Fiscul pregătește terenul pentru un nou mecanism prin care să fie automatizate înființarea și ridicarea popririlor bancare, reiese din motivarea care a stat la baza Ordinului nr. 2.153/2019, ce a apărut azi în Monitorul Oficial. Scopul principal urmărit este să se evite situațiile de acum în care sunt reținute de la datornici sume mai mari decât cele ce trebuie poprite.
„Implementarea noului mecanism propus privind automatizarea înființării și ridicării popririlor bancare de către organele fiscale din subordinea Agenției Naționale de Administrare Fiscală, în limita sumelor înscrise în actele de executare silită, are în vedere ca disponibilitățile bănești existente în conturile contribuabililor să nu fie afectate peste limita sumelor înscrise în adresa de înființare a popririi bancare, astfel încât să nu producă sincope în activitatea desfășurată de aceștia, iar ridicarea măsurilor de executare silită prin poprire bancară să se realizeze cu operativitate, având în vedere că încetarea măsurii de înființare a popririi bancare se va efectua masiv, de la nivelul central al Fiscului, pe baza schimbului rapid de informații cu instituțiile de credit”, au explicat reprezentanții agenției.
Concret, se va face aplicația e-Popriri, prin intermediul căreia se va face un schimb rapid de informații între Fisc, entitățile din subordinea sa și bănci. Această aplicație va fi folosită de o direcție specializată a Fiscului - Direcția Generală de Reglementare a Colectării Creanțelor Bugetare. În esență, ordinul amintit a fost dat pentru a stabili că această direcție este organ de executare silită și că se va folosi, în acest sens, de viitoarea aplicație e-Popriri.
„În realizarea acestui mecanism, este necesară dezvoltarea sistemului informatic e-Popriri, care va fi utilizat la nivelul Direcției Generale de Reglementare a Colectării Creanțelor Bugetare și va viza schimbul de informații între Fisc, organele fiscale centrale competente și instituțiile de credit, în ceea ce privește înființarea, suspendarea, continuarea și ridicarea măsurilor de executare silită prin poprire bancară”, mai scriau inițiatorii ordinului Fiscului.
Aplicația e-Popriri va fi folosită pentru:
- gestionarea centralizată a informațiilor legate de înființarea popririlor de către organele fiscale centrale, inclusiv suspendarea, continuarea și ridicarea popririlor generate prin aplicație, dar și actualizarea sumelor rămase de recuperat pentru care s-au înființat popriri;
- centralizarea datelor la nivel național, astfel încât informațiile deținute de părțile implicare, Fisc și bănci să fie în concordanță;
- obținerea de rapoarte, la nivel central, referitoare la stadiul sumelor aferente popririlor înființate.
Din iunie 2017, popririle bancare se comunică băncilor printr-un mecanism de procesare masivă, iar în sensul acesta Fiscul a pus la dispoziția instituțiilor de credit o platformă specială. Totuși, autoritățile recunosc că sunt probleme, deoarece fiecare bancă virează sumele pentru care există popriri, dar fără să știe de sumele deja virate de către celelalte instituții de credit.
Practic, în multe cazuri, această situație duce la reținerea din conturile datornicilor a unor sume mai mari decât cele pentru care există popriri, iar rezolvarea vine destul de greu. „Astfel, atât restituirea sumelor încasate în plus prin poprire, cât și procedura privind ridicarea măsurilor de executare silită prin poprire se realizează într-o perioadă mai lungă de timp, ceea ce afectează activitatea economică a debitorilor”, au lămurit inițiatorii ordinului.
În altă ordine de idei, Fiscul a mai oficializat azi un ordin referitor la popriri. Mai precis, s-au majorat plafoanele în funcție de care se aplică popririle bancare.
Atenție! Aplicația e-Popriri încă nu există. Acesta este un plan al Fiscului pentru perioada următoare.