„Un alt proiect care va fi implementat tot în cursul acestui an este interconectarea caselor de marcat. Se fac eforturi pentru ca lucrurile să se întâmple cât mai curând posibil, ați auzit-o și din declarațiile publice ale domnului ministru [Florin Cîțu]”, a anunțat miercuri Mirela Călugăreanu, președintele ANAF, la o conferință fiscală organizată de PwC România.
Concret, sistemul național de monitorizare a caselor de marcat va fi luat prin achiziție publică, proces pe care reprezentanții Ministerului Finanțelor l-au demarat deja. Sistemul va include atât partea de hardware, cât și partea de software.
„Suntem în linie dreaptă cu privire la această implementare. Am parcurs deja etapele preliminare ale achiziției publice, acelea ale consultării de piață, lansând un caiet de sarcini privind conectarea aparatelor de marcat. Deci, vom face o achiziție pentru conectare, care va include și hard, și soft. Am discutat cu cei care au venit după lansarea caietului de sarcini. Suntem acum în faza de finalizare a caietului de sarcini, după aceste discuții - am ajuns, deci, la soluția finală a achiziției publice (...). Până la sfârșitul acestei luni urmează să finalizăm caietul de sarcini și să continuăm procedura, care, estimăm noi, că până la sfârșitul anului ne va duce în situația de a putea conecta [casele de marcat]. (...) Acum, spre deosebire de anul trecut, vedem luminița de la capătul tunelului”, a explicat la același eveniment Doru Dudaș, director general la Ministerul Finanțelor.
Acum un an, directorul general spunea, în linii mari, că această conectare ar putea să fie făcută în partea a doua a anului 2019, după ce toate vechile case de marcat cu jurnal tipărit urmau să fie înlocuite cu aparatele cu jurnal electronic. Totuși, după atâta timp, actualmente încă mai sunt în jur de 200.000 - 250.000 de aparatare de înlocuit, motiv pentru care nici nu s-a trecut la conectarea lor la sistemul ANAF pe final de 2019.
Totodată, acum un an nu se discuta la nivelul Ministerului Finanțelor despre sistemul național de monitorizare - dacă va fi făcut prin forțe proprii sau dacă se va face o achiziție publică. Astfel, autoritățile fiscale sunt încrezătoare că mult-așteptata conectare a tuturor caselor de marcat la sistemul național va avea loc efectiv pe final de 2020.
Registrul național prin care se va ține evidența caselor de marcat din România va ajuta Fiscul la monitorizarea tuturor aparatelor în timp real. În acest sens, firmele vor fi obligate să-și conecteze la internet casele de marcat, astfel încât datele fiscale să ajungă direct la autorități. Momentan, până se ajunge la conectarea aparatelor la registrul național, firmele trebuie să facă raportări lunare la Fisc.
Companiile mari și mijlocii ar fi trebuit să-și înlocuiască aparatele până la 1 iunie 2018, în timp ce companiile mici ar fi trebuit să-și înlocuiască aparatele până la data de 1 august 2018. Însă amenzile pentru neînlocuirea caselor de marcat se pot aplica abia de la 1 septembrie 2018, pentru firmele mari și mijlocii, și de la 1 noiembrie 2018, pentru firmele mici.
Potrivit legislației, amenzile pentru nerespectarea calendarului înlocuirii caselor de marcat sunt cuprinse între 8.000 și 10.000 de lei. Însă fapta este iertată momentan la prima abatere, deoarece este acoperită de legislația prevenirii.
Inițial, cei de la Finanțe estimau că ar fi în jur de 800.000 de case de marcat vechi de înlocuit, însă cele mai recente estimări sunt pe la 700.000 - 750.000. Din 2018 și până la începtul acestui an au fost înlocuite puțin peste 500.000 de aparate vechi, conform datelor deținute de autorități.