Practic, odată ce ultimul impediment major a fost înlăturat recent, aplicația e-Popriri va putea deveni funcțională în cursul lunii viitoare. Mai precis, la începutul lunii februarie 2020 s-au făcut o serie de modificări la Codul de procedură fiscală, care erau necesare pentru activarea aplicației.
„Un alt proiect în domeniul digitalizării ANAF, care va funcționa în curând, este cel al popririi electronice. După ce a fost adoptat cadrul legal necesar implementării acestui sistem, noi spunem că începând cu luna martie veți vedea un progres din acest punct de vedere. Pentru implementarea acestui sistem de proprire electronică și de ridicare electronică a popririlor în timp real am avut discuții și am colaborat cu instituțiile de credit și ARB (Asociația Română a Băncilor - n. red.), pentru ca lucrurile să se întâmple cât mai curând”, a declarat miercuri Mirela Călugăreanu, președintele ANAF, la conferința anuală de taxe organizată de PwC România.
Din informațiile pe care le aveam în octombrie 2019 reieșea că aplicația e-Popriri era gata chiar de la acel moment, dar că mai erau necesare unele modificări la Codul de procedură fiscală. Modificările erau incluse într-un proiect de lege dezbătut de Parlament (care încă nu și-a încheiat procesul legislativ nici acum), însă Guvernul a decis să le oficializeze mai repede pe calea ordonanței.
Așadar, odată ce ultima piedică majoră a fost înlăturată, a rămas doar ca ANAF și băncile să colaboreze pentru punerea în funcțiune a aplicației e-Popriri, lucru care se întâmplă chiar în această perioadă.
Prin aplicația e-Popriri, se va face un schimb rapid de informații între Fisc, entitățile din subordinea sa și bănci. Aplicația va fi folosită de o direcție specializată a Fiscului pentru:
- gestionarea centralizată a informațiilor legate de înființarea popririlor de către organele fiscale centrale, inclusiv suspendarea, continuarea și ridicarea popririlor generate prin aplicație, dar și actualizarea sumelor rămase de recuperat pentru care s-au înființat popriri;
- centralizarea datelor la nivel național, astfel încât informațiile deținute de părțile implicare, Fisc și bănci să fie în concordanță;
- obținerea de rapoarte, la nivel central, referitoare la stadiul sumelor aferente popririlor înființate.
Încă din vara anului 2017, popririle bancare se comunică băncilor printr-un mecanism de procesare masivă. Practic, Fiscul a pus la dispoziția instituțiilor de credit o platformă specială pentru asta. Dar autoritățile recunosc, totuși, că sunt probleme - fiecare bancă virează sumele pentru care există popriri, însă fără să știe de sumele deja virate de către alte instituții de credit.
În multe cazuri, situația aceasta duce la reținerea din conturile datornicilor a unor sume mai mari decât cele pentru care există popriri, iar rezolvarea vine destul de greu.