Legea nr. 39/2020 a intrat luni în vigoare, realizând astfel un cadru legislativ unitar în ceea ce privește aspectele esențiale ale dreptului la pensie al notarilor publici, având în vedere că de-a lungul timpului acestea au fost stabilite prin mai multe acte normative.
Practic, documentul reunește toate aspectele cu privire la acordarea pensiilor pentru notari, într-o singură lege. În sistemul propriu, notarii publici au dreptul la aceleași categorii de pensii la care aveau acces și până acum:
- pensia pentru limită de vârstă;
- pensia anticipată;
- pensia de invaliditate;
- pensia de urmaș.
Nici modalitatea de calcul nu s-a schimbat, așa încât cuantumul pensiilor se determină prin înmulțirea punctajului mediu acumulat de asigurat cu valoarea unui punct de pensie.
Punctajul mediu se determină prin împărțirea sumei punctajelor lunare ale asiguratului (stabilit prin raportarea venitului lunar la venitul de referință sabilit anual) la numărul de luni corespunzătoare perioadei complete de contribuție (35 de ani atât pentru femei, cât și bărbați).
Condițiile de acordare a pensiilor
În continuare, condițiile de acordare a pensiilor rămân neschimbate, ceea ce înseamnă că, pentru a obține pensia pentru limită de vârstă, notarii trebuie să ajungă la vârsta standard de pensionare (65 de ani atât pentru femei, cât și pentru bărbați) și să îndeplinească perioada minimă de contribuție (zece ani, atât pentru femei, cât și pentru bărbați). Perioada completă de contribuție este de 35 de ani.
Pensia anticipată poate fi obținută de notarii care au împlinit vârsta de 60 de ani și care au realizat o perioadă de contribuție de cel puțin 25 de ani.
Pensia de invaliditate se poate solicita de notarii care au fost încadrați în gradul I sau II de invaliditate și care la data emiterii deciziei medicale erau notari publici. Pensionarii încadrați în gradul I de invaliditate au dreptul și la o indemnizație de însoțitor.
Pensia de urmaș revine copiilor și soțului supraviețuitor, dacă a fost efectuată o perioadă minimă de cotizare de zece ani.
De asemenea, Legea nr. 39/2020 prevede o contribuție lunară de 20% din venitul lunar asigurat.
Ajutoare financiare
În cadrul sistemului propriu, notarii publici au dreptul și la ajutoare financiare. Legea păstrează aceleași reguli cu privire la acordarea acestora, astfel că notarii beneficiază de ajutoare financiare precum:
- ajutor financiar pentru retragere din profesie - pentru cei care au realizat o perioadă minimă de contribuție de cinci ani. Se va acorda o singură dată, după încetarea calității de notar public.
- ajutor de deces - de care va beneficia o singură persoană (soțul supraviețuitor, copilul, părintele, reprezentantul legal sau orice altă persoană care a suportat cheltuielile cauzate de deces).
Pentru a beneficia de aceste pensii și ajutoare financiare, notarii publici trebuie să capete statutul de contribuabili în sistemul propriu. Potrivit noii legi, notarii sunt considerați contribuabili dacă se află în funcție, dacă sunt mebri ai Uniunii Naționale a Notarilor Publici din România și dacă își plătesc contribuțiile, devenind astfel asigurați.
Aceștia au obligația de a depune declarația individuală de asigurare în scopul comunicării venitului lunar, în funcție de care se stabilește baza de calcul lunară a contribuției individuale. În cazul în care nu a fost depusă această declarație, baza de calcul va fi constituită de venitul minim asigurat din cadrul sistemului propriu.
Venitul lunar asigurat se poate modifica anual, în luna decembrie, urmând să își producă efectele din ianuarie anul următor. Calculul și plata contribuțiilor individuale lunare se efectuează de asigurați prin ordin de plată până la data de 25 a lunii următoare celei pentru care se datorează plata.
Plata contribuției poate face și anticipat, pe o perioadă de maximum 12 luni.
Un notar public poate beneficia de drepturile de pensie o dată cu îndeplinirea condițiilor prevăzute de lege, iar acestea se vor acorda de la data înregistrării cererii, dar nu înainte de încetarea calității de notar public.
Depunerea cererilor de pensionare
Legea privind acordarea pensiilor pentru notari păstrează aceeași procedură de depunere a cererii de pensionare și de contestare a deciziilor. Astfel, cererea de pensionare se depune la sediul Casei de pensii sau la Camera Notarilor Publici din raza teritorială în care asiguratul și-a desfășurat activitatea sau își are domiciliul.
Excepție de la această regulă face pensia de invaliditate (pentru cei încadrați în gradul I sau II) care se acordă de la data încetării calității de notar public, dacă cererea a fost depusă în termen de 30 de zile de la data încetării activității.
Toate deciziile emise de Casa de pensii pot fi contestate în termen de 30 de zile de la comunicare la Biroul Executiv al Consiliului Uniunii, care poate decide admiterea totală sau parțială a contestației sau respingerea acesteia. Termenul de soluționare este de 45 de zile de la data înregistrării.
De asemenea, hotărârile Biroului executiv pot fi atacate în tribunal, în termen de 30 de zile de la comunicare.
Comentarii articol (0)