Prevederea este inclusă în Legea nr. 136/2019, care va modifica mâine Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale.
În esență, firmele care dețin automate prin intermediul cărora se pot cumpăra alimente, băuturi, cărți sau alte produse ori servicii vor fi obligate să le doteze cu case de marcat. Totuși, automatele vor fi exceptate de obligația emiterii bonului fiscal sau a facturii.
„Operatorii economici (...), cu excepția celor care utilizează aparate de marcat electronice fiscale care (...) nu înglobează constructiv dispozitivul de imprimare (automatele comerciale - n. red.), au obligația să emită bonuri fiscale cu aparate de marcat electronice fiscale și să le înmâneze clienților. La solicitarea clienților, utilizatorii vor elibera acestora și factura”, prevede legea.
În plus, automatele nu vor trebui să emită nici rapoarte fiscale de închidere zilnică sau alte tipuri de documente, așa cum se întâmplă în mod normal în cazul comercianților obișnuiți. Însă va exista și o excepție: automatele pentru livrarea de produse energetice, adică benzină sau motorină, de exemplu, vor trebui să emită bonuri fiscale pentru clienți.
În momentul de față, automatele comerciale prin care se vând produse sau servicii sunt scutite de obligația dotării cu case de marcat, indiferent că acestea sunt cu jurnal tipărit sau cu jurnal electronic. Prin urmare, acestea oricum nu trebuie să emită bonuri fiscale, facturi sau rapoarte.
În altă ordine de idei, obligația de a dota automatele comerciale cu case de marcat va avea și un termen-limită de conformare - finele anului 2019.
„Până la data de 31 decembrie 2019, operatorii economici care efectuează livrări de bunuri sau prestări de servicii prin intermediul automatelor comerciale ce funcționează pe bază de plăți cu cardul, precum și de acceptatoare de bancnote sau monede, după caz, au obligația de a dota automatele comerciale cu aparatele de marcat electronice fiscale [cu jurnal electronic]”, scrie în actul normativ amintit.
În prezent, procesul de înlocuire a vechilor case de marcat cu jurnal tipărit cu noile case de marcat cu jurnal electronic este în plină desfășurare. Până acum, aproximativ 400.000 de noi case de marcat au fost puse în funcțiune la contribuabili, în condițiile în care autoritățile estimează că trebuie înlocuite în jur de 700.000 - 750.000 de aparate.