Mirela Călugăreanu, președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), a confirmat pentru avocatnet.ro că, cel târziu la 31 martie 2021, toate casele de marcat cu jurnal electronic vor fi conectate la sistemul de monitorizare al Fiscului. Acest lucru înseamnă că aparatele vor transmite singure organelor fiscale rapoarte și informații, nemaifiind necesară depunerea de formulare în acest scop la ANAF.
Informația ne-a fost furnizată de șefa ANAF
în cadrul unui interviu pentru podcastul „Trei”, ce este difuzat săptămânal de redacția avocatnet.ro. Practic, asta înseamnă că avem
o amânare a termenului final până la care comercianții și prestatorii de servicii trebuie să-și conecteze casele de marcat la sistemul de monitorizare (în acest moment legislația prezintă 31 ianuarie 2021 ca termen limită pentru conectare).
„Interconectarea caselor de marcat cu jurnal electronic la sediul central al ANAF este un proces în curs de finalizare. Aplicația informatică este gata, a fost deja testată și, din această perspectivă, știți că termenul pe care ni l-am propus inițial este 31 martie 2021, termenul la care toate categoriile de contribuabili vor fi interconectate la serverul central al ANAF. Întregul proces de monitorizare pe care l-am realizat împreună cu CliF-ul (o aplicație pusă la dispoziție de autoritățile fiscale - n. red.), dar și în parteneriat cu reprezentanții mediului de afaceri, ne oferă posibilitatea să spunem că vom respecta acest termen. Deci, 31 martie 2021 este termenul la care absolut toată lumea va fi interconectată la serverul central al ANAF”, a declarat
Mirela Călugăreanu.
Oficial,
calendarul conectării caselor de marcat cu jurnal electronic a fost stabilit astă-vară prin Ordinul ANAF 2.668/2020. Acesta (încă) prevede că marii contribuabili trebuiau să se conecteze în perioada 1 iulie -
30 septembrie 2020, iar contribuabilii mici și mijlocii - până la
31 ianuarie 2021.
Totuși, socotelile autorităților au fost date peste cap de întârzierile producătorilor/distribuitorilor de case de marcat pe partea de dezvoltare de software, care e necesară la conectarea aparatelor la sistemul ANAF. Totodată, după dezvoltare au mai fost necesare și alte etape (testare, avizare, implementare), întregul proces durând în jur de trei luni. Din acest motiv,
marii contribuabili n-au avut cum să se conformeze până la 30 septembrie, astfel că Guvernul
a suspendat recent, până la finalul anului curent, sancțiunile care se pot da pentru nerespectarea calendarului de conectare la sistemul ANAF.
Asta înseamnă că declarațiile Mirelei Călugăreanu vin ca o confirmare a faptului că întregul calendar oficial de conectare se va decala, astfel încât să permită tuturor contribuabililor să își conecteze casele de marcat.
Registrul național prin care se va ține evidența caselor de marcat din România va ajuta Fiscul la
monitorizarea tuturor aparatelor în timp real. În acest sens, firmele sunt obligate să-și conecteze la internet casele de marcat, astfel încât datele fiscale să ajungă direct la autorități. În prezent, până se ajunge la conectarea aparatelor la registrul național, firmele trebuie să facă raportări lunare la Fisc.
În paralel se desfășoară și amplul proces de înlocuire a vechilor case de marcat cu jurnal tipărit cu cele cu jurnal electronic. Numai acestea din urmă pot fi conectate la internet și, implicit, la sistemul ANAF. În acest caz vorbim de un termen final depășit cu mult și, conform estimărilor oficiale, încă mai sunt în jur de 150.000 - 200.000 de aparate vechi de înlocuit.
Amenda pentru neconectarea noilor case de marcat la sistemul ANAF este
între 8.000 și 10.000 de lei, dar aceasta este suspendată până la 31 decembrie 2020. Pentru neînlocuirea vechilor case de marcat, amenda este aceeași, însă contribuabilii riscă inclusiv suspendarea temporară a activității.
Podcastul Trei, produs de avocatnet.ro, poate fi ascultat, cu un episod nou săptămânal, pe toate platformele de podcasting: Spotify // Google Podcasts // Apple Podcasts.