Prin Hotărârea CJUE din data de 9 iunie, în Cauza C‑586/14 (Vasile Budişan împotriva Administraţiei Judeţene a Finanţelor Publice Cluj), timbrul de mediu pentru autovehicule a fost declarat parţial ilegal.
În esenţă, Curtea a apreciat că taxarea este în regulă, atât timp cât nu se face o discriminare între maşinile luate din străinătate şi cele vândute în ţară. Însă scutirea de la plata timbrului de mediu, pentru maşinile deja înmatriculate în România pentru care s-a plătit (dar nu s-a restituit) taxa specială, taxa pe poluare sau taxa pentru emisiile poluante, este contrară dreptului Uniunii Europene.
"Articolul 110 TFUE (Tratatul privind Funcţionarea Uniunii Europene - n. red.) trebuie interpretat în sensul că:
– nu se opune ca un stat membru să instituie o taxă pe autovehicule care se aplică autovehiculelor rulate importate cu ocazia primei lor înmatriculări în acest stat membru şi autovehiculelor deja înmatriculate în statul membru respectiv cu ocazia primei transcrieri în acelaşi stat a dreptului de proprietate asupra acestora din urmă;
– se opune ca statul membru respectiv să scutească de această taxă autovehiculele deja înmatriculate pentru care a fost plătită, dar nu a fost restituită o taxă în vigoare anterior declarată incompatibilă cu dreptul Uniunii" - extras din hotărârea CJUE.
Practic, judecătorii Curţii de Justiţie au apreciat că existenţa acestei scutiri oferă un avantaj concurenţial maşinilor rulate deja înmatriculate pe piaţa românească. Astfel, Guvernul descurajează importul de automobile asemănătoare din alte state membre ale Uniunii.
"Această simplă posibilitate este de natură să îi încurajeze pe proprietarii vehiculelor rulate româneşti vizate să propună pentru aceste vehicule, chiar dacă taxa vizată nu a fost încă restituită, un preţ de vânzare care să nu ţină seama de taxa respectivă. Or, în cazul în care taxa nu a fost încă restituită, cumpărătorii vehiculelor menţionate vor fi, în temeiul articolului 4 litera c) din OUG nr. 9/2013, scutiţi de timbrul de mediu. În schimb, vehiculele rulate importate dintr‑un alt stat membru vor fi invariabil supuse timbrului de mediu prevăzut de OUG nr. 9/2013 la înscrierea în România a dreptului de proprietate asupra acestor vehicule. Astfel, o scutire precum cea rezultată din această dispoziţie este de natură să ofere un avantaj concurenţial vehiculelor rulate prezente deja pe piața românească şi, în consecinţă, să descurajeze importul de vehicule similare din alte state membre", lămureşte Curtea.
Timbrul de mediu pentru autovehicule, care este în vigoare în prezent, este reglementat de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 9/2013. Acest act normativ prevede că plata timbrului nu este necesară la prima vânzare în România către un alt proprietar, dacă s-a achitat deja una dintre vechile taxe auto, exceptând situaţia în care o instanţă a dispus restituirea sumei.
Tratatul privind Funcţionarea Uniunii Europene dispune la articolul 110 că "nici un stat membru nu aplică, direct sau indirect, produselor altor state membre impozite interne de orice natură mai mari decât cele care se aplică, direct sau indirect, produselor naţionale similare". Totodată, statele membre n-au voie să aplice "produselor altor state membre impozite interne de natură să protejeze indirect alte sectoare de producţie".
Guvernul deja se gândeşte la restituirea timbrului de mediu
Decizia luată de CJUE este obligatorie pentru România şi autorităţile trebuie să stabilească măsuri pentru respectarea TFUE, ceea ce înseamnă inclusiv posibilitatea restituirii timbrului de mediu. În acest sens, Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor (MMAP) a anunţat organizarea unui grup de lucru care să analizeze eventualele modificări legislative ce se impun.
"MMAP a constituit deja un grup de lucru care analizează eventuala modificare a legislaţiei existente, în concordanţă cu reglementările naţionale şi europene în vigoare. Grupul de lucru va analiza inclusiv variantele de modificare a legislaţiei, propuse şi aflate în dezbatere în Parlamentul României. După identificarea şi implementarea soluţiei optime, care să respecte principiul «poluatorul plăteşte», MMAP, împreună cu partenerii guvernamentali (Ministerul Finanţelor Publice, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice etc.), va stabili modalitatea prin care cetăţenii îşi vor putea recupera sumele plătite în baza OUG nr. 9/2013", este explicat într-o informare de presă de luni.
Guvernul a cerut judecătorilor să limiteze efectele hotărârii CJUE, deoarece restituirea sumelor încasare cu titlu de timbru de mediu, cu tot cu dobândă, ar însemna un efort financiar de aproximativ 6,5 miliarde de lei, însă solicitarea a fost respinsă.
În altă ordine de idei, Executivul a început recent să primească cereri de restituire a vechii taxe auto. Concret, persoanele care au plătit taxa specială pentru autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule sau taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule pot să ceară toţi banii înapoi, nu doar o parte, fără a fi nevoite să deschidă o acţiune în instanţă.
Important! Cetăţenii nu pot cere, pe cale administrativă, restituirea timbrului de mediu înainte ca autorităţile să decidă în ce fel se va putea face acest lucru.
Notă: Informaţii pe larg despre situaţiile în care trebuie plătit timbrul de mediu, precum şi despre restituirea pe cale administrativă a vechii taxe auto pot fi găsite aici şi aici.
Comentarii articol (12)