Detaliile programelor Rabla Clasic și Rabla Plus din acest an au fost recent oficializate, fiind cuprinse în două proiecte de ordin publicate în Monitorul Oficial. Mai exact, Rabla Clasic apare în Ordinul ministerului mediului nr. 324/2020, iar Rabla Plus, în Ordinul ministerului mediului nr. 323/2020.
Rabla Clasic
PFA-urile au posibilitatea să ducă la casare mai multe mașini și să obțină mai multe prime de casare pentru a cumpăra mașini noi, mai puțin poluante, cu încadrarea în plafonul maximal prevăzut de legislație: 200.000 de euro sau 100.000 de euro, dacă activează în transporturi. Cei care vor să se înscrie vor trebui să ducă mașini înmatriculate în România înainte de 31 decembrie 2012. Prima de casare rămâne la aceeași valoare, potrivit proiectului: 6.500 de lei pentru fiecare rablă dusă la casare.
Prima de casare va putea fi folosită pentru cumpărarea unei mașini noi cu motor care generează cel mult 30 g CO2/km în regim de funcționare mixt. În plus față de această sumă se va mai putea adăuga un ecobonus, astfel:
- 2.500 de lei, pentru achiziționarea de autovehicule noi, echipate cu sistem de propulsie hibrid - aici vorbim de un ecobonus ceva mai mare decât cel de anul trecut, de 1.700 de lei;
- 1.000 de lei, dacă se cumpără o mașină nou, cu motor care generază maximum 98 g CO2/km în regim de funcţionare mixt.
O noutate a Rabla 2020 e faptul că vor putea fi cumpărate și motociclete. Mai exact, pentru mașina dusă la casat se vor putea da pentru o motocicletă care nu generează mai mult de 100 g CO2/km 3.500 de lei.
Important! Dacă se casează două mașini, se obțin două prime de casare (plus eventualele ecobonusuri aferente) și trebuie cumpărate două mașini noi. Oricâte prime de casare se obțin, în total, nu pot depăși 200.000 de euro (100.000 de euro, dacă vorbim de un PFA care activează în domeniul transporturilor rutiere de mărfuri).
Condiții de înscriere
Nu toate PFA-urile care duc mașini la casat sunt eligibile să primească o primă de casare. Criteriile de eligibilitate impuse de ordinul ministrului de mediu la care m-am referit mai sus sunt următoarele:
- PFA-ul acţionează în nume propriu și e proprietarul mașinii;
- are sediul profesional în România şi desfăşoară activităţi economice pe teritoriul României;
- are îndeplinite obligaţiile de plată a taxelor, impozitelor, amenzilor şi contribuţiilor către bugetul de stat, bugetele locale, bugetul Fondului pentru mediu, conform prevederilor legale în vigoare;
- potrivit declaraţiei pe propria răspundere din cererea de finanţare, solicitantul nu a fost condamnat pentru infracţiuni împotriva mediului prin hotărâre judecătorească definitivă;
- nu are suspendate ori restricţionate activităţile, nu e în insolvență, faliment, nu se află în procedură de reorganizare judiciară, dizolvare, lichidare, desfiinţare, închidere, inclusiv închidere operaţională, u se află sub administrare specială, nu are suspendate ori restricţionate activităţile, inclusiv cele economice, nu se află într-o altă situaţie similară legal reglementată;
- nu este înregistrat cu fapte sancţionate de legislaţia financiară;
- nu a fost şi nu este subiectul unei proceduri de recuperare a unui ajutor de stat declarat ca fiind ilegal şi incompatibil cu piaţa comună;
- valoarea totală a ajutoarelor de minimis de care solicitantul a beneficiat pe o perioadă de trei ani consecutivi (doi ani fiscali precedenţi şi anul fiscal în cursul căruia depune dosar de acceptare în program), cumulată cu valoarea alocării financiare acordate în baza schemei de minimis, nu depăşeşte echivalentul în lei, la data depunerii dosarului de acceptare, a 200.000 euro (sau 100.000 euro, dacă activează în sectorul transporturilor rutiere de mărfuri);
- nu a obţinut şi nu este pe cale să obţină finanţare prin proiecte ori programe finanţate din alte fonduri publice, inclusiv fonduri comunitare, pentru achiziţionarea aceluiaşi/aceloraşi autovehicul/autovehicule care urmează a fi achiziţionat/ achiziţionate prin program, potrivit declaraţiei pe propria răspundere din cererea de finanţare.
Primul pas pe care trebuie să-l facă PFA-ul aici este să-și ducă dosarul de înscriere la AFM, odată ce înscrierile sunt dechise. Prima de casare și eventualele ecobonusuri reprezintă doar o parte din prețul de achiziție al mașinii noi (cu tot cu TVA). Restul de preț trebuie suportat de către cumpărător, din surse proprii, credit, leasing etc.
Rabla Plus
Prin programul Rabla Plus, PFA-urile vor putea cumpăra și în 2020 mașini cu propulsie pur electrică sau hibridă, dar se vor putea cumpăra doar mașini noi, care nu au mai fost înmatriculate niciodată, precum și, în premieră, motociclete electrice. Noutatea programului aflat acum în dezbatere e că mașinile nou-cumpărate nu vor putea fi înstrăinate în primul an de la achiziționare.
La fel ca anul precedent, valoarea unui ecotichet Rabla Plus va fi de până la 45.000 de lei, dar nu mai mult de 50% din prețul de comercializare, pentru achiziţionarea unui autovehicul nou pur electric, sau de 20.000 lei, dar nu mai mult de 50% din prețul de comercializare, pentru achiziţionarea unui autovehicul nou electric hibrid cu sursă de alimentare externă și care are emisii de CO2 de până la 50 g/km.
PFA-urile vor putea utiliza, în cursul unui an, doar un ecotichet pentru cumpărarea unui singur autovehicul electric sau hibrid, dar vor putea cumpăra mai multe astfel de mașini, utilizând câte un ecotichet pentru achiziția fiecăreia dintre ele. Spre deosebire de programul Rabla Clasic, la solicitarea de ecotichete prin programul Rabla Plus nu este nevoie de casarea unei mașini vechi.
Condițiile de îndeplinit pentru înscriere sunt similare celor de la Rabla Clasic.