Franciza pare o afacere sigurã. Statisticile aratã cã, dacã 80% din afaceri dau faliment în primii trei ani, în afacerile în francizã, rata de eºec este de numai 20%. Preþul siguranþei în afaceri este însã libertatea, materializatã în respectarea manualului de francizã ºi în redevenþa pe care francizatul o plãteºte lunar (sau trimestrial) francizorului. Francizatul trebuie sã renunþe la propriile lui idei de afaceri sau de îmbunãtãþire a afacerii preluate chiar dacã acestea pot fi foarte bune - ºi sã respecte ad litteram manualul afacerii.
Se exclude libertatea, nu ºi riscul
Chiar dacã achiziþionarea unei afaceri în francizã presupune riscuri, ele sunt însã mult mai mici decât riscurile începerii unei afaceri proprii, explicã Laura Ion, preºedintele Asociaþiei Reþelelor de Francizã din România. Totuºi aceste riscuri nu trebuie minimizate, ºi ele pot face diferenþa între succes sau insucces. "Existã riscul sã nu-nþelegi ce presupune respectarea unor proceduri, ºi sã nu-nþelegi cât de greu poate fi acest lucru; când cumperi o francizã, laºi ideile tale acasã, ceea ce poate deveni stresant; trebuie sã respecþi manualul de francizã", explicã d-na Ion. Un alt risc este sã nu fii conºtient de obligaþiile pe care le ai ºi de gradul mic de libertate pe care îl presupune franciza. De asemenea, existã riscul sã-þi închipui cã lucrurile vor merge de la sine, cã poþi sta cu mâinile încruciºate ºi banii o sã curgã. Acest risc - neconºtientizat - poate duce la eºecul unei afaceri, presupusã a fi sigurã.
Potrivitã cu piaþa ºi cu propria personalitate
Cât de sigurã ar fi, nu orice francizã se potriveºte oriunde. Existã riscul sã nu cunoºti suficient piaþa pe care vrei sã dezvolþi afacerea, sã cumperi o francizã care nu þi se potriveºte ca om de afaceri sau pentru care piaþa nu este pregãtitã la un moment dat, avertizeazã preºedinta Asociaþiei Reþelelor de Francizã, ea însãºi posesoarea unei francize. Acest ultim risc se pune în special pentru francizele achiziþionate din strãinãtate, create la un anumit nivel al dezvoltãrii pieþei ºi rafinãrii serviciilor, care poate sã nu se potriveascã cu piaþa româneascã. De exemplu, în strãinãtate ºi mai ales în Statele Unite existã foarte multe francize privind serviciile la domiciliu pentru bãtrãni, în timp ce în România specialiºtii apreciazã cã piaþa nu e încã pregãtitã. Oricum, alegerea francizei potrivite este în totalitate în responsabilitatea francizatului, iar recomandarea specialiºtilor este ca acesta sã nu se grãbeascã. Laura Ion ne-a declarat cã, în cazul ei, alegerea francizei potrivite a însemnat o jumãtate de an de documentare, analize ºi discuþii. "Este bine sã analizezi mai multe francize, chiar dacã pânã la urmã te întorci la prima francizã aleasã". De asemenea, cel care vrea sã achiziþioneze o afacere în francizã trebuie sã discute cu câþi mai mulþi oameni de afaceri care au achiziþionat deja una, ºi pot oferi din propria experienþã.
Cât priveºte consultanþii sau firmele de consultanþã, de multe ori acestea sunt plãtite de francizori, iar informaþiile date, deºi pot fi deosibit de utile, trebuie privite în aceastã luminã.
La noi, oricine îºi poate franciza afacerea
Dacã în strãinãtate existã reguli stricte pentru cei care vor sã îºi francizeze afacerea, la noi reglementãrile sunt destul de generale, astfel cã oricine poate avea ambiþia de a o face.
În Statele Unite, cel care vrea sã dezvolte o francizã trebuie sã obþinã avize de la Asociaþia Francizorilor, sã prezinte rezultatele contabile, conceptul afacerii, rezultatele firmei pilot. La acest moment, o reglementare mai strictã ar frâna dezvoltarea pieþei, apreciazã Laura Ion.
Costul francizei, de la 0 la milioane de euro
Costul achiziþionãrii unei francize înseamnã o taxã de intrare care poate varia de la zero la milioane de euro. Mai existã costuri pentru training, mobilã, amenajare conform standardelor. De asemenea, francizatul plãteºte o taxã de marketing sau publicitate, 2 - 5 la sutã din cifra de afaceri, ºi o redevenþã -lunar sau trimestrial- în sumã fixã sau procent din cifra de afaceri.
Comentarii articol (0)