Ordinul Ministerului Dezvoltării nr. 2.362/2019 pentru aprobarea Procedurii de îndreptare a erorilor din documentele de plată întocmite de debitori privind obligațiile fiscale datorate bugetului local a apărut marți în Monitorul Oficial și se aplică deja.
În esență, este vorba de o procedură care trebuia stabilită încă din anul 2016, atunci când a intrat în vigoare noul Cod de procedură fiscală. Însă autoritățile abia acum au venit cu prevederile oficiale. Actul nu prevede, în mod expres, înlocuirea anumitor reguli vechi.
Astfel, procedura de corectare a erorilor din documentele de plată privind datoriile fiscale locale se aplică de-acum în următoarele situații:
- plata obligațiilor fiscale datorate bugetului local s-a efectuat în alt cont bugetar decât cel corespunzător ori folosind un cod de identificare fiscală eronat;
- în contul bugetar au fost achitate și alte obligații fiscale datorate bugetului local decât cele prevăzute a se achita în contul respectiv;
- plata obligațiilor fiscale datorate bugetului local s-a efectuat într-un cont bugetar corespunzător unui alt buget decât cel al cărui venit este obligația fiscală plătită.
Corectarea erorilor se face în baza unei cereri a datornicului, scrie în ordin, care se depune la organul fiscal local competent. Cererea se poate depune în termen de cinci ani, termenul fiind calculat de la data de 1 ianuarie a anului următor celui în care s-a efectuat plata.
Cererea, al cărei model este anexat la articol, conține informații precum datele de identificare ale debitorului, indicarea erorii ce urmează a fi îndreptată sau numărul și data documentului prin care s-a efectuat plata inițială. La cerere se anexează următoarele documente certificate „conform cu originalul”:
- copia ordinului de plată;
- copia extrasului de cont în care este înregistrată plata eronată;
- copii de pe titlurile de creanță care nu sunt emise de organul fiscal local;
- orice alte documente care atestă eroarea produsă.
Dacă cererea este respinsă, contribuabilul e înștiințat, după ce în prealabil există și o audiere. Dacă cererea este admisă, autoritățile locale fac corecțiile necesare și apoi informează și contribuabilul. Indiferent de rezultat, soluționarea cererii este comunicată în maximum 45 de zile de la înregistrarea acesteia.