Cele două companii au primit amenzi cumulate de peste 94.000 de euro, una fiind sancționată cu 396.608 de lei, în timp ce cealaltă primind o amendă de 52.921 de lei. Motivul, cum am spus mai sus, a fost trucarea unei licitații.
Practic, ce s-a întâmplat a fost că cele două companii au schimbat informații sensibile între ele (astfel de informații sensibile pot să se refere la elemente esențiale ale licitației, cum e prețul sau cât va licita fiecare sau alte chestiuni ce ar putea influența rezultatul acelei licitații). Acest lucru este contrar Legii concurenței nr. 21/1996, care interzice și sancționează astfel de înțelegeri.
Sancțiunea pentru încălcarea unei astfel de interdicții este amenda de la 0,5 la 10% din cifra de afaceri totală realizată în anul financiar anterior sancţionării. Dacă nu a înregistrat cifră de afaceri în anul financiar anterior sancționării sau aceasta nu poate fi determinată, se va lua în considerare cea din anul anterior sau dintr-un an imediat anterior în care astfel de informații sunt valabile. Dacă vorbim de o întreprindere nou-înființată, sancțiunea este amenda de la 15.000 la 2.500.000 lei.
De ce este atât de problematică fapta celor două companii
Având acces la astfel de informații, cele două companii au putut să-și coordoneze comportamentul în timpul licitației (care viza atribuirea unui contract de servicii de pază, pentru o autoritate publică), pentru a nu ajunge să concureze între ele.
Într-o astfel de situație, rezultatul este mai dezavantajos pentru stat, pentru că oferta câștigătoare este mai puțin favorabilă decât ar fi fost dacă licitația s-ar fi desășurat în condiții de concurență normală.
„Conform Legii Concurenței, sunt interzise orice înţelegeri între companii ori practici concertate, care au ca obiect sau au ca efect împiedicarea, restrângerea sau denaturarea concurenţei pe piaţa românească sau pe o parte a acesteia, în special cele care stabilesc, direct sau indirect, preţuri de cumpărare ori de vânzare sau orice alte condiţii de tranzacţionare”, a menționat Consiliul Concurenței în comunicatul prin care a făcut publică sancțiunea.
Este normal ca domeniul licitațiilor publice să fie un domeniu strict supravegheat de autoritatea de concurență, întrucât cadrul în care se desfășoară acestea este, de multe ori, mult mai restrâns decât o piață care, geografic, ar putea să vizeze chiar și un întreg teritoriu național.
În cazul unei licitații, riscul unei coordonări între concurenți sau potențialii concurenți este mai mare, din cauza cadrului restrâns în care se desfășoară acea licitație. Și schimbul de informații poate afecta puternic rezultatul final, cum am spus mai sus: concurenții pot schimba între ei informații sensibile referitoare la preț, însă pot la fel de simplu să discute și despre produsul oferit sau calitatea acestuia (în cazul de față, fiind vorba de un contract de pază, poate exista o coordonare cu privire la tipul de servicii de pază oferite, pentru a face ușoară activitatea eventualului câștigător).
Astfel, posibilitatea de denaturare a concurenței devine mai pregnantă și, crescând riscul, este normal ca și autoritățile să fie mai atente și, eventual, să dea amenzi ridicate.
Atenție! Cooperarea în vederea trucării licitației nu trebuie confundată cu ofertele comune ale unor potențiali competitori, lucru care nu este, neapărat, interzis. Acest lucru ar putea fi permis mai ales atunci când anumite avantaje derivă din astfel de oferte comune, cum ar fi oferirea unui produs sau serviciu mai bun.
Consiliul Concurenței chiar a adoptat un ghid unde oferă o serie de sfaturi practice cu privire la astfel de asocieri, în vederea licitării: de exemplu, limitarea schimbului de informații doar la ceea ce este necesar în vederea elaborării ofertei și, eventual, în vederea executării contractului.