Prima regulă e că orice corectare a unei erori se face prin tăierea, cu o singură linie, a textului greșit sau a cifrei greșite. Alături, se trece textul/cifra corectă.
Important! Modificările trebuie făcute în toate exemplarele documentelui modificat inițial, pentru a coincide cu acesta. Este, de asemenea, important ca ele să fie confirmate prin semnătura persoanei care fie a întocmit, fie a corectat documentul, menționându-se și data la care s-au făcut corecturile.
Ce se întâmplă în privința documentelor care atestă operații de predare-primire a valorilor materiale și a mijloacelor fixe, având în vedere că, aici, discutăm de operațiuni în care sunt implicate două părți? Este neceasară o confirmare (și o semnătură) atât din partea celui care a făcut predarea, dar și din partea celui care a făcut primirea.
În ceea ce privește documentele completate electronic, corecturile sunt admise numai înainte ca datele din acte să fie prelucrate automat.
În același timp, regulile legale mai prevăd că documentele prezentate în listele de erori, anulări sau completări, pe baza cărora se fac modificări în fișiere sau în baza de date a contribuabilului, trebuie să fie semnate de persoanele împuternicite de conducere.
În același timp, există anumite tipuri de documente cu privire la care corectarea lor este interzisă: documentele financiar-contabile pe baza cărora se primește, se eliberează sau se justifică numerarul; dar poate fi vorba și de alte documente pentru care normele de utilizare prevăd o astfel de restricție.
Bineînțeles, faptul că nu sunt admise corecturile, nu înseamnă că este imposibil de remediat eroarea. În acest caz, însă, se va proceda la anularea documentului greșit și refacerea lui, de la zero. E important, însă, ca documentul anulat să fie păstrat.
Corectarea facturilor și alte rectificări
Pentru corectarea facturilor, regulile (care sunt stabilite în Codul fiscal) diferă după cum factura a fost trimisă sau nu beneficiarului. În primul caz, regulile sunt simple: anularea facturii și emiterea uneia noi. În al doilea caz, însă, situația e un pic mai complexă:
- fie se emite o nouă factură care trebuie să cuprindă, pe de o parte, informațiile din factura inițială, numărul și data facturii corectate, valorile cu semnul minus sau, după caz, o mențiune din care să rezulte că valorile respective sunt negative, iar, pe de altă parte, informațiile și valorile corecte;
- fie se emite o nouă factură conținând informațiile și valorile corecte și concomitent se emite o factură cu valorile cu semnul minus sau, după caz, cu o mențiune din care să rezulte că valorile respective sunt negative, în care se înscriu numărul și data facturii corectate.
În cazurile referitoare la ajustarea bazei de impozitare a TVA-ului, furnizorii sunt obligați să emită facturi cu valorile trecute cu minus sau o mențiune din care să rezulte că valorile respective sunt negative. Asta atunci când baza de impozitare se reduce. Dacă baza de impozitare se majorează, nu se folosește nici minus, nici o mențiune despre valori negative. În orice caz, facturile se transmit, de principiu, și beneficiarului.
În cazul unui control fiscal la care sunt găsite erori la stabilirea corectă a taxei colectate, se emit facturi de corecție către beneficiari. Pe facturile emise trebuie trecută o mențiune că acestea sunt emise după un control și trebuie înscrise într-o rubrică separată în decontul de TVA.
În fine, în cazul autofacturilor, emitentul:
- fie emite o nouă autofactură care să cuprindă, pe de o parte, informațiile din autofactura inițială, numărul și data autofacturii corectate, valorile cu semnul minus sau cu o mențiune din care să rezulte că valorile respective sunt negative, iar, pe de altă parte, informațiile și valorile corecte;
- fie emite o nouă autofactură conținând informațiile și valorile corecte și concomitent emite o autofactură cu valorile cu semnul minus sau cu o mențiune din care să rezulte că valorile respective sunt negative, în care se înscriu numărul și data autofacturii corectate.
Rezultatul fiscal. Atunci când se determină rezultatul fiscal în vederea impozitării profitului, erorile din contabilitate se corectează astfel:
- erorile care se corectează potrivit reglementărilor contabile pe seama rezultatului reportat, prin ajustarea rezultatului fiscal al anului la care se referă acestea și depunerea unei declarații rectificative;
- erorile care se corectează potrivit reglementărilor contabile pe seama contului de profit și pierdere sunt luate în calcul pentru determinarea rezultatului fiscal în anul în care se efectuează corectarea acestora.
Comentarii articol (0)