oanadorotheea a scris:
Apreciez totusi ca in speta de fata, nu isi gaseste aplicarea Cauza Manea intrucat aceasta priveste Legea nr. 9/2012 care oricum a fost declarata nelegala. Spre deosebire de Legea nr. 9/2012, OUG nr. 9/2013 a eliminat discriminarea existenta si a institutit plata timbrului de mediu o singură dată, la prima înmatriculare pe piaţa din România sau la prima transcriere a titlului de proprietate, atât în cazul maşinilor noi, cât şi al celor second hand, pentru care nu a fost plătită fosta taxă auto.
Desi hotararea in cauza Manea priveste legea nr.9/2012, dispozitiile declarate incompatibile cu normele cumunitare, articolul 4 alineatul (2) din Legea nr. 9/2012, sunt preluate si in O.U.G. nr.9/2013, facand si aceasta lege incompatibila prin similitudine
Aceasta rezulta cu prisosinta si din motivarea hotararii .
Astfel, la punctul 49 se prevede ca : Curtea a statuat în repetate rânduri, valoarea taxei percepute cu ocazia înmatriculării unui autovehicul se încorporează în valoarea acestui autovehicul. Atunci când un autovehicul înmatriculat cu plata unei taxe într un stat membru este, ulterior, vândut ca autovehicul rulat în acest stat membru, valoarea sa de piață include valoarea reziduală a taxei de înmatriculare.
Dacă valoarea taxei de înmatriculare aplicate unui autovehicul rulat importat de același tip și având aceleași caracteristici și aceeași uzură depășește valoarea reziduală menționată, se încalcă articolul 110 TFUE.
Astfel, această diferență de sarcină fiscală riscă să favorizeze vânzarea de autovehicule rulate naționale și să descurajeze astfel importul de autovehicule similare (Hotărârea X, C 437/12, EU:C:2013:857, punctele 30-32 și jurisprudența citată).
50 Or, întrucât valoarea taxei percepute cu ocazia înmatriculării autovehiculelor rulate naționale trebuie, în speță, să fie restituită cu dobândă, astfel încât să fie restabilită situația existentă anterior perceperii sumei menționate, aceasta trebuie considerată, astfel cum a subliniat avocatul general la punctul 29 din concluzii, ca nemaifiind încorporată în valoarea de piață a acestor autovehicule.
În consecință, valoarea reziduală a taxei respective, care se regăsește în valoarea autovehiculelor rulate naționale înmatriculate între 1 ianuarie 2007 și 1 ianuarie 2013, este egală cu zero și este, așadar, în mod necesar inferioară taxei de înmatriculare aplicate unui autovehicul rulat importat de același tip, având aceleași caracteristici și aceeași uzură. Astfel cum reiese din jurisprudența citată la punctul precedent, o asemenea situație este incompatibilă cu articolul 110 TFUE.
Conform hotararii, art.110 TFUE trebuie interpretat in sensul :
– că se opune ca statul membru respectiv să scutească de această taxă autovehiculele deja înmatriculate pentru care a fost plătită o taxă în vigoare anterior declarată incompatibilă cu dreptul Uniunii.
Cum aceasta scutire este preluata si in legea 9/2013 rezulta ca si aceasta este incompatibila cu normele cumunitare .