Conform Legii 136/2019, termenul inițial de dotare a automatelor comerciale cu case de marcat cu jurnal electronic era 31 decembrie 2019. Acesta a fost amânat succesiv pentru 31 decembrie 2020 (OUG 1/2020), 31 decembrie 2021 (OUG 226/2020), 31 decembrie 2022 (OG 11/2022) și, cel mai recent, 31 decembrie 2023 (OUG 168/2022).
Însă termenul din acest an rămâne fixat așa, având în vedere ce a stabilit Guvernul prin OUG 115/2023. Mai precis, termenul de dotare nu se mai amână, însă firmele au nouă luni la dispoziție pentru a dota automatele comerciale, altfel din 1 octombrie 2024 vor risca sancțiuni drastice.
Măsura vine în contextul în care anul acesta Guvernul a stabilit, în sfârșit, chestiunile tehnice de care era nevoie pentru aparatele de marcat speciale. Practic, abia după ce au apărut acele informații de la Guvern în Monitorul Oficial și după unele ajustări ale legislației secundare au putut distribuitorii să ceară avizarea tehnică a modelelor speciale de aparate de marcat. După avizare urmează punerea pe piață și dotarea automatelor comerciale.
Înainte ca Guvernul să se achite de obligațiile sale, companiile care dețin automate comerciale erau blocate. Nu se putea cere avizarea pentru modele noi de case de marcat, astfel încât să fie puse la vânzare, iar firmele n-aveau ce cumpăra pentru a respecta termenul-limită stabilit de autorități - motiv pentru care au și existat atâtea amânări.
În nota de fundamentare ce a însoțit OUG 115/2023 în forma sa de proiect era precizat că, în noiembrie 2023, Comisia de autorizare a distribuitorilor pentru aparate de marcat (din cadrul Ministerului Finanțelor) a aprobat deja cererile de autorizare pentru trei distribuitori autorizați de case de marcat specifice automatelor comerciale. Totuși, pentru dotarea efectivă a aparatelor mai sunt necesare unele etape: (1) producerea în serie a aparatelor de marcat speciale, (2) achiziția aparatelor de marcat de către firmele care au automate comerciale și (3) fiscalizarea și instalarea efectivă a dispozitivelor în automatele comerciale.
Din moment ce instalarea caselor de marcat este o etapă ce presupune deplasarea tehnicienilor de service la cele circa 90.000 de automate comerciale existente în România, autoritățile apreciau că termenul de la finalul anului curent este insuficient pentru conformare. Cu toate acestea, au preferat să aibă o altă abordare, de teamă că o nouă amânare ar fi avut drept consecință o slabă mobilizare a comercianților.
„Totodată, trebuie avute în vedere și eventualele dificultăți tehnice care pot să apară la momentul instalării dispozitivelor fiscale în automatele comerciale, integrarea casei de marcat într-un automat comercial fiind un proces ce presupune conlucrarea între două dispozitive electronice complexe. În aceste condiții, finalizarea până la data de 31 decembrie 2023 a procesului de dotare a automatelor comerciale cu aparatele de marcat electronice fiscale este, practic, imposibilă. (...)
Considerăm că o nouă modificare a termenului care marchează momentul obligării la dotarea cu aparate de marcat ar putea genera un ritm de implementare redus, iar acest aspect ar afecta negativ impactul pe care această măsură îl poate avea în combaterea fenomenului de evaziune fiscală în domeniul comerțului cu amănuntul și a prestărilor de servicii către populație și implicit asupra veniturilor încasate la bugetul de stat.
Prin promovarea acestei măsuri, legiuitorul arată că este determinat să definitiveze, într-un termen realist, dar cât mai scurt, procesul de dotare cu aparate de marcat electronice fiscale a operatorilor economici care efectuează livrări de bunuri sau prestări de servicii prin intermediul automatelor comerciale”, scrie în documentul citat.