Articol scris de Mihaela Călin
Apoi zilele și banii sunt cheltuiți pe foarte multe jucării de Crăciun. Când credem că am terminat, apare o nouă inspirație, o cerere sau o tendință modernă, care ne trimite înapoi la mall sau în fața calculatorului pentru a satisface încă un impuls. Și apoi încă unul, pentru că, de ce nu, este Crăciunul și suntem în starea de spirit și copiii noștri sunt atât de drăguți și dorim doar să-i vedem fericiți. Așa că ajungem să cumpărăm și mai multe jucării de Crăciun.
Ajunul sosește și săptămânile de așteptare sunt în sfârșit satisfăcute în mijlocul unei neliniști încărcată cu panglici, hârtie colorată și emoție. Avem parte de țipete de bucurie și zâmbete, uneori lacrimi. Și totul este bine … pentru o vreme.
Dar noutatea dispare până și în cazul celor mai strălucitoare jucării. Și, în curând, multe sunt uitate, iar altele se dovedesc a nu fi chiar atât de distractive precum erau în reclame. Copiii noștri se plictisesc … într-o casă plină de jucării.
Apoi cu toții ne simțim puțin mai goi și ne întrebăm, oare merită?
Imaginea copiilor fericiți în ziua de Crăciun este cea a unui brad sub care se află o mulțime de cadouri. Dar există o mulțime de dovezi care sugerează că oferindu-le copiilor noștri o mulțime de jucării are efectul opus – copiii sunt de fapt mai puțin fericiți, sugereaza cei de la www.mother.ly
Pentru a se dezvolta pe deplin copiii au nevoie de o mulțime de jucării de calitate.
Cercetarea spune că, prin joc, copiii învață să interpreteze lumea din jurul lor, sporindu-le dezvoltarea abilităților lor cognitive, emoționale, sociale și fizice, precum și sănătatea și bunăstarea lor ulterioare. În plus, învățarea bazată pe jocuri îi pregătește pe copii să învețe cu tragere de inimă și să aibă succes.
Într-un studiu recent efectuat la Universitatea din Toledo, Ohio, cercetătorii au emis ipoteza că “abundența de jucării a redus calitatea jocului copiilor mici și că mai puține jucării vor aduce copiilor beneficii pe termen lung”.
În cadrul studiului, 36 de copii mici s-au jucat timp de o jumătate de oră cu patru sau 16 jucării. Copiii care s-au jucat cu 16 jucării au petrecut mai puțin timp jucându-se cu fiecare jucărie, trecând frecvent de la o jucărie la alta.
Abundența de jucării reduce calitatea jocului
“În timpul copilăriei, preșcolarii se dezvoltă, dar nu dețin și un control înalt asupra atenției. Atenția lor și, prin urmare, și jocul lor pot fi perturbate de factori din mediul lor, care reprezintă distragere. Rezultatele studiului de față sugerează că o abundență de jucării de Crăciun poate crea o astfel de distragere a atenției “, spune autorul principal, dr. Carly Dauch, în revista „Behavior and Development”.
Când le-au fost date doar patru jucării, copiii s-au jucat cu fiecare de două ori mai mult, gândindu-se la mai multe utilizări pentru fiecare jucărie și extinzându-și jocurile. În felul acesta copiii au avut o mai bună concentrare pentru a explora și pentru a se juca mai creativ- calități care îi vor aduce copilului beneficii pe termen lung.
Cercetările au arătat că “micuții care așteaptă daruri multe și scumpe pot suferi social, iar ramificațiile emoționale se pot extinde dincolo de copilărie”, potrivit unui studiu de la Universitatea din Missouri, Columbia.
Ca adulți, acești copii vor fi “mai predispuși la creditele bancare, la jocurile de noroc și la cumpărăturile compulsive, alimentând o foame nesatisfăcută pentru mai mult”, predispunându-i la comportamente dependente.
Proiectul “Grădinița fără jucării”
În cadrul proiectului “Grădinița fără jucării” cercetătorii germani au efectuat un experiment în care, timp de trei luni, jucăriile au fost luate de la o grădiniță din München. Proiectul a fost fondat de Rainer Strick și Elke Schubert, ofițeri de sănătate publică, care au lucrat cu adulți care au suferit de diferite forme de dependență.
Preocupați de obiceiurile de dependență, care pot debuta la începutul copilăriei, au vrut să arate că micuții se pot juca fericiți și creativ și atunci când nu se îneacă într-o mulțime de jucării.
Educatoarea grădiniței, Gisela Marti, a spus: “În aceste trei luni, oferim copiilor spațiu și timp pentru a se cunoaște pe ei înșiși și pentru că nu sunt dirijați de profesori sau de jucării, copiii trebuie să găsească noi modalități de a-și petrece ziua în mod individual”.
Într-o manieră care are multe elemente din conceptul Montessori, zilele copiilor sunt în mod deliberat nestructurate. Când lucrurile sunt lăsate la dispoziția lor, copiii își inventează propriile jocuri și decid singuri ce să facă.
Gisela Marti a constatat că odată ce copiii s-au obișnuit, joaca lor a devenit mult mai creativă și mai socială.
“Le-a plăcut să pună în scenă un spectacol, sau să pretindă că sunt într-un circ sau într-un tren, dar cel mai important, tot timpul cât s-au jucat, învățau să socializeze”, a spus Marti.
În plus, Marti a descoperit că abilitățile de concentrare ale copiilor s-au îmbunătățit foarte mult, în special la desen și pictură.
“Înainte ca pixurile și hârtia să fie eliminate, copiii desenau puțin apoi aruncau hârtia”, spune ea. “Dar când le-a fost oferită hârtie, aceștia au desenat sau au pictat peste tot până când nu a mai rămas o bucată de hârtie albă”.
Prea multe jucării pot distrage atenția
Un studiu realizat de Claire Lerner, cercetător în domeniul dezvoltării copilăriei, subliniază teoria că micuții nu se joacă și nu se dezvoltă în mod corespunzător, deoarece li se oferă prea multe jucării și jocuri.
“Studiile noastre arată că acordarea prea multor jucării de tipuri greșite le poate face rău. Ei se simt copleșiti și nu se pot concentra pe un lucru suficient de mult timp pentru a învăța din el”, spune Lerner.
Concluziile sale sunt întărite de Michael Malone, profesor de educație timpurie de la Universitatea din Cincinnati, care a constatat că „părinții ar trebui să gestioneze cu atenție accesul copiilor lor la jucării”.
Mai mult nu este neapărat mai bun. Acesta este un mit care trebuie stins din cultura suburbană occidentală.
”Muncă noastră arată că jocul cu mai puține jucării este asociat cu un joc mai puțin solitar și o împărțire sporită a jucăriilor. Dimpotrivă, prea multe jucării pot provoca un sentiment de suprasolicitare “, a spus Malone.
Nu numai că prea multe jucării pot distrage atenția, dar ele sunt și un substitut slab pentru petrecerea timpului cu copiii tăi.
Kathy Sylva, profesor de psihologie educațională la Universitatea Oxford, a studiat 3.000 de copii cu vârste cuprinse între trei și cinci ani și a concluzionat că: “Există o relație complexă între progresul copiilor, tipul de jucării care le este oferit și timpul petrecut de părinți cu ei.“
Studiul lui Sylva a pornit de la îngrijorarea că, în permanență, copilăria este alterată de către părinți, care preferă să împingă în față jucării și ecrane, în loc să petreacă timp cu copiii lor. Ea a descoperit că acei copii cu mai puține jucării, ai căror părinți petrec mai mult timp interacționând cu ei, îi depășesc pe copiii cu mijloace materiale mai bune, în mai multe domenii de dezvoltare emoțională și socială. Se pare că angajamentul direct al părintelui pare să bată orice jucărie sau ecran.
Deci, câte jucării sunt prea multe?
Experții ezită să pună o cifră pe numărul de jucării, pe care ar trebui să le aibă un copil, dar un studiu realizat de cercetătorii de marketing Bjorklund & Bjorklund arată că mai puține jucării sunt mai bune. În studiul lor, 24 de copii mici au fost implicați, timp de 10 minute, într-un joc liber cu trei, 12 sau 21 de jucării.
Ei au descoperit că bebelușii s-au jucat mai mult timp cu trei jucării decât au făcut-o cu 12 sau 21 de jucării, ceea ce înseamnă că “valoarea furnizării unui număr mare de jucării este foarte discutabilă”.
În cartea sa, „ClutterFree with Kids”, autorul Joshua Becker susține ideea că mai puține jucării sunt mai bune pentru copii. Becker reflectă convingerea că sălile de joacă cu jucării mai puține promovează creativitatea, contribuie la dezvoltarea atenției și îi învață pe copii să aibă grijă de proprietățile lor.
"Rareori un copil va învăța să aprecieze pe deplin jucăria din fața lui, atunci când există nenumărate opțiuni pe raftul din spatele lui “, a spus el.
Alte beneficii atunci când un copil are mai puține jucării
- Copiii au abilități sociale mai bune. Copiii învață să-și dezvolte relațiile, iar studiile au legat prieteniile din copilărie cu succesul academic și social în perioada adultă;
- Copiii învață mai bine să aibă grijă de lucruri. Când copiii au prea multe jucării, au tendința de a avea grijă și de a le prețui mai puțin, deoarece există întotdeauna altele în coșul cu jucării;
- Copiii petrec mai mult timp citind, scriind și creând artă. Mai puține jucării oferă copiilor spațiu pentru a-și iubi cărțile și, în general, să-și descopere și să-și dezvolte talentele;
- Copiii devin mai creativi. Cu câteva materiale la îndemână, copiii învață să rezolve problemele – o abilitate cu potențial nelimitat;
- Copiii se ceartă mai puțin între ei. O nouă jucărie într-o relație este un alt motiv pentru a stabili granițe între copii. Dar copiii cu jucării mai puține sunt obligați să împartă mai mult, să colaboreze și să coopereze;
- Copiii învață să persevereze. Copiii cu prea multe jucării renunță prea repede la o jucărie care îi provoacă, înlocuind-o cu o alta, mai ușoară. În acest proces, își pierd oportunitatea de a învăța ce sunt răbdarea și determinarea;
- Copiii devin mai puțin egoiști. Copiii care obțin tot ceea ce vor cred că pot avea tot ceea ce doresc, stabilind tonul pentru dezvoltarea unui stil de viață mai nefericit și nesănătos;
- Copiii ies mai des afară. Copiii cu jucării mai puține caută divertisment în aer liber și învață să aprecieze natură.
Potrivit „Toy Hall of Fame”, cea mai bună jucărie din toate timpurile este … bățul, urmat de cutie, apoi șnur, tuburi din carton și noroi.
Deci, ce puteți face în schimb?
Oferiți-le copiilor experiențe, nu jucării. Cercetătorii de la Universitatea Cornell au descoperit că “oamenii sunt mai recunoscători și chiar mai generoși când au parte de experiențe, mai degrabă decât atunci când primesc cadouri materiale”.
Profesorul de psihologie Thomas Gilovich a efectuat mai multe studii pe această temă și a ajuns la concluzia că “fericirea este derivată din experiențe, nu din lucruri “.
Gilovich explică: “Unul dintre dușmanii fericirii este adaptarea, noi cumpărăm lucruri care să ne facă fericiți și reușim, dar numai pentru o vreme. Lucrurile noi sunt interesante pentru noi, la început, dar apoi ne adaptăm la ele. În curând ne obișnuim cu posesiunile noastre”.
Experiențele pot îmbunătăți viața copiilor mai mult decât o pot face jucăriile. Folosește banii pe care i-ai cheltui pe jucării pentru o excursie la Disneyland sau la grădina zoologică. Cercetările au arătat că amintirile din experiențele copiilor au durat mult mai mult timp decât entuziasmul oferit de câteva jucării de Crăciun.
De fapt, studiile arată că micuții care dețin mai puține bunuri materiale, dar relații pozitive cu părinții și colegii, au o stimă de sine crescută. De asemenea, aceștia au mai puține probleme de comportament și demonstrează o mai mare rezistență în fața obstacolelor decât copiii cu părinți cu posibilități materiale.
Dar niciunul din aceste lucruri nu contează pentru un copil de 5 ani în dimineața zilei de 25 decembrie, când toate așteptările și o mulțime de jucării de Crăciun sunt adunate sub brad.
Pentru a te asigura că această experiență va fi una plăcută, începe prin a pune bazele
- Fii proactiv. Începe devreme și menține sărbătoarea simplă. Începeți să vă construiți tradițiile. Într-adevăr gândește-te la asta. Decideți ce va însemna această sărbătoare în casa voastră și alege un număr corespunzător de jucării de Crăciun;
- Alege doar câteva elemente speciale despre care știi că puștiul tău se va bucura cu adevărat, acum și mai târziu. Asigură-te că jucăriile pe care le alegi au o valoare care depășesc noutatea și tendința – astfel știi că nu vor fi uitate curând după ce noutatea s-a epuizat;
- Menține direcția! Pe măsură ce timpul trece și copiii tăi cresc și sunt expuși la alte familii și practicile lor, rezistă nevoii de a ceda presiunii și de a te abate de la viziunea ta despre acele jucării de Crăciun și dăruirea cadourilor;
- Îmbrățișează-ți diferențele, astfel încât să poți fi puternic pentru copiii tăi. Fii pregătit să răspunzi la întrebările copiilor tăi despre motivul pentru care nu primesc atât de multe cadouri ca și prietenii lor. Explică-le că nu este o măsură a iubirii sau o preferință a lui Moș Crăciun, ci într-adevăr una de alegere. Asigură-te că fiecare familie are propriile valori și propriul mod de a face lucrurile;
- Învață-ți devreme copiii că sărbătoarea Crăciunului este despre a dărui, nu despre a obține. Promovează generozitatea în fața copiilor tăi – caută oportunități în comunitatea voastră pentru a da familiilor care au mai puțin și permite-le copiilor să aleagă și să împacheteze ei darurile.
Nu este prea devreme și nici prea târziu pentru a decide cum va arăta Crăciunul pentru familia ta.
Entuziasmul provocat de o jucărie nouă nu durează, dar bucuria experiențelor poate dura o viață. Cadouri mai puține și mai bune sunt un dar mai bun – dar timpul este cel mai bun cadou dintre toate, cel mai bun cadou pe care putem să-l oferim celor care înseamnă cel mai mult pentru noi.
Articol preluat de pe www.totuldespremame.ro. Puteţi citi aici articolul original.
Comentarii articol (0)