Reprezentanții Fiscului vor să implementeze SAF-T în România. Măsura ar urma să fie implementată cu bani europeni, conform unui document informativ al autorităților, până la finele anului 2020, numărându-se printre prioritățile noului președinte al Fiscului.
„Obiectivul general al proiectului îl reprezintă consolidarea capacității ANAF (Agenția Națională de Administrare Fiscală - n. red.) de a susține inițiativele de modernizare, prin introducerea de servicii publice electronice ce optimizează procesele decizionale orientate către mediul de afaceri, inclusiv prin implementarea unui fișier standard internațional de audit pentru toți operatorii economici”, este explicat în document.
Concret, implementarea SAF-T se va face în vederea reducerii costului conformării pentru contribuabili. Asta înseamnă că în curând vor apărea propuneri concrete pentru modificarea legislației fiscale primare și secundare în așa fel încât SAF-T să devină obligatoriu.
Conform declarațiilor noului președinte al ANAF, Mirela Călugăreanu, SAF-T se numără printre prioritățile mandatului său. Însă, cel puțin la început, SAF-T va fi implementat în sistem pilot numai în relația cu contribuabilii mari.
„Au existat declarații oficiale în anii trecuți privind intenția autorităților române de a implementa SAF-T. Dacă vrem să facem pași spre reducerea evaziunii fiscale, ar trebui să preluăm rețetele care și-au dovedit eficiența în alte țări, în special în cele din jurul nostru, în loc să reinventăm roata venind cu propuneri discutabile, cum ar fi plata defalcată a TVA sau un mecanism de înregistrare în scopuri de TVA vădit contrar legislației comunitare”, a declarat Vlad Boeriu, partener la Deloitte România, conform unui comunicat de presă recent.
SAF-T reprezintă un standard internațional pentru schimbul electronic de date contabile de la contribuabili la Fisc sau la auditori externi. Conform specialiștilor Deloitte, SAF-T poate aduce beneficii concrete pentru contribuabili și pentru Fisc:
- automatizarea identificării și pregătirii datelor esențiale pentru declarare și control;
- sprijin pentru conformare și prevenție datorită identificării erorilor în raportare;
- identificarea mai precisă a zonelor de risc fiscal și, implicit, țintirea controalelor către cazuri de evaziune fiscală și, mai puțin, către erori;
- rambursarea mai rapidă a taxelor pentru companii și cu riscuri mai mici pentru stat;
- îmbunătățirea colectării taxelor și impozitelor.
Există deja state care au implementat SAF-T, printre ele numărându-se Austria, Ungaria, Portugalia, Franța, Germania și Olanda.
„În România este posibilă doar depunerea electronică a unor documente. Legislația prevede și controalele electronice, dar în practică sunt folosite metode de control tradiționale cu verificarea documentelor pe hârtie. Verificările și raportările electronice ar ajuta Fiscul să aibă o imagine mai detaliată a zonelor de neconformare și evaziune. Acest lucru s-ar converti într-un avantaj pentru mediul de business: o mai bună colectare a taxelor existente, care ar scădea presiunea unei eventuale majorări a fiscalității despre care s-a discutat recent”, a precizat Vlad Boeriu.
Informații mai multe despre SAF-T pot fi găsite pe site-ul Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică.
Comentarii articol (0)