Reprezentanții ANPC au răspuns în 2020 solicitării redacției noastre cu privire la modul în care funcționează cazierul contravențional pentru firme și au explicat că acest tip de cazier este folosit la nivel intern, pentru a ușura activitatea agenților constatatori - prin urmare, nu e o evidență „la vedere”, ce poate fi consultată de terți.
"Cazierul contravențional, dincolo de a reprezenta un act în sine, este o evidență a operatorilor economici ținută la nivelul Autorității, nepublică, cu rol de eficientizare a activității agentului constator", a explicat ANPC pentru avocatnet.ro.
Practic, acest cazier contravențional este un document în care sunt trecute faptele pentru care au fost sancționate firmele ce au încălcat legislația în vigoare și felul sancțiunii. Scopul unui astfel de cazier este acela ca, în cazul în care firma respectivă greșește din nou, sancțiunile să nu se repete și să fie tot mai dure.
În privința tipurilor de fapte ce pot fi înregistrate în cazierul contravențional, acestea variază în funcție de domeniul în care activează firma respectivă. Spre exemplu, ANPC poate aplica sancțiuni pentru comercializarea de produse alimentare în condiții improprii (lactate vândute în soare, carne depozitată în condiții improprii), pentru neetichetarea sau etichetarea greșită a produselor, pentru vânzarea produselor expirate etc.
Apoi, ANPC poate sancționa inclusiv băncile sau IFN-urile pentru informarea greșită sau incompletă a persoanei care face un credit (dobânzi, costuri totale), dar și companiile de transport pentru întârzieri sau condiții de transport necorespunzătoare.
Toate aceste exemple de mai sus sunt doar o parte dintre sancțiunile care se regăsesc, din septembrie 2019, în cazierul contravențional. Asta pentru că ANPC reprezintă interesele consumatorilor persoane fizice în raport cu firmele care vând produse (alimentare ori nealimentare) sau prestează diverse servicii (financiare, de transport etc).
Cei care vor să semnaleze o neregulă la ANPC, pot face acest lucru inclusiv online, numai că înainte de a face plangere, consumatorul trebuie să facă dovada că a încercat să ajungă la o înțelegere cu respectivul comerciant pe cale amiabilă. Întreg procedeul pentru depunerea unei plângeri online la ANPC este descris în acest articol.
Nu în ultimul rând, merită amintit că ANPC avertizează de ceva vreme cu privire la cei care se prezintă drept comisari ANPC, dar, de fapt sunt comisari falși ce urmăresc să amendeze firmele în baza unor legitimații false. În trecut, aceștia cereau achitarea amenzilor în numerar, imediat după aplicarea acestora. Sfaturile date de autorități firmelor care ajung în astfel de cazuri sunt: să solicite ordinul de serviciu în baza căruia se desfășoară acțiunea, să verifice legitimațiile acestora, să nu achite amenzile la comisari și să anunțe imediat poliția dacă suspectează că cei veniți în control nu sunt reprezentanți ai autorităților.
Comentarii articol (0)