Proiectul de ordin care impune două noi verificări făcute mașinilor grele la ITP are nevoie, pentru a se putea aplica, de semnătura ministrului transporturilor și de publicarea în Monitorul Oficial.
Potrivit proiectului, la mașinile firmelor de transport marfă sau persoane va fi verificată, în cadrul inspecțiilor tehnice periodice, funcționarea atât a sistemului de avertizare la trecerea involuntară peste liniile de separare a benzilor de circulație, cât și a sistemului de avertizare cu privire la somnolența și lipsa de atenție a conducătorului auto (dacă există).
Așadar, inspectorii ce lucrează în stațiile ITP vor verifica, pe lângă elemente ale sistemelor de frânare, direcție, lumini, anvelope sau emisii poluante, și cele două sisteme ce ar trebui să împiedice șoferii profesioniști să adoamă la volan sau să iasă de pe drum.
Sistemul de avertizare la trecerea peste marcajele benzilor de circulație este un sistem cu care se dotează, din 2015, toate autovehiculele grele noi și are ca scop alertarea sonoră a șoferului atunci când trece peste unul dintre marcajele longitudinale ale unei benzi de circulație.
Cel de-al doilea sistem, respectiv sistemul de avertizare cu privire la somnolența și lipsa de atenție a șoferului îl atenționează pe acesta (sonor și prin afișarea unui mesaj în bord) că a condus o anumită perioadă (o oră, două ore etc.) și recomandă ca acesta să facă o pauză de odihnă. În versiunile mai elaborate, sistemul monitorizează activitatea șoferului (poziția și activitatea volanului, poziția mașinii în raport cu marcajele benzilor și chiar monitorizarea video a ochilor șoferului) și, în cazul în care sesizează că șoferul a adormit sau nu este atent, îl alertează prin semnale sonore și/sau vibrații în volan și scaun.
În prezent, sistemul de avertizare cu privire la somnolența și lipsa de atenție a conducătorului auto nu este obligatoriu în Europa, dar, începând din 2022, producătorii de autovehicule vor trebui să monteze astfel de sisteme pe mașini.
Aceste noi verificări ce vor fi făcute mașinilor grele la ITP sunt motivate, potrivit expunerii de motive ce însoțește proiectul, de faptul că, în România, numărul de decese în accidente rutiere raportat la numărul de locuitori este aproape dublu față de media Uniunii Europene. Într-o parte dintre acestea sunt implicate mașini de transport marfă sau persoane, principala cauză fiind oboseala șoferilor profesioniști, în condițiile în care aceștia conduc zilnic multe ore.
Atenție! Prevederile acestui proiect de ordin nu se aplică încă. Pentru a intra în vigoare, trebuie adoptat de Ministerul Transporturilor și publicat în Monitorul Oficial.