„Iată că în ultima perioadă avem o nouă abordare. Și anume, în a doua jumătate a anului 2019, Direcția Antifraudă a desfășurat o campanie tematică ce a vizat tratamentul fiscal, din punct de vedere al impozitului pe venit și al contribuțiilor sociale, pentru tichetele cadou achiziționate de companii”, a atras atenția recent, la o conferință de fiscalitate, Corina Mîndoiu, partener asociat la EY România.
Cum s-a desfășurat acest control? Specialista a spus că inspectorii au trimis la mai mulți contribuabili o adresă prin care au cerut informații pentru perioada 2014 - 2018. Concret, s-a solicitat valoarea tichetelor cadou achiziționate pe fiecare an, cine sunt beneficiarii tichetelor și cine le sunt angajatorii, ce tratament fiscal s-a aplicat tichetelor și dacă există relații comerciale (sau de orice alt fel) cu angajatorii persoanelor care au primit tichete cadou. În acest fel s-au identificat două spețe: tichete acordate propriilor salariați și tichete acordate salariaților partenerilor de afaceri pentru stimularea vânzărilor.
„În zona de tichete cadou acordate propriilor salariați, să spunem că nu au fost prea multe surprize, pentru că, de ceva timp, tratamentul fiscal pentru această situație este cât de cât clar. (...) Pe de altă parte, când Direcția Antifraudă a verificat și tichetele cadou acordate partenerilor de afaceri, aici tratamentul este foarte neclar. De ce? Pentru că legislația este neclară, pe acest subiect, de foarte mulți ani, lucru care este cunoscut de Ministerul de Finanțe și de organele de control.
Această neclaritate pornește de la faptul că în normele pentru aplicarea Codului fiscal există o singură propoziție, care prevede că avantajele de natură salarială, care sunt subiect de impozit pe venit și contribuții sociale, reprezintă orice foloase primite de angajat de la terți sau ca urmare a prevederilor contractului individual de muncă sau a unei relații comerciale între părți. Ca urmare, Ministerul de Finanțe și organele de control sunt de părere că, dacă eu, o companie, remunerez angajații partenerilor de afaceri pentru a-mi spori vânzările, atunci acești angajați au primit avantaje de natură salarială de la mine, ca și cum ar fi primit un bonus”, a explicat Corina Mîndoiu.
Așa că întrebarea a fost cum tratăm fiscal un asemenea beneficiu? Partenerul asociat de la EY a spus că mulți contribuabili au considerat că tratamentul fiscal corect este plata impozitului pe venit și atât. Însă acest tratament nu este 100% sigur. Mai precis, dacă impozitul este o certitudine, în privința contribuțiilor sociale lucrurile nu mai sunt atât de sigure.
„Codul fiscal prevede următorul lucru, din perspectiva impozitului pe venit: plătitorul, în cazul nostru cel care acordă tichetul cadou, are obligația de a reține impozit pe venit. Că este impozit pe salariu, că este impozit pe venit din alte surse, nu contează, pentru că e aceeași cotă. Pe de altă parte, când vorbim de contribuțiile sociale, termenul care se utilizează în Codul fiscal este angajatorul. Eu, companie care acord tichete cadou, nu sunt angajator - ca urmare, nu am obligația de a reține contribuțiile sociale.
Ce s-a întâmplat, totuși, cumva ca o clarificare? În toamna anului trecut, când s-a modificat declarația 112 (privind taxele salariale - n. red.), s-a introdus o rubrică numită avantaje primite de angajat de la terți. Ceea ce ne-a dus cu gândul că angajatorul ar trebui să afle cumva de la partenerii de afaceri că angajații săi au primit astfel de tichete și trebuie să rețină contribuții sociale și probabil și impozit pe venit. În continuare, nu este foarte clar care este mecanismul de reținere a acestor taxe”, a continuat specialista.
În momentul de față, există unele modificări fiscale pregătite în Parlament exact pentru această situație, dar despre care nu se știe dacă vor deveni sau nu oficiale în viitor. Astfel, angajatorul care acordă tichete angajaților partenerilor de afaceri ar urma să plătească impozit pe venit și contribuții sociale. Iar angajatorul care acordă tichete partenerului de afaceri și acesta din urmă le dă mai departe, atunci taxele salariale ar urma să fie plătite de angajatorul salariaților care primesc tichetele.
În orice caz, Corina Mîndoiu a subliniat că se așteaptă la continuarea controalelor, pe tratamentul fiscal al tichetelor cadou, inclusiv pentru cele achiziționate și acordate de companii în anul 2019. Asta pe lângă alte tendințe identificate de cei de la EY, dar și de redacția avocatnet.ro.
Așadar, riscul este ca, dacă inspectorii consideră că o companie a aplicat un tratament fiscal greșit, să o oblige la plata suplimentară de taxe.
Informații mai multe despre tratamentul fiscal al tichetelor cadou acordate propriilor salariați, inclusiv pentru domeniul construcțiilor (unde sunt taxe salariale reduse), pot fi găsite în acest articol.
Comentarii articol (0)