__________
ACTUALIZARE (30 martie 2021): Calendarul inițial stabilit de ANAF prin Ordinul 2.668/2020 a fost înlocuit de un nou calendar dat prin Ordinul 435/2021. Astfel, termenele de conectare a aparatelor sunt 30 iunie (mari contribuabili) și 30 noiembrie 2021 (contribuabili mici și medii).
__________
Concret, Ordinul ANAF 2.668/2020, care a apărut azi în Monitorul Oficial, prevede că marii contribuabili au trei luni pentru a-și conecta casele de marcat la sistemul ANAF, în perioada 1 iulie - 30 septembrie 2020, în timp ce contribuabilii mici și mijlocii au mai mult timp - de la 1 iulie 2020 și până la 31 ianuarie 2021. Documentul a stat doar câteva zile în dezbatere, înainte să fie oficializat.
Companiile care nu vor respecta termenele impuse de Fisc vor risca o amendă de la 8.000 la 10.000 de lei, așa cum reiese din coroborarea articolelor 3^1, 10 și 11 din Ordonanța de urgență a Guvernului 28/1999. Mai precis, acest act normativ prevede obligativitatea conectării aparatelor la sistemul ANAF și o amendă pentru neîndeplinirea obligației, dar era necesar să se stabilească și termene-limită pentru a putea da amenzile. Astfel, odată cu oficializarea ordinului amintit, firmele vor putea fi amendate pentru nerespectarea termenelor stabilite de autorități.
În cazul caselor de marcat folosite în zone neacoperite de rețele de internet, ordinul ANAF prevede că firmele trebuie să transmită online la ANAF o declarație pe propria răspundere din care să reiasă că aparatele vor funcționa în continuare în modul offline. Termenele de respectat, pentru trimiterea declarației, vor fi tot 30 septembrie 2020 și 31 ianuarie 2021, în funcție de mărimea firmei.
Apoi, casele de marcat achiziționate începând cu data de 1 februarie 2021 vor trebui conectate la sistemul ANAF la momentul instalării lor. Iar pentru aparatele care vor funcționa offline, pentru că n-au cum să fie conectate la internet, declarația pe propria răspundere va trebui trimisă în două zile lucrătoare de la momentul instalării. Pentru nerespectarea obligației de conectare la sistemul ANAF, începând din februarie 2021, se va putea aplica aceeași amendă precizată mai sus.
Procedura concretă de conectare a caselor de marcat la sistemul ANAF implică, în esență, trecerea aparatelor din regimul de funcționare cu profil 0 la regimul de funcționare cu profil 1. Trecerea de la profilul 0 la profilul 1 implică folosirea anumitor fișiere electronice, așa cum este descrisă procedura, în mod detaliat, în prima anexă la ordin.
Reprezentanții Ministerului Finanțelor Publice (MFP) și ANAF anunțaseră în februarie 2020, așa cum a scris redacția noastră, că legarea caselor de marcat la sistemul Fiscului va fi făcută până la finele anului 2020. Conform noilor informații, vorbim de doar o lună întârziere față de termenul stabilit inițial, având în vedere efectele epidemiei de coronavirus.
Sistemul național de monitorizare a caselor de marcat a fost luat prin achiziție publică și acesta include atât partea de hardware, cât și partea de software.
Registrul național prin care se va ține evidența caselor de marcat din România va ajuta Fiscul la monitorizarea tuturor aparatelor în timp real. În acest sens, firmele sunt obligate să-și conecteze la internet casele de marcat, astfel încât datele fiscale să ajungă direct la autorități. În prezent, până se ajunge la conectarea aparatelor la registrul național, firmele trebuie să facă raportări lunare la Fisc.
Potrivit unui comunicat recent al MFP, „datele colectate din [casele de marcat cu jurnal electronic] vor fi folosite pentru analiză și control de la distanță, astfel încât să conducă la reducerea substanțială a numărului controalelor fizice inopinate și la concentrarea verificărilor pe zonele de risc identificate”. În plus, sistemul va îngloba și informațiile transmise în prezent prin raportări lunare, astfel că inspectorii vor putea să identifice rapid contribuabilii problematici.
„Noutatea sistemului implementat acum constă în faptul că tot volumul de date primite și stocate din 2018 până în prezent, cât și datele noi raportate zilnic vor fi folosite pentru analize predictive. Acest sistem va permite recunoașterea unor tipare și le va semnala pe cele disfuncționale sau atipice. Interfața folosită de inspectorii ANAF va permite filtrarea datelor pe mai multe tipuri de date: cod CAEN, tip produs/ serviciu, CUI, sediu, adresă și altele. Pe lângă îmbunătățirea relației dintre ANAF și operatorii economici prin simplificarea interacțiunii, proiectul vizează și folosirea datelor colectate în vederea identificării cu o acuratețe foarte mare a operatorilor economici care se conformează benevol și cei care încearcă eludarea prevederilor legale”, mai scrie în comunicatul MFP.
Inițial, cei de la Finanțe estimau că ar fi în jur de 800.000 de case de marcat vechi de înlocuit, însă cele mai recente estimări sunt pe la 700.000 - 750.000. Din 2018 și până acum au fost înlocuite în jur de 530.000 de aparate vechi, conform datelor deținute de autorități.
Companiile mari și mijlocii ar fi trebuit să-și înlocuiască aparatele până la 1 iunie 2018, în timp ce companiile mici ar fi trebuit să-și înlocuiască aparatele până la data de 1 august 2018. Însă amenzile pentru neînlocuirea caselor de marcat se pot aplica abia de la 1 septembrie 2018, pentru firmele mari și mijlocii, și de la 1 noiembrie 2018, pentru firmele mici.
Potrivit legislației, amenzile pentru nerespectarea calendarului înlocuirii caselor de marcat sunt cuprinse între 8.000 și 10.000 de lei. Însă fapta este iertată momentan la prima abatere, deoarece este acoperită de legislația prevenirii. Așa cum am scris mai sus, aceeași sancțiune o vor risca și cei care ratează termenele viitoare pentru conectarea caselor de marcat la sistemul Fiscului.