Singura lege care oferă o definiție a ceea ce numim marketing direct este Legea nr. 365/2002, privind comerțul electronic. Dacă ne uitam în lege, o să observăm că definiția care ne interesează este cea a comunicărilor comerciale.
Comunicare comercială - orice formă de comunicare destinată să promoveze, direct sau indirect, produsele, serviciile, imaginea, numele ori denumirea, firma sau emblema unui comerciant ori membru al unei profesii reglementate.
Din definiția comunicării comerciale trebuie reținute două aspecte importante:
- Vorbim despre orice formă de conținut (text, video, audio etc.).
- E important ca acel conținut să promoveze, direct sau indirect, produsele, serviciile, imaginea, numele ori denumirea, firma sau emblema unui comerciant ori membru al unei profesii reglementate.
Comunicările comerciale prin poștă electronică
Potrivit definiției din Legea nr. 506/2004 (Poștă electronică - serviciul care constă în transmiterea printr-o rețea publică de comunicații electronice a unor mesaje în format text, voce, sunet sau imagine, care pot fi stocate în rețea sau în echipamentul terminal al destinatarului până la recepționarea de către destinatar), prin poștă electronică nu trebuie înțeles doar serviciul de email, ci și alte servicii similare, a căror caracteristică comună este aceea că mesajele transmise prin intermediul lor pot fi stocate în rețea sau în echipamentul terminal al destinatarului până la recepționarea de către destinatar.
Din punctul meu de vedere, în categoria serviciilor amintite mai sus ar putea fi cuprinse atât emailul, cât și mesageria electronică (Whatsapp, Facebook Messenger, WeChat etc.) și chiar SMS-ul.
Revenind la subiectul capitolului, pentru a respecta legea, o comunicare comercială trimisă prin email trebuie să îndeplinească mai multe tipuri de condiții cumulative:
- să se trimită doar către destinatari care și-au dat, în prealabil, consimțământul pentru primirea acestui tip de mesaje;
- să fie clar identificabile ca atare;
- persoana fizică sau juridică în numele căreia sunt făcute să fie clar identificată;
- ofertele promoționale, precum reducerile, premiile și cadourile, să fie clar identificabile, iar condițiile care trebuie îndeplinite pentru obținerea lor să fie ușor accesibile și clar prezentate;
- competițiile și jocurile promoționale să fie clar identificabile ca atare, iar condițiile de participare să fie ușor accesibile și clar prezentate.
Comunicările comerciale prin telefon
Regula privind comunicările comerciale realizate prin intermediul telefonului este similară cu regula comunicărilor comerciale efectuate prin intermediul poștei electronice.
Prin urmare, în cazul comunicărilor comerciale realizate prin intermediul telefonului, regula este aceea că se pot face doar cu consimțământul anterior al destinatarului. De asemenea, se aplică aceleași reguli privind definiția comunicărilor comerciale, așa cum sunt ele menționate mai sus (să promoveze direct sau indirect bunurile, serviciile, imaginea etc. unui comerciant).
Articolul pe care tocmai l-ai citit este un fragment din una dintre lecțiile cursului nostru Top probleme juridice ale afacerilor din mediul online și soluțiile lor. Avem și alte cursuri care pot antrena minți curioase pe platforma Inteligo.ro.
La inteligo.ro poți urma online cursuri de tot felul, în ritmul ales de tine. Dar pe lângă dorința de a împărtăși experiențele și informațiile pe care noi le avem, ne dorim și să intrăm în contact direct cu oamenii care ne urmăresc. De aceea, în fiecare săptămână vom veni cu subiecte noi de dezbătut legate de noi, oamenii, și de mecanismele care ne ajută să evoluăm constant în viață și carieră.
Comentariile sunt încurajate. :)
Comentarii articol (0)