Conform Legii 136/2019, termenul inițial de dotare a automatelor comerciale cu case de marcat cu jurnal electronic era 31 decembrie 2019. Acesta a fost amânat prima oară pentru 31 decembrie 2020 (OUG 1/2020), a doua oară pentru 31 decembrie 2021 (OUG 226/2020) și a treia oară, prin OG 11/2022, pentru 31 decembrie 2022.
Practic, Guvernul trebuia să stabilească, până la mijlocul lunii septembrie 2019, configurația și caracteristicile tehnice și funcționale ale aparatelor de marcat speciale. Însă acest lucru nu s-a întâmplat nici până acum, deși ele au apărut în dezbatere undeva prin martie 2020.
Practic, abia după ce apar acele informații de la Guvern în Monitorul Oficial vor putea distribuitorii să ceară avizarea tehnică a modelelor speciale de aparate de marcat la Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Informatică. După avizare, va urma punerea pe piață și abia apoi firmele vor putea să le cumpere și să-și doteze automatele comerciale.
Așadar, în lipsa acelor specificații tehnice, companiile care dețin automate comerciale sunt blocate. Nu s-a putut cere avizarea pentru modele noi de case de marcat, astfel încât să fie puse la vânzare, iar firmele n-au avut ce cumpăra pentru a respecta termenele-limită stabilite de autorități. Astfel, era de așteptat ca termenul să fie amânat din nou de Executiv.
În lipsa unei noi amânări, companiile ar fi riscat să fie amendate, teoretic. Însă este greu de crezut că autoritățile ar fi aplicat sancțiuni când tocmai ele au blocat procesul de dotare a automatelor comerciale cu case de marcat.
În anul 2019, numărul automatelor comerciale din țara noastră se situa la 98.600 de unități, conform unui raport anual al Asociației Europene de Vending, citat de vendinginside.ro. În 2019, prin acele automate s-au înregistrat venituri de peste 1,1 miliarde de lei (cu 11,2% mai puțin decât în 2018).