebit? Pentru că, spune sursa citată, acestea sunt foarte multe și se confruntă destul de des cu resurse limitate. Totodată, aceste societăți se confruntă cu riscuri profesionale necunoscute sau neevaluate și nu aplică mereu măsurile potrivite de prevenire și protecție.
Practic, autoritățile vor ca implementarea legislației SSM să se facă din ce în ce mai bine, asfel încât condițiile în care lucrează angajații să se îmbunătățească și să avem cât mai puține accidente de muncă și boli profesionale.
În afară de monitorizarea riscurilor de SSM din microîntreprinderile cu maximum nouă salariați, Inspecția Muncii mai are și alte acțiuni în plan, ce vizează angajatorii. Planul de acțiuni pentru trimestrul al doilea al anului 2019, adică perioada aprilie - iunie, poate fi găsit în articolul de aici.
În altă ordine de idei, avocatnet.ro a derulat recent o amplă campanie de informare a angajatorilor privind legislația SSM și aspectele practice ale implementării acesteia.