Prin urmare, eliminarea obligației de a se aplica ștampila pe documente, introdusă prin Ordonanța Guvernului nr. 17/2015 cu modificările aduse de Ordonanța de urgență nr. 49/2017, nu se substituie menținerii obligației de a semna documentele care stau la baza înregistrărilor în contabilitate, iar entitățile care doresc pot opta și în prezent pentru un plus de individualizare a documentelor emise, prin aplicarea ștampilei.
Documente justificative
Documentele care stau la baza înregistrărilor în contabilitate, așa cum apar enumerate în Nomenclatorul de documente financiar-contabile din Ordinul Ministrului Finanțelor Publice 2634/2015, pot dobândi calitatea de document justificativ numai în condițiile în care furnizează toate informațiile legal prevăzute, precum și semnăturile persoanelor care răspund de efectuarea operațiunii economico-financiare, respectiv:
- denumirea documentului;
- denumirea/numele și prenumele și, după caz, sediul persoanei juridice/adresa persoanei fizice care întocmește documentul;
- numărul documentului și data întocmirii acestuia;
- menționarea părților care participă la efectuarea operațiunii economico-financiare (când este cazul);
- conținutul operațiunii economico-financiare și, atunci când este necesar, temeiul legal al efectuării acesteia;
- datele cantitative și valorice aferente operațiunii economico-financiare efectuate, după caz;
- numele și prenumele, precum și semnăturile persoanelor care răspund de efectuarea operațiunii economico-financiare.
Important de reținut: documentele justificative care stau la baza înregistrărilor în contabilitate angajează răspunderea persoanelor care le-au întocmit, vizat și aprobat, precum și a celor care le-au înregistrat în contabilitate.
Consemnarea operațiunilor economico-financiare se efectuează în baza documentelor justificative care stau la baza înregistrărilor în contabilitate (în jurnale, fișe și alte documente contabile).
Documente centralizatoare
Documentele contabile (registre, jurnale, fișe, note etc.) care servesc la prelucrarea, centralizarea și înregistrarea în contabilitate a operațiunilor economico-financiare consemnate în documentele justificative, întocmite manual sau prin utilizarea sistemelor informatice de prelucrare automată a datelor, trebuie să cuprindă elemente cu privire la:
- denumirea entității;
- data întocmirii documentului contabil;
- felul, numărul și data documentului justificativ;
- sumele corespunzătoare operațiunilor efectuate;
- conturile sintetice și analitice debitoare și creditoare;
- semnătura persoanei responsabile cu întocmirea documentelor contabile.
Lista completă a documentelor justificative, valabile așadar cu semnătură și cu restul elementelor obligatorii enumerate anterior, poate fi regăsită în Nomenclatorul de documente financiar-contabile din Ordinul Ministrului Finanțelor Publice 2634/2015. Dintre ele, relevante ar fi următoarele:
- documentele justificative în cazul mijloacelor băneşti şi decontărilor: chitanţa, chitanţa pentru operaţiuni în valută, dispoziţia de plată-încasare către casierie, borderou de achiziţie.
- documentele justificative în cazul salariilor şi a altor drepturi de personal: statul de salarii, lista de avans chenzinal, ordinul de deplasare, decontul de cheltuieli.
- documentele justificative în cazul bunurilor de natura stocurilor: avizul de însoţire a mărfii, nota de recepţie şi constatare de diferenţe, bonul de predare, transfer, restituire, bonul de consum, dispoziţia de livrare, fişa de magazie, fişa de evidenţă a materialelor de natura obiectelor de inventar în folosinţă.
- documentele justificative în cazul mijloacelor fixe: Registrul numerelor de inventar, fişa mijlocului fix, bonul de mişcare a mijloacelor fixe şi procesul-verbal de recepţie.