În cazul în care o firmă nu respectă obligațiile privind protecția consumatorilor, o persoană fizică poate depune o reclamație sau sesizare la ANPC, dar doar după ce a încercat rezolvarea amiabilă a problemei cu operatorul economic care a comercializat produsul sau a prestat serviciul.
În esență, ANPC poate aplica amenzi comercianților, hotelurilor, restaurantelor, bancilor, instituțiilor financiare nebancare (IFN), agențiilor imobiliare, firmelor de transport (aerian, rutier, feroviar), dezvoltatorilor imobiliari, recuperatorilor de creanțe etc.
De exemplu, în funcție de domeniul în care activează o firmă, ANPC poate aplica sancțiuni pentru comercializarea de produse alimentare în condiții improprii (lactate vândute în soare), pentru neetichetarea sau etichetarea greșită a produselor, pentru vânzarea produselor expirate, a celor cu defecte sau care pot pune în pericol sănătatea ori viața consumatorilor, dar și pentru producerea, importul şi comercializarea produselor falsificate sau contrafăcute.
De asemenea, ANPC poate sancționa băncile sau IFN-urile pentru neinformarea corectă sau completă a consumatorului despre condițiile contractării unui credit (dobânzi, costuri totale ș.a.), dar și companiile de transport pentru întârzieri sau condiții de transport necorespunzătoare. Toate aceste încălcări ale legislației privind drepturile consumatorilor se vor înregistra, începând cu 1 septembrie, în cazierul contravențional al ANPC.
Printre cele mai recente sancțiuni aplicate de ANPC firmelor care nu au respectat legislația privind drepturile consumatorilor se numără nouă amenzi în valoare de 69.000 de lei aplicate unor firme care activează într-un ștrand din București și 242 de amenzi (în valoare totală de peste un milion de lei) aplicate unor firme care vând băuturi răcoritoare.
După cum stabilește legislația în vigoare, ANPC este o instituție subordonată Guvernului României, ce coordonează și realizează politica acestuia în domeniul protecției consumatorilor. Concret, ANPC reprezintă interesele consumatorilor persoane fizice în raport cu firmele care vând produse (alimentare ori nealimentare) sau prestează diverse servicii (financiare, de transport etc).