Legea nr. 193/2019 pentru modificarea și completarea Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții a fost oficializată miercuri și se aplică începând de azi. Modificările conținute de actul normativ sunt însemnate: am scris, deja, o sinteză a celor mai relevante.
Printre noutăți, discutăm de două schimbări majore în privința certificatului de urbanism, un document esențial care trebuie consultat în vederea obținerii unei autorizații de construire, de unde reies, printre altele, chestiuni precum cerințele urbanistice pe care construcția dorită trebuie să le respecte:
- certificatul de urbanism poate fi „emis și comunicat solicitantului [...] în format digital, prin intermediul poștei electronice, dacă solicitantul și-a exprimat acordul în acest sens prin cererea-tip de emitere a certificatului de urbanism”;
- certificatul de urbanism este emis în 15 zile lucrătoare, ceea ce scurtează perioada de 30 de zile (calendaristice, ce e drept), din trecut.
Ce este certificatul de urbanism și la ce este folosit
După cum spuneam mai sus, certificatul de urbanism reprezintă un act de informare. Conform Legii nr. 50/1991, el este esențial în vederea obținerii unei autorizații de construcție și se referă la chestiuni precum:
- informațiile referitoare la regimul juridic, economic și tehnic al terenurilor și construcțiilor existente la data solicitării, în conformitate cu prevederile planurilor urbanistice și ale regulamentelor aferente acestora ori ale planurilor de amenajare a teritoriului;
- lista cuprinzând avizele/acordurile necesare în vederea autorizării;
- obligația solicitantului de a contacta autoritatea competentă pentru protecția mediului, în scopul obținerii punctului de vedere și, după caz, al actului administrativ al acesteia, necesare în vederea autorizării.
Certificatul de urbanism este solicitat autorităților de tipul președinților consiliilor județene sau primarilor, după caz, în funcție de tipul de teren pe care se dorește ridicarea construcției. Excepțional, certificatul de urbanism este solicitat instituțiilor din sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională, pentru anumite tipuri de construcții, precum cele în zone de protecție a monumentelor și în zone construite protejate.
Cum spuneam și mai sus, anterior, termenul de emitere era de 30 de zile calendaristice, de la momentul înregistrării cererii.