Întrucât indemnizațiile aferente concediilor medicale plătite salariaților reprezintă totuși sume considerabile ce pot varia între 75% și 100% din baza de calcul salarială și a faptului că există posibilitatea recuperării și în 2019, interesul angajatorilor este la fel de mare ca și în anii anteriori.
Însă trebuie acordată atenție alcătuirii corecte a dosarului și depunerii documentației într-un termen de 90 de zile (începând cu data de 25 a lunii următoare celei pentru care se datorează sumele privind concedii și indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate).
Ce conține dosarul de recuperare a sumelor pentru concedii medicale?
Concret, dosarul pentru recuperarea sumelor reprezentând indemnizații aferente concediilor medicale plătite ce se suportă din FNUASS trebuie să fie depus la casa de sănătate ce are competența teritorială de soluționare a cererilor de recuperare, în termen de 90 de zile de la data în care erau în drept să solicite și trebuie să conțină următoarele:
- Cerere tip conform modelului prezentat în ANEXA 10 din Ordinul 15/2018/1311/2017 privind Normele de aplicare ale OUG 158/2005 privind concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate ;
- Centralizator privind certificatele de concediu medical aferent lunii/lunilor pentru care se solicită recuperarea sumelor ( ANEXA 1 din Ordinul 15/2018/1311/2017 );
- Centralizator privind sumele de recuperat de la FNUASS;
- Concediile medicale (exemplarul 2 – roz) aferente pentru luna/perioada pentru care se solicită restituirea;
- Certificat de atestare fiscală eliberat de ANAF care să ateste plata la zi a obligațiilor .
Pentru luna/perioada în care se solicită recuperarea, la sediul casei de sanatate se depun toate certificatele medicale, inclusiv cele care se suportă în totalitate de către angajator. Pentru luna/perioada în care nu se solicită recuperare, certificatele de concedii medicale, exemplarul al 2-lea (roz), se vor păstra la angajator.
Care este termenul de depunere a cererii de restituire a indemnizației suportate din FNUASS?
Termenul de 90 de zile se calculează începând cu data de 25 a lunii următoare celei pentru care se datorează sumelor privind concedii și indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate (asiguraţilor).
Nedepunerea în termenul legal de 90 de zile a cererii de recuperare a sumelor privind concedii si indemnizaţii de asigurări sociale de sănătate, însoţită de toate documentele justificative menţionate, atrage după sine respingerea cererii ca tardiv formulată.
În baza cererii de recuperare se face analiza certificatelor de concedii medicale anexate în vederea validării din punct de vedere medical şi economic.
Care este termenul de soluționare a cererii de restituire a indemnizației suportate din FNUASS?
Conform art. 64 din Ordinul Ministrului Sănătății 15/2018, termenul legal de soluționare a cererii de restituire adresată casei de asigurări de sănătate este de 60 de zile de la depunerea cererii.
În acest termen, casa de asigurări de sănătate va efectua plata sumelor aprobate sau va transmite solicitantului comunicarea de respingere a plății.
Ca regulă generală, angajatorul plătește suma aferentă zilelor lucrătoare din primele cinci zile calendaristice de concediu medical, restul sumei fiind suportată de FNUASS. Există și indemnizații pentru concedii medicale care se suportă integral din FNUASS, cum ar fi, de exemplu, indemnizația de maternitate, indemnizația pentru îngrijirea copilului bolnav, indemnizația de risc maternal etc.
Astfel, din suma aferentă plătită asiguraţilor salariaţi, următoarele categorii de indemnizații se pot recupera, după anumite reguli, din bugetul FNUASS:
- indemnizaţii pentru incapacitate temporară de muncă, cauzată de boli obişnuite sau de accidente în afara muncii;
- indemnizaţii pentru prevenirea îmbolnăvirilor şi recuperarea capacităţii de muncă, exclusiv pentru situaţiile rezultate ca urmare a unor accidente de muncă sau boli profesionale;
- indemnizaţii pentru maternitate;
- indemnizaţii pentru îngrijirea copilului bolnav;
- indemnizaţii de risc maternal.
Răspunderea pentru realitatea datelor prezentate în documentația depusă la casa de sănătate unde este arondată societatea, cât şi pentru corectitudinea determinării drepturilor de indemnizaţii sociale de sănătate revine, după caz, administratorului societății, directorului economic sau a altui reprezentant legal, care sunt și semnatari ai cererii de recuperare.