GDPR-ul le permite firmelor care prelucrează date personale să justifice această activitate, printre altele, în temeiul interesului lor legitim.
Pentru aceasta, ele trebuie să identifice interesul legitim (puteți citi mai mult despre temeiul interesului legitim, aici), să se asigure că acesta este superior interesului legitim al persoanelor vizate de prelucrare (puteți citi mai multe despre cum trebuie să se asigure acest echilibru, aici). De asemenea, firmele trebuie să se asigure că respecte toate elementele necesare pentru ca prelucrarea să fie legală (puteți citi mai multe despre cum trebuie făcută o analiză completă a situației, pentru a vedea dacă interesul legitim este aplicabil, aici).
Există, totuși, posibilitatea pentru persoanele vizate de prelucrarea datelor să se opună folosirii datelor lor, în baza interesului legitim. E vorba, mai exact, de dreptul la opoziție (puteți citi mai multe despre acest drept, în general, aici). Într-o astfel de situație, o firmă care se confruntă cu opoziția persoanei căreia îi sunt prelucrate datele:
- trebuie să oprească prelucrarea sau
- dacă are motive legitime și imperioase care justifică prelucrarea și care prevalează asupra intereselor, drepturilor și libertăților persoanei vizate, poate să continue prelucrarea;
- de asemenea, prelucrarea poate fi continuată și dacă scopul este constatarea, exercitarea sau apărarea unui drept în instanță (într-o interpretare dată în cadrul unui articol apărut pe site-ul brusselsprivacyhub, se consideră că dreptul trebuie să existe în virtuatea relației stabilite între firmă și persoana vizată de prelucrare).
Atenție! Aceste considerente nu se aplică și situației în care vorbim de activități de marketing direct (reclame trimise prin mail, de exemplu). Într-o astfel de situație, dacă există opoziția, astfel de comunicări comerciale nu mai pot continua, întrucât nu există nicio derogare în favoarea unor motive legitime și imperioase, la care să recurgă firma care prelucrează.
De asemenea, acest drept de opozție trebuie comunicat persoanelor vizate de prelucrarea în temeiul interesului legitim. Această informare se va face cel târziu în momentul primei comunicări cu persoana vizată.