Concret, proiectul finanțat cu fonduri europene trebuie finalizat până în decembrie 2020, însă Fiscul a lansat licitația pentru achiziția sistemului SAF-T abia acum câteva zile.
Ofertele pot fi depuse până la mijlocul lunii decembrie 2019, însă ele trebuie să fie valabile până la mijlocul lunii aprilie 2020, atunci când este termenul-limită pentru evaluarea tehnică și financiară. Abia după evaluări urmează să se anunțe un câștigător și, dacă nu există contestații (care să aducă întârzieri proiectului), să înceapă munca de dezvoltare a sistemului SAF-T.
Așa cum reiese din anunțul de licitație al Fiscului, în baza unui contract de 12 luni, sistemul SAF-T va fi făcut de la zero, pentru că fondurile vor acoperi proiectarea, dezvoltarea, testarea, implementarea și mentenanța sistemului. Complementar, vor fi necesare modificări legislative pentru introducerea obligației de a folosi SAF-T, dar și instruirea angajaților de la stat care vor interacționa cu sistemul.
Așadar, chiar și dacă un câștigător va fi anunțat mai devreme, în ianuarie 2020, fără să se conteste rezultatul, abia apoi va începe contractul de implementare de 12 luni. Însă asta nu e tot. Specialiștii de la Deloitte România sunt de părere că sistemul-pilot pentru marii contribuabili va putea fi demarat abia după ce aceștia vor avea la dispoziție cel puțin șase luni de pregătire.
„Da, [SAF-T] ar trebui introdus, dar ar trebui lăsată o marjă de timp rezonabilă pentru ca jucătorii să poată să-și adapteze sistemele și așa mai departe. Tocmai marii contribuabili o să aibă mari probleme într-o adaptare peste noapte a sistemelor. (...) Odată ce Fiscul este gata, cred că trebuie lăsate câteva luni bune pentru ca și contribuabilii să se poată adapta”, a subliniat recent Vlad Boeriu, partener la Deloitte, la o conferință de presă.
Așadar, odată ce Fiscul este gata cu sistemul, marii contribuabili ar trebui lăsați câteva luni pentru a-și adapta sistemele la SAF-T și pentru a-și instrui salariații. Cum intenția autorităților este de a demara întâi acest proiect-pilot și de a extinde apoi SAF-T și pentru contribuabilii mici și mijlocii, este greu de crezut că dezvoltarea sistemului de la zero și aplicarea la firmele mari se vor face în ritm accelerat.
Alex Milcev, partener la EY România, a apreciat la o conferință recentă că, după ce se va anunța un câștigător la licitație, până la punerea în funcțiune a SAF-T va trebui să așteptăm cel puțin un an, dacă nu chiar doi. Iar Mihaela Mitroi, partener tot la EY, a punctat că, în cel mai bun caz, în 2020 vom vedea SAF-T aplicat în sistem-pilot la marii contribuabili.
Asta înseamnă că ceilalți contribuabili vor aștepta cel puțin până în anul 2021 pentru a se conecta la sistemul SAF-T.
SAF-T reprezintă un standard internațional pentru schimbul electronic de date contabile de la contribuabili la Fisc sau la auditori externi. Practic, autoritățile fiscale vor avea acces direct electronic la deconturile de TVA ale firmelor și la facturile lor și vor putea verifica în timp real dacă există probleme sau nu.
Conform specialiștilor EY, din moment ce Fiscul va putea face verificări inclusiv electronic, durata inspecțiilor se va reduce simțitor, iar asta se va putea traduce și prin rambursări mai rapide ale TVA-ului.
Concluzie: Având în vedere atât termenele licitației, cât și amploarea proiectului SAF-T și necesitatea firmelor de a se adapta, redacția noastră estimează că sunt șanse mici să vedem sistemul funcțional, în 2020, pentru toți contribuabilii din România. În cel mai bun caz, specialiștii apreciază că în 2020 va începe proiectul-pilot cu marii contribuabili.