Concret, prevederile referitoare la corectarea documentelor financiar-contabile sunt trecute în Ordinul Ministerului Finanțelor 2.634/2015, însă mai găsim completări inclusiv în Codul fiscal.
Corectarea erorilor se face prin tăierea cu o singură linie a textului greșit sau a cifrei greșite, iar, în același timp, se trece alături textul corect sau cifra corectă.
Asta înseamnă că orice corecții trebuie făcute în toate exemplarele documentului financiar-contabil vizat. Și este necesar ca ele să fie confirmate prin semnătura persoanei care fie a întocmit, fie a corectat documentul, menționându-se și data la care s-au făcut corecturile.
Când corecturile se fac la un document justificativ în care se consemnează operaţii de predare-primire a valorilor materiale și a mijloacelor fixe, este necesară o confirmare (prin semnătură) de la cel care a făcut predarea și de la cel care a făcut primirea.
Dacă avem în vedere documentele completate electronic, corecturile sunt admise numai înainte ca datele din acte să fie prelucrate automat. În același timp, regulile legale mai prevăd că documentele prezentate în listele de erori, anulări sau completări, pe baza cărora se fac modificări în fișiere sau în baza de date a contribuabilului, trebuie să fie semnate de persoanele împuternicite de conducere.
Totuși, există anumite tipuri de documente în care nu se admit corecturi sub nicio formă. Este vorba despre documentele financiar-contabile pe baza cărora se primește, se eliberează sau se justifică numerarul, dar pot fi și alte documente pentru care normele de utilizare prevăd o astfel de restricție.
În cazul în care corecturile nu sunt admise, documentele care conțin greșeli trebuie anulate și păstrate. Cu alte cuvinte, aceste acte trebuie refăcute de la zero cu toate informațiile corecte.
Corectarea facturilor și alte rectificări
Exisă două modalități prin care se pot corecta facturile. Una este pentru cazul în care factura n-a apucat să fie trimisă beneficiarului. În acest caz, factura cu greșeli se anulează și se emite o factură nouă. Însă dacă factura a apucat să ajungă la beneficiar, atunci:
- fie se emite o nouă factură care trebuie să cuprindă, pe de o parte, informațiile din factura inițială, numărul și data facturii corectate, valorile cu semnul minus sau, după caz, o mențiune din care să rezulte că valorile respective sunt negative, iar, pe de altă parte, informațiile și valorile corecte;
- fie se emite o nouă factură conținând informațiile și valorile corecte și concomitent se emite o factură cu valorile cu semnul minus sau, după caz, cu o mențiune din care să rezulte că valorile respective sunt negative, în care se înscriu numărul și data facturii corectate.
În cazurile referitoare la ajustarea bazei de impozitare a TVA-ului, furnizorii sunt obligați să emită facturi cu valorile trecute cu minus sau o mențiune din care să rezulte că valorile respective sunt negative. Asta atunci când baza de impozitare se reduce. Dacă baza de impozitare se majorează, nu se folosește nici minus, nici o mențiune despre valori negative. În orice caz, facturile se transmit, de principiu, și beneficiarului.
În cazul unui control fiscal la care sunt găsite erori la stabilirea corectă a taxei colectate, se emit facturi de corecție către beneficiari. Pe facturile emise trebuie trecută o mențiune că acestea sunt emise după un control și trebuie înscrise într-o rubrică separată în decontul de TVA.
În fine, în cazul autofacturilor, emitentul:
- fie emite o nouă autofactură care să cuprindă, pe de o parte, informațiile din autofactura inițială, numărul și data autofacturii corectate, valorile cu semnul minus sau cu o mențiune din care să rezulte că valorile respective sunt negative, iar, pe de altă parte, informațiile și valorile corecte;
- fie emite o nouă autofactură conținând informațiile și valorile corecte și concomitent emite o autofactură cu valorile cu semnul minus sau cu o mențiune din care să rezulte că valorile respective sunt negative, în care se înscriu numărul și data autofacturii corectate.
Rezultatul fiscal. Atunci când se determină rezultatul fiscal în vederea impozitării profitului, erorile din contabilitate se corectează astfel:
- erorile care se corectează potrivit reglementărilor contabile pe seama rezultatului reportat, prin ajustarea rezultatului fiscal al anului la care se referă acestea și depunerea unei declarații rectificative;
- erorile care se corectează potrivit reglementărilor contabile pe seama contului de profit și pierdere sunt luate în calcul pentru determinarea rezultatului fiscal în anul în care se efectuează corectarea acestora.
Decontul de TVA. Cazurile în care există deconturi de TVA (formularul 300) cu date incorecte se rezolvă prin corectarea cu ajutorul unui decont dintr-o perioadă fiscală ulterioară. De exemplu, greșelile din decontul pe luna decembrie se corectează prin decontul pe luna ianuarie. Corecturile se trec la rândurile de regularizări.
De 18 ani, în fiecare ianuarie, avocatnet.ro structurează și prezintă principalele repere legislative și de reglementare între care ne vom desfășura viețile și afacerile în anul care tocmai începe.
În seria Bine de știut la început de an, cartografiem zilnic cele mai importante coordonate ale anului 2020 pentru toate domeniile relevante (de la taxare, muncă și afaceri până la pensii, legislație auto, moșteniri, divorțuri și multe altele). Găsiți aici, pe măsură ce le publicăm, toate informațiile care să vă ajute să vă orientați mai ușor atât pe plan profesional, cât și personal în privința regulilor aplicabile anul acesta în toate zonele de interes direct pentru voi.