În 2017 a apărut o lege care a limitat numărul de clase de activități la cinci pentru PFA-uri și la zece pentru II-uri. Legea nr. 182/2016, cea care a venit cu aceste limite, nu a ajuns să afecteze direct aceste entități deja înregistrate la Registrul Comerțului cu mai multe CAEN-uri decât anul acesta, în martie, când cele care nu respectau limitele au fost radiate.
În ianuarie, Registrul Comerțului a anunțat că, din 18 martie, PFA-urile și II-urile care nu și-au modificat numărul de CAEN-uri vor fi radiate din oficiu, chestiune pe care o anunțam și noi la acel moment, în acest material. Mai mult, ONRC a publicat și listele pe județe cu cei care riscă radierea dacă nu iau măsuri nici în ultimul ceas. Potrivit Legii nr. 182/2016, ONRC și-a îndeplinit îndatoririle: a anunțat cu 30 de zile înainte de împlinirea termenului listele cu cei care aveau prea multe CAEN-uri și au radiat din oficiu, în 60 de zile de la împlinirea termenului, entitățile cu probleme.
Cei care s-au trezit radiați, foarte mulți din domeniul agricol, acuză Registrul că nu i-a notificat. În egală măsură, vorbim de o lege din 2017 și de un principiu pe care mulți justițiabili îl uită frecvent, în apărarea lor: nu poate fi invocată necunoașterea legii. Dincolo de data de 18 martie, radierea s-a produs și nu a putut fi contestată, deși a putut fi împiedicată înainte să se întâmple.
Poate vrei să citești și: Îți faci PFA sau întreprindere individuală în 2019? Ce diferențe sunt între ele
Singura soluție pentru cei radiați e reînregistrarea, dar probleme tot rămân
PFA-urile și II-urile radiate au posibilitatea acum să se reînregistreze la ONRC, adică să treacă prin toată procedura autorității. În perioada dintre "cele două existențe" la ONRC, activitatea acestor entități este blocată, pentru că nu mai există legal ca PFA-uri și II-uri: cum mai încasează de la debitorii lor, cum fac cu deconturile de TVA, ce se întâmplă cu salariații lor, cu stocurile ș.a.m.d. La modul general, activitatea acestora nu mai poate continua pentru că este în afara legii.
Radierea aceasta din oficiu a produs și obligația celor radiați de a depune, în termen de 15 zile de la eveniment, declarația unică, tocmai pentru că s-a închis PFA-ul/II-ul.
În Legea nr. 186/2016, cea care a venit cu limitarea numărului de coduri CAEN, s-a menționat că transferul drepturilor și obligațiilor din patrimoniul de afectațiune (al PFA-ului și II-ului), dacă s-a constituit unul, se face cu respectarea drepturilor creditorilor asupra fiecărei mase patrimoniale.
Reamintim, în acest context, că PFA-ul și II-ul răspund cu ce au în patrimoniul de afectațiune (patrimoniul afacerii), iar pentru ce depășește, cu patrimoniul propriu. La radiere, bunurile PFA-ului/II-ului nu rămân fără proprietar, însă faptul că trec la persoana fizică ce a deținut acel PFA sau II nu îi poate lăsa pe dinafară pe cei care au de recuperat ceva de la entitatea radiată.
Achiziția unor noi case de marcat
O altă problemă a apărut în zona celor cu case de marcat. Dintr-un comunicat al Patronatului Comercianților și Servisanților de Case de Marcat din România aflăm că cei care vor să treacă noile case de marcat din patrimoniul entității radiate în cel al entității noi nu au o soluție simplă, directă pentru asta, iar Fiscul nu dă lămuriri oficiale momentan. Soluționarea problemei costă, iar administrațiile fiscale sugerează cumpărarea unor aparate noi.
"În mod normal, la înstrăinarea aparatului, utilizatorul completează formularul F4105, bifând căsuța «înstrăinare aparat» și anexând documentul prin care a înstrăinat aparatul. În caz contrar, casa de marcat rămâne în continuare cu numărul unic de înregistrare alocat primei entități economice care a solicitat fiscalizarea casei.
Însă, dupa data radierii, PFA și II nu mai pot emite documente fiscale. După radiere, masa patrimonială rămâne persoanei/persoanelor fizice care au constituit respectiva PFA sau II. În acest caz înstrăinarea aparatului ar putea să se facă pe baza unui borderou de achiziție sau contract de vânzare/cumpărare de la persoana fizică (asta în cazul în care F4105 nu va da erori de validare).
Dacă înstrăinarea casei de marcat va fi posibilă într-un fel sau altul, în funcție de comunicatul ANAF, utilizatorii vor trebui să scoată din buzunar câteva sute de lei pentru schimbarea memoriei fiscale și a jurnalului electronic al casei de marcat. Dar până la un comunicat oficial din partea ANAF, administrațiile fiscale sfătuiesc agenții economici aflați în această situație să își achiziționeze o altă casă de marcat", scrie în comunicatul patronatului.
Pierderea finanțărilor în domeniul agricol
Din discuțiile din spațiul online, se vede lejer că cei mai afectați au fost cei cu activități în domeniul agricol. În rândul PFA-urilor și II-urilor din domeniul agricol, beneficiari ai Programului Național de Dezvoltare Rurală (PNDR), Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR) a transmis încă de la finalul lui martie o atenționare pentru cei cu mai multe coduri CAEN să-și modifice situația la ONRC și să aducă documentația necesară într-un termen dat. Altfel, atenționa AFIR, se "va proceda la rezilierea contractelor sau a deciziilor de finanțare și la recuperarea sumelor plătite".
AFIR a subliniat însă că cei care se înregistrează la ONRC ulterior datei de 18 martie, deci după ce au fost radiați, se subrogă astfel în toate drepturile și obligațiile asumate de reprezentantul legal al beneficiarului la data semnării contractului. Numai să respecte termenul de 14 zile de când sunt notificați de AFIR.
"De asemenea, beneficiarii trebuie să țină cont de obligativitatea respectării condițiilor de eligibilitate și de selecție a categoriei de beneficiari și a clauzelor stipulate în contractele sau deciziile de finanțare, în vederea continuării relațiilor contractuale în condiții de legalitate și pentru implementarea corespunzătoare a proiectelor finanțate", scrie în comunicatul AFIR.
Directorul general al AFIR, Adrian Chesoianu, a precizat că beneficiarii PNDR se pot reautoriza cu păstrarea denumirii anterioare și a codului unic de înregistrare, potrivit celor de la agrisuport.ro.
Discuția PFA-urilor și II-urilor radiate din oficiu din cauza nerespectării numărului maxim de coduri CAEN este departe de a fi încheiată. Reverberații ale acestei chestiuni vor mai urma, așa cum se întâmplă de fel în urma unor astfel de modificări legislative. Pentru cei pățiți și pentru cei care doar citesc despre ce au pățit alții, concluzia nu poate fi alta decât că nu ne putem baza pe autorități să ne tragă de mânecă atunci când apar schimbări în regimul legal din spatele activităților economice. Preocuparea pentru modificările legislative care le pot afecta activitatea trebuie să fie una aproape constantă, în contextul legislativ de la noi.