Așa cum reiese din două decizii de miercuri ale președintelui AFM, sesiunea de depunere a dosarelor persoanelor juridice în cadrul programelor Rabla Clasic și Rabla Plus a fost prelungită până la data de 20 noiembrie 2020.
Coordonatele programelor pentru anul curent au fost oficializate în luna martie, fiind cuprinse în două acte normative - Ordinul Ministerului Mediului nr. 324/2020 (Rabla Clasic) și Ordinul Ministerului Mediului nr. 323/2020 (Rabla Plus).
Rabla Clasic
Firmele care vor să se înscrie trebuie să ducă la casat o mașină veche, înmatriculată în România înainte de 31 decembrie 2012. Prima de casare rămâne la aceeași valoare din trecut, potrivit ordinului menționat: 6.500 de lei pentru fiecare rablă, firmele putând să ducă mai multe mașini la casat.
Prima de casare poate fi folosită pentru cumpărarea unei mașini noi cu motor care generează cel mult 30 g CO2/km în regim de funcționare mixt. În plus față de această sumă, se poate adăuga un ecobonus, astfel:
- 2.500 de lei, pentru achiziționarea de autovehicule noi, echipate cu sistem de propulsie hibrid - aici vorbim de un ecobonus ceva mai mare decât cel de anul trecut (1.700 de lei);
- 1.000 de lei, dacă se cumpără o mașină nouă, cu motor care generează maximum 98 g CO2/km în regim de funcţionare mixt.
Notă: O noutate a programului Rabla 2020 e faptul că pot fi cumpărate și motociclete. Mai exact, pentru mașina dusă la casat se pot da, pentru o motocicletă care nu generează mai mult de 100 g CO2/km, 3.500 de lei.
Dacă mașina nouă întrunește ambele condiții de la cele două ecobonusuri de mai sus, atunci acestea se pot cumula. Firmele pot duce la casare însă mai multe mașini, în aceleași condiții, suma maximă din cererea de finanțare fiind de 200.000 de euro, adică la fel ca anul trecut. Dacă firma activează în domeniul transporturilor rutiere de mărfuri însă, suma solicitată nu poate fi mai mare de 100.000 de euro. Desigur, prima de casare reprezintă doar o parte din prețul unei mașini noi, diferența urmând să fie suportată de firmă.
Pe scurt, parcursul programului Rabla, de la momentul înscrierii și până la cumpărarea mașinii noi, este următorul:
- se depune dosarul de înscriere la AFM;
- se publică lista cu firmele acceptate;
- cei care se regăsesc pe listă se duc apoi la producătorul validat pe care l-au ales ca să obțină documentele necesare pentru nota de înscriere;
- odată ce au nota de înscriere, se duc cu mașina veche / mașinile vechi la casat la colectorii autorizați;
- apoi la direcțiile de permise pentru radierea lor din circulație;
- se întorc la producător cu documentele casării și radierii și
- abia apoi se pot duce înapoi la producător să cumpere mașina nouă sau mașinile noi.
Condițiile de înscriere. Firmele care vor să se înscrie în programul Rabla Clasic trebuie să îndeplinească, în mod cumulativ, mai multe condiții:
- să fie proprietare pe mașinile duse la casat (altfel spus, mașinile să fie ale persoanei juridice, iar nu pe numele unui administrator de firmă sau al unui angajat oarecare);
- să acționeze în nume propriu;
- să aibă sediul profesional în România şi să desfăşoare activităţi pe teritoriul României;
- să nu aibă datorii la bugetul de stat, bugetele locale sau bugetul Fondului pentru mediu (taxe, impozite, contribuții, amenzi inclusiv);
- să nu fie în insolvență, faliment, procedură de reorganizare judiciară, dizolvare, lichidare, desfiinţare, închidere etc.;
- valoarea totală a ajutoarelor de minimis de care au beneficiat în ultimii doi ani fiscali precedenţi şi anul fiscal în cursul căruia se depune dosarul de înscriere în program, cumulată cu valoarea alocării financiare acordate pentru casarea automobilului, nu depăşeşte echivalentul în lei a 200.000 de euro (100.000 de euro pentru firmele din sectorul transporturilor);
- nu sunt înregistrate cu fapte sancţionate de legislaţia financiară, iar solicitantul nu a fost condamnat pentru infracţiuni împotriva mediului prin hotărâre judecătorească definitivă.
Rabla Plus
Prin programul Rabla Plus, firmele pot cumpăra și în 2020 mașini cu propulsie pur electrică sau hibridă, dar se pot cumpăra doar mașini noi, care nu au mai fost înmatriculate niciodată, precum și, în premieră, motociclete electrice. Noutatea programului recent oficializat e că mașinile nou-cumpărate nu pot fi înstrăinate în primul an de la achiziționare.
La fel ca în anul precedent, valoarea unui ecotichet Rabla Plus e de până la 45.000 de lei, dar nu mai mult de 50% din prețul de comercializare, pentru achiziţionarea unui autovehicul nou pur electric, sau de 20.000 de lei, dar nu mai mult de 50% din prețul de comercializare, pentru achiziţionarea unui autovehicul nou electric hibrid cu sursă de alimentare externă și care are emisii de CO2 de până la 50 g/km.
Firmele potea utiliza, în cursul unui an, doar un ecotichet pentru cumpărarea unui singur autovehicul electric sau hibrid, dar pot cumpăra mai multe astfel de mașini, utilizând câte un ecotichet pentru achiziția fiecăreia dintre ele. Spre deosebire de programul Rabla Clasic, la solicitarea de ecotichete prin programul Rabla Plus nu este nevoie de casarea unei mașini vechi.
Condițiile de îndeplinit pentru înscriere sunt similare celor de la Rabla Clasic.
AFM reamintește celor interesați că, mai nou, dosarele de acceptare depuse de către persoanele juridice în cadrul programelor Rabla Clasic și Rabla Plus se transmit la AFM exclusiv prin intermediul poștei electronice.