CJUE a hotărât, în cauza C-591/17 (Austria contra Germaniei), că sistemul de taxare pentru folosirea autostrăzii de către deținătorii de mașini înmatriculate în state membre ale Uniunii Europene (în afară de Germania) este discriminatoriu pentru aceștia, în comparație cu deținătorii de mașini înmatriculate în Germania.
În concret, e vorba de faptul că, pentru folosirea unei asemenea infrastructuri rutiere, orice deținător de mașină trebuie să cumpere o vinietă, care diferă ca preț, în funcție de perioada acoperită. Acest lucru se aplică în mod egal oricărei mașini care circulă pe autostrăzile germane. În schimb, diferența apare în cazul germanilor, cărora le sunt returnați banii plătiți pentru astfel de viniete. Practic, li se va scădea din suma plătită pentru taxa pentru autovehicule prețul plătit pentru taxa pentru autostradă (plătită sub forma vinietei).
În acest context, CJUE a reținut că „taxa de utilizare a infrastructurii, combinată cu scutirea de taxa pe autovehicule de care beneficiază proprietarii vehiculelor înmatriculate în Germania, constituie o discriminare indirectă pe motiv de cetățenie sau naționalitate și o încălcare a principiilor liberei circulații a mărfurilor și liberei prestări a serviciilor”.
Astfel, se ajungea, în fapt, ca funcționarea și menținerea autostrăzii să fie suportată de deținătorii de mașini și nu de deținătorii germani de mașini. O firmă românească ce face constant transporturi în și prin Germania, de exemplu, trebuia să fie printre persoanele care suportau funcționarea infrastructurii în cauză.
Ce înseamnă acest lucru pentru transportatorii români
Transportatorii români care trebuie să ajungă sau să treacă prin Germania se vor întreba dacă această decizie va duce la o scutire de plată a taxei, pe viitor. Acest lucru este incert, la acest moment. Cum spuneam și mai sus, sancțiunea vizează discriminarea, nu taxa în sine. Cu alte cuvinte, dacă ar fi existat aceleași condiții, atât pentru deținătorii germani de mașini, cât și pentru cei din alte state UE, nu ar fi fost nicio problemă.
De aceea, este posibil ca eliminarea discriminării să nu ducă și la o scutire de taxă. De exemplu, s-ar putea ca germanii să nu mai beneficieze de deducerea banilor plătiți pe vinietă din taxa pe autovehicule, dar prețul vinietei să rămână la fel. O altă soluție ar fi să nu mai existe deducerea și, astfel, din cauza creșterii bugetului, să scadă prețurile vinietelor, în general. Puțin probabilă ar fi o eliminare totală a taxei, în schimb.