„Am suplimentat plățile pentru decontarea concediilor medicale cu 1,2 miliarde de lei. Nu au fost bani în buget, în ultimele patru luni, pentru plata acestor concedii medicale. La TVA am făcut deja două plăți și, până la sfârșitul anului, ne asigurăm că toate companiile vor primi TVA-ul - cele au avut deja controale și au avut raport favorabil pentru returnarea TVA-ului”, a declarat joi Florin Cîțu, ministrul finanțelor, la conferința de presă de după adoptarea rectificării bugetare.
Asta înseamnă că rambursările vor fi finalizate luna asta. Însă, așa cum a subliniat ministrul, este vorba de firmele care deja au fost controlate pentru confirmarea rambursărilor cerute.
Săptămânile trecute, specialiștii Deloitte România au atras atenția că există mari întârzieri la rambursările de TVA către companii. „Ce am observat din practică e că au reînceput să apară întârzieri în rambursarea TVA-ului. Avem un număr din ce în ce mai mare de clienți care acuză întârzieri în procesul de rambursare. (...) Nici noi nu avem informații oficiale, doar că majoritatea clienților care sunt în poziție constantă de rambursare de TVA, datorită activității specifice, n-au mai primit rambursările de prin martie-aprilie”, a punctat Vlad Boeriu, partener la Deloitte, la o conferință recentă de fiscalitate.
„În general, deși sunt pe poziție de rambursare lună de lună, unele companii solicită lună de lună, iar unele, din diferite motive, de principiu administrative, solicită aceste rambursări trimestrial. Vedem că rambursările efective s-au oprit cumva în prima parte a primului semestru. Adică ce rambursări au fost solicitate în luna iunie, spre exemplu, nu sunt încă soluționate, ceea ce anul trecut nu se întâmpla”, a continuat Vlad Boeriu.
Ce efecte poate avea întârzierea rambursărilor de TVA
Însă ce probleme pot apărea la o companie dacă nu primește la timp aceste sume? În esență, apar probleme cu fluxul de numerar, care pot crea alte dificultăți în activitatea economică. Concret, firmele sunt nevoite să găsească surse alternative de finanțare, însă pot apărea și întârzieri la plăți și achiziții.
„Afectează, clar, partea de cash flow. (...) De fapt, vorbim de o subfinanțare la nivelul societăților, care trebuie să-și acopere acel necesar de cash flow din alte surse - fie o linie de credit, fie întârzieri de achiziții”, a lămurit Vlad Boeriu.
Acesta a fost completat apoi de Dan Bădin, partener la Deloitte: „Sunt întârzieri în fluxurile financiare și una dintre consecințele care pot rezulta inclusiv din zona aceasta de rambursări târzii de TVA este întârzierea la plata furnizorilor. Vedem că trendul în ultimii ani este de creștere a perioadei de plată a facturilor.”
Conform specialiștilor EY România, companiile pot cere dobânzi pentru aceste rambursări întârziate de bani.
Deși am cerut Ministerului Finanțelor o informare privind situația rambursărilor de TVA, încă nu avem un răspuns oficial.